fredag 4. mai 2012

På sporet...av sommer??

På "veg" opp til Høgerauk, fikk Nalle teften av noe spennende...Høgerauk 001  Det var ett jerpe-reir med fire egg. Det lå så åpent og sårbart til, stakkars fugler.

Men det er vel ikke så ofte det går noen her...Høgerauk 013

Det var ulendt og bratt, og den 1. dagen i mai var varm!Høgerauk 015

  Utsikten mot Ryfjell blei nesten magisk.

Høgerauk 017

Det syntes visst Bjørn også. Og han gikk langt for å ta sine blinkskudd..

Høgerauk 026

   Her sitter Nalle og jeg og ser heimover  (mot den røde ringen ;-)Bergli 

Nalle kooooser seg!

Høgerauk 038 Utfordringer var det på nedturen også, men vi fant da fram gjennom urskogen. Det er liksom umulig å gå seg bort når det går bare nedover...

Høgerauk 047

Plutselig nede i sivilisasjonen, og vi smøg oss heimover i skogkanten.

Høgerauk 053

Vi hadde ikke vært heime lenge, da det kom en kjent fyr på moped.

Høgerauk 059

Så satt de der, karene - og snakka om fjell og fugl og fisk ;-)

Høgerauk 061 (2)

2.mai var ikke en helt vanlig dag på jobb. Chincillaene hadde bryti seg ut av buret sitt, men heldigvis kom Jack Russel'n Utt innom butikken, og han spora kjapt og elegant opp de villfarne!

butikken 011

butikken 014

 

Staffordshire Bull Terrier'n Bajas fikk prøve seg han også, og han var like flink - enda han aldri har gått spor før. Og Molly, den lille Dansk Svenske gårdshunden, var kjempeglad da Ingunn fikk fram den ene chichillaen :)

butikken 019

Inspirert av dagens sporhunder, la jeg blodspor da jeg kom heim fra jobb. Etterpå tok Nalle og jeg en sykkeltur, og en liten ruslerunde nede ved elva. En nydelig vårkveld, var det.

butikken 032

Idag begynte vi dagen med å gå blodspor. Jeg var på nippet til å tilkalle Kango, for Nalle ga liksom opp den siste delen av sporinga. Trudde jeg. Dumme meg. Jeg satte meg tilogmed ned i skogen og "furta" litt. Nalle roa seg han også, og jeg trudde han var lat... Men det var min elendige hukommelse som var roten til surret i dag. Og stakkars Nalle surra seg skikkelig inn da jeg ga ham litt friere tøyler, for han fant klauven som jeg hadde bindi fast i treet - og der må den jo ha hengt hele tida!

spor 007

Skal aldri, aldri, aldri mere tvile på deg igjen, Nallemann :)

spor 011

 Så la Nøve og Nalle ut på biltur.

Planen var å kjøre ned til Strøen, men jeg ble ganske fort betenkt, på tross av gode sommerdekk...

østmark 001 Jeg kjørte med nervene i spenn til jeg fant en plass der jeg kunne få snudd bilen, har nemlig ikke særlig lyst til å rygge på slike veger.

østmark 006

Vi parkerte til slutt bilen, og gikk videre en km eller to. Vassfaret blei uoppnåelig for oss denne gangen. Vi snudde da vi skimta Strøstjern langt der nede.

Kaffepause med rosinboller attåt, tok vi i bilen ;)

østmark 010To bilder fra ein liten ruslerunde ved Trytehøl-høgde...østmark 020 Den gamle seterbua slynger seg så fint etter terrenget!

Neste stopp blei ved Langevatn. Nalle sprang i forvegen og spratt oppå ett bord - veldig klar for mere boller!

østmark 023 

Så kjørte vi enda noen km, og så gikk vi enda flere avstikkere. Den siste turen gikk inn til Tjernset. Sjøl om uværet nærma seg, var dette også ett idyllisk sted.

østmark 037

Kaffe og boller og kos her også :)

østmark 035

Noe så latterlig, mutter'n - som snø i mai!

GOD HELG

7 kommentarer:

  1. Så fint dere har det :)

    SvarSlett
  2. Ja sånne som bryter seg ut av buret har Mariken åsså hatt på jobben. Slitsomt er det hvist.
    Flinke Nalle som fant kloven. Må ikke tvile på den gutten, nei!

    Kjempe fint det siste bilde av Nalle!! Er enig med dere der at snø i Mai er jo litt artig da!!

    God helg!!

    Hilsen oss her på bølehøgda!!

    SvarSlett
  3. Morsomt med Chinchilla jakt, hihi, tenker det var noen gira hunder der ja ;)

    Snø i mai?? Helt vilt!! men ble en kult bilde av nalle iallefall ;)

    SvarSlett
  4. Snø i mai er helt normalt iflg fotoalbumet mitt. Godt det ikke blir liggende! :)
    Har eieren av den JRT'en lest serien "Det mørke tårn" av Stephen King? For der er det et vesen (en dovenhund) som heter Utt :) Jeg leser serien nå, så det var moro å se igjen det navnet :)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det stemmer nok, det Kjersti! Men dennes Utt er såvisst ingen dovenhund ;-)

      Slett
  5. Så herlig det siste bilde av Nalle var, han ser virkelig ut som han ler :D

    Og dere er jammen spreke, må være tungt å gå opp så bratte stigninger! Jeg hadde sikkert krepert før vi hadde kommet halvveis, jeg har en flaut dårlig kondis :p

    GOD HELG! :)

    SvarSlett
  6. Litt av noen turer dere tar Nøve:o))) Flotte bilder, jeg har sagt før du er en super god ambassadør for Hallingdalen, for alltid lyst å besøke de stedene du beveger deg:o)
    Morsom hendelse i butikken hunder og mennesker på jakt etter rømlingene:D

    Ja den mai den mai du skjønne milde. Mildheten lar vente på seg;o)))

    Ps. Flinke Nalle, stoler på seg selv;o)

    SvarSlett