lørdag 12. november 2016

Det er vinter!

Jammen fikk vi oss en skitur oppover bakkan på mandag - i strålende sol!

 
Det er rekordtidlig for vår del, å gå på ski den 7.november

 

Sola går tidlig ned på Bergheim nå, men oppe på Utsikten kunne vi nyte den ei stund.

 

 Det var bare helt fantastisk, ubeskrivelig herlig å ake ned igjen!


 Vi åt restemat den kvelden, så jeg hadde god tid til å koke enda mere eplemos.
Det er altså så godt, og jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før!
Første gangen kokte jeg eplene sammen med ingefær, men de fire siste kiloene, har jeg brukt kanel og vanilje. Og ca 300 g sukker. 
Utrolig godt både på brødskiva og som dessert 😉
 
Apropos restemat og dagen derpå.
Jeg gikk omkring som ei forvirra høne, dagen etter presidentvalget... 
Kunne liksom ikke forstå at det amerikanske folket kunne velge en uforskamma skrulling som Trump, til sin president. 
Jeg har ingen tillit til en slik mann, og nå er han verdens mektigste mann!
Jeg fikk vond smak i munnen av både Trump og Malkhyl, når sant skal sies.

 
Malkhyl var så feit, at det var nesten litt ekkelt... 
Den første dagen lagde jeg suppe av han, men en masse fristende grønnsaker; gulrot, fennikel, selleri, kvitløk, tomat og masse krydder
- men både Bjørn og jeg er enige om at vanlig grønnsakssuppe er mye bedre.
For å bli ferdig med hele hanen, lagde jeg gryterett av resten. Men vi blei ikke ferdige da heller, gitt!

Heldigvis ser det ut til at det blir lenge før neste hane-måltid.

 
Sønnur greier seg bra blant de voksne damene, sjøl om han ikke greier å lokke dem med seg ut om dagen.
Nå kan jeg sitte inni hønsehuset og prate med dem og slappe av. Det kunne jeg ikke da Malkhyl var der!

 

 Sola går ned bak Ryfjell litt tidligere for hver dag...

Jeg har så mye jeg har lyst til å drive med innadørs, at jeg setter pris på en grå dag innimellom.
Dårlig gjort mot Nalle og Tassen, men....
 
Jeg er godt i gang med spinninga igjen!
Jeg blei ferdig med Ragnhilds mørke lapphundull. Nå er hespene vaska og hengt til tørk.

Så er jeg omsider igang med Nairos ull!


 Den skal jeg bare kose meg med. Karde på gamlemåten, og spinne på gamlerokken.

Elefantsokkene blei gave til meg sjøl, men jeg kan strikke noe anna i julegave, jeg.

 

Stripa koser seg også mere inne, nå som er er såpass kaldt der ute...
Musebestanden er dessuten halvert, vil jeg tro.
 
Stripa har fått ett nytt sår på halen. Det var ikke fint, men ho er livredd behandling...
Jeg får se det an til over helga.
 

Så var det noen flere vinterbilder, da...
 
Vi gikk på ski oppover bakkan på torsdag også.
  
 Nalle går i sporet, der det er enklest å ta seg fram.

 
Men Tassen gjør alle mulige slags krumspring i laussnøen!
 
 Vi gikk opp til Utsikten igjen.
Det skjønte ikke Nalle helt vitsen med...

 

 Men Tassen poserte som vanlig!
 

Så kappkjørte vi nedatt....

 

Diverse vinterbilder og lovnader om nysnø og sol har medført at vi får besøk imorgen.
Vi gleder oss!
GOD HELG!

3 kommentarer:

  1. Jeg tror ikke Nalle og Tassen har det minste vondt av en avslappende dag uten tur en gang i ny og ne, så kos deg med innedagene dine :)
    Åh, gleder meg! Blander du Nairo med sau? Hvis ja, ca hvor mye? Tenkte jeg skulle høre om noen her nede kan spinne resten av det jeg har av pels her, og da er det greit å få nogenlunde samme blandingsforhold :)

    SvarSlett
  2. Nå spinner jeg 100% Nairo! Ei anna spinnerskd jeg kjenner gjør det samme. Det er bare om å gjøre å ha god tvinn, så blir garnet sterkt. Vent til du får garnet, så ser du.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er grei, da vet jeg. Takk!
      Tenkte å strikke og tove sitteunderlag denne gangen, tror jeg skal ha nok til det hvis jeg får spunnet det jeg har her også :)

      Slett