tirsdag 13. september 2011

Når enden er god...

 

Jeg hadde den siste ferieuka mi forrige uke. Jeg var i konfirmasjon på lørdagen, og dagene deretter var det regn. MYE regn. Når timingen føltes som mest mislykka, tok jeg meg sjøl i nakken og vaska vinduene. Skal si det føltes deilig når den jobben var gjort!

Og dagen etter skinte sola Hot

Nalle og jeg pakka sekken og kjørte til Fekjan. Fra Smylilie gikk stien rett opp på fjellet.

Fekjan 019

Lauvet har bare rotna bort i høst, så det mangler noen av de fine fargene, men rypebæra lyser knallrødt som seg hør og bør på denne tida.Fekjan 033 

Vi møtte en liten (men skummel) saueflokk og ei rype, ellers var det ingen å se.Fekjan 027

Ei av de idylliske små setergrendene på Fekjan.Fekjan 049

Så kom Den Store Dagen.

"Runderingsgjengen" skulle gjenforenes hos Hilde oppe på Solbu. Camilla hadde over tre timers kjøring bak seg, men pytt - disse damene har nye biler og de liker å kjøre. Med tre hunder hver seg, sier det seg selv at disse damene har praktiske biler. Fargen er ikke så viktig, og seter trengs egentlig ikke...

September 015

Camilla prøvde å gifte bort Dimma før Gry kom, men Nalle holdt stand mot damene. September 025 Damene hadde en tendens til å ville grave i det samma hølet, og det ble opphavet til småkrangling. Nalle fant seg ikke i slikt leven, så han la seg oppi hølet og lot seg ikke rikke..September 024

Da vi hadde installert oss, kom likøren fram. Og slike gode, forventningsfulle smil Open-mouthed.September 009

Med stearinlys i vindua og fyr i ovnen, heimelaga pizza i magen, noe godt i glassa og GOD GOD prat - faktisk ikka bare om hund – gikk timene fort i godt selskap. Ved midnatt spratt Gry opp og forsvant, før ho kom tilbake med ett kjempesmil og ei stor pakke til meg!!! Mens hundene sov sin beste søvn, sang damene Gratulerer med da'n etter beste evne, og skålte med Champis. Da Camilla leste kortet ho hadde laga, spratt noen tårer på oss alle, tror jeg. Iallefall på meg. Og i den store pakka, låg en varmedress! Akkurat hva jeg trengte!!  Det er damene sine, det – og hundene, den overveldende gava var fra selvfølgelig dem alle :)

Tusen, tusen takk til dere! Nå lengter jeg etter vinter'n Red heart 

September 019

Dagen derpå bar det til skogs ved Pålsbufjorden. Glenna på 5mnd, prøvde seg på rundering, og ho gikk spor som ei dreven dame. Mange talenter i den vesle pluggen der, ja!September 032

  Tjorven, også ho 5 mnd, gjorde det samme, med like stor entusiasme :)September 033 Milli fikk ikke være med denne gangen, for ho har nettopp hatt løpetid. Nalle tok på seg oppdrager-rollen og var den snilleste stefar Tjorven kunne få.September 036

Nalle gikk to spor på kryss og tvers i moseskogen, og utførte den jobben også veldig bra i grunn!September 038

Det ble kanskje aller mest skravling og kos...September 044 

Alle elsker Hilde – og Hilde elsker alle!September 043

Jeg fikk noe anna på bursdagen min også, jeg!

Camilla hadde nemlig skrivi ut og laminert alle skilta til Rallylydighet kl.1!!

Vi måtte selvfølgelig prøve ei liten løype til kvelds, men alle hundene var ikke like entusiastiske...

"Sitt, sa du??"September 056

Dimma syns det var moro, ho. Men Nalle la seg oppi hølet, og orka ikke mer den dagen.September 053

Glenna, den nydelige vesle islender-pluggen, var stadig våt etter ett bad i Buvatn! September 061

Ebbie og Pia, det er de som "bor" her på Solbu. To gjestefrie og grasiøse collier, mor som datter!September 070

Takk for nå, Solbu - for ei fabelaktig fin helg vi fikk her igjen!

September 067 

 

 

LOMVIE PÅ VILLE VEGER.

Heime på Bergheim holdt Bjørn, Ola og Milli til denne helga. Da de kom fra fisketur på lørdagen, satt det en vadefugl urørlig midt i vegen. Herrene hadde ikke hjerte til å la den sitte der, og tok den med heim. Den fikk plass i kaninburet, og mat og drikke. Enden på visa var at den ble sluppet ut i elva på søndag. Det var innmari moro å se hvordan den dukka og svømte under vann i rakettfart – oppover og nedover elva.

 Wave

Håper du finner fram dit du hadde tenkt deg!

Dermed var sommerferien over for i år, men høsten har nok flere fine dager å tilby.

Sjåast kanskje rundt neste sving ;)

10 kommentarer:

  1. For et knallfint bilde øverst!

    Ja nå blir det vel mye rallylydighetstrening på Nalle og deg framover. Gode og snille venner du har :-)

    Når jeg så bildene av dere på "moseheia" så kom jeg til å tenke på Gry med vonde bein på omtrent samme sted i fjor. Mye har skjedd siden den gang :-)

    SvarSlett
  2. Gratulerer med dagen på etterskudd :)

    SvarSlett
  3. Digger bildene av Nalle i "hølet" ;) For en koselig helg dere har hatt..Kan vel ikke bli bedre bursdag for ei dame som deg dette her!!

    SvarSlett
  4. Tove, vi var på allurat samme sted som i fjor. Kan tro vi var glad for at Gry var i slaget denne gang :))))
    Takk til Kjersti - og alle andre gratulasjoner forresten! Det var rundt 200 hilsner på FB, skikkelig moro å bli gammal :)

    SvarSlett
  5. Nydelig bilde av kong Nalle øverst Nøve!!!

    Du og du som vi kosa oss på Solbu, en ekstra piff var det jo at du hadde bursdag også. Helmaks:o) Jeg sitter med en god stemning i kroppen etter denne helgen, og sannelig merker jeg at jeg smiler både titt og ofte når jeg tenker på den. Vakre, lille Pluggen til Camilla sjarmerte i allefall meg helt i senk. Åh, det var en fin helg:o)

    Så gøy at fuglen Bjørn og Ola forbarmet seg over tydeligvis kom ut i sitt rette element igjen, nå kan vi bare ønske den lykke til på ferden sin:o) Jeg og Tjorven smugkikka på kaninene på Bergheim, de er helt utrolig vakre Nøve!

    SvarSlett
  6. Gratulerer med vel overstått Nøve :)

    SvarSlett
  7. Flotte bilder!! Så kjempe flott ut at av han kongen sjøl øverst!!
    Fint du fikk ei fin ferie og slik en avsluttning på ferien!! Ser av bildene at dere kosea dere skikkelig!!
    Leser en bok serie nå om Hannah fra Hemsedal!! Ser for meg bildene du har tatt tund om kring deg at slik ser det nok ut i tankene til den som har skrevet denne serien åsså!!
    Ha en fin uke!!

    SvarSlett
  8. Åååå, så herlig dere har hatt det på Solbu!!!!! Dere har jammen i meg laget en ny tradisjon, dere. :))))

    Det klaffet da bra å ha bursdag sammen med gjengen. Og så heldig du var som fikk så fine gaver. De var praktiske og smarte. :)))

    Ha noen supre høstdager!!!!

    SvarSlett
  9. Gratulerer med vel overstått, det så ut som en perfekt feiring!

    og så moro med rallylydighet - det ser virkelig gøy ut, har sansen for ting hvor det ikke er grav alvor hele tiden.

    Håper dere har en fin uke!

    SvarSlett
  10. Flotte fjellbilder som alltid Nøve, nesten for gode til å være sanne;o)
    Mosen på Selbu er bare helt "digg"!Veldig rart egentlig - de gir meg så gode bloggminner:o) Det verste av alt så har jeg jo aldri vært med på de treffene deres, men koser meg hvert år når jeg leser om samlingen deres, he he og gode bloggminner dukker opp. Tove nevner Gry...husker henne som det var igår med foten oppå en stein og lesende på avisa, spor fikk være spor akkurat da;o)

    SvarSlett