fredag 4. november 2016

To nesten helt vanlige høstdager

Det har vært to skikkelig fine høst-dager igjen.

 

Jeg burde selvfølgelig bruke fridagene til noe fornuftig...

 

Og hva er vel bedre enn å bruke dem sammen med noen som setter pris på vårt selskap?

 

Mamma, vettu - det er aldri ett nei i hennes munn - når jeg spør om ho har lyst til å bli med oss på tur.
Når jeg kommer og henter henne, er nista smurt og sekken pakka.
Jeg vet forresten hva ho skal få til jul...
(En ny ryggsekk) 😉
Vi var oppe ved Rime denne gangen også. 

 
Etterpå dro vi som vanlig på kjøpesenteret i Flå. 
Da spanderer ho som regel middag, før vi tar en handlerunde i matbutikken.
Ikke rart timene flyr!

Hadde fri idag også, jeg - og været var minst like bra.
 

Bjørn blei med oss på tur oppover bakkan.
Oppe ved Triggerpunktet var det litt nysnø i vegen.

 

Det meldes om store mengder snø de neste dagene.
Vi får nå se. Kuldegradene har iallefall satt inn.

 
Vi gikk nedatt på en av skogstiene, så det blei en fin rundtur.
Kanskje den siste Bergheim-turen til fots i år??

 

Høner og haner fikk tilbringe ei lita stund ute i hagen i efta. 
Dette var den siste dagen de var fulltallige.
Imorgen reiser denne unge, flotte hanekyllingen til Gol! Han skal treffe søstrene sine igjen.
Det blir bra!

 
(Dette er faktisk Sirkeline!)

Fullt så bra gikk det ikke for broren Gunnar.

 

Både han og Malkhyl endte sitt liv i kveld.
Det gikk fort og greit, og de skjønte ikke noe før det hele var over.
Jeg bare plukka dem ned fra vaglen, og tok dem med ut på hoggestabben - en etter en.
Følte meg kanskje litt barbarisk, og det bør Nalle også gjøre.
Han åt opp hugu til Malkhyl!!!

Vel, vel. Det blir ikke taco her imorgen kveld...

 

Siden jeg først var i gang med kniv og fanteri, gikk jeg løs på gresskaret også.

 

Det var jammen noe merkelige greier.
Har aldri laga verken Halloween-lykt eller gresskarsuppe, jeg
- men ikveld blei det kokt over to kilo gresskarpuré til Tassen!
Gresskar er veldig bra for en sart lundehund-mage, så det skal han få servert istedet for "vanlige" grønnsaker. 
Etter Petter Nilsens anbefaling 😉

 

Ja, åsså var det disse nissene, da.
 Forfatteren av fjorårets Votteboka og høstens Sokkebok, Jorid Linvik - har satt igang en morsom strikkekonkurranse på Facebook-gruppa si Jorid Linvik design. Ho har designa en splitter ny og skikkelig julete nissevott. Mønsteret blir delt opp i seks deler, slik at ingen av oss som deltar, vet foreløpig hvordan vottene vil se ut. Først uti desember engang, kommer siste del. Da må alle sende inn ett bilde av de ferdige vottene sine, og en tilfeldig vinner vil da bli trukket ut.

 
Her er 1. del...
Vi har nettopp fått del 2 av mønsteret,  men det er fortsatt mulig for flere å slenge seg med!

Nå venter arbeidshelg på meg.
Det er jo greit, etter to slike "velbrukte" dager.

GOD HELG!

3 kommentarer:

  1. Gikk det greit for deg å ta de to hanene da? Malkhyl har du jo hatt så lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gikk greit, men jammen er det stille her idag!
      Malkhyl angreip meg gjerne, og sjøl om han passa godt på hønene sine - hadde han omtrent ribba dem. Han var litt for ivrig i tjenesten. Så det gikk som det ofte går. Hovmod står for fall, er det ikke det det heter....
      Satser på at den tredje sønnen hans er en snill gutt!

      Slett
  2. Mange vakre bilder både her og i forrige innlegg. Kjekt med godt turfølge for både to og firbeinte. Det spørs om dette var siste turene uten planker på beina på en stund ja. Hver årstid har sin sjarm så nå er det bare å glede seg til vinterens gleder.

    Tøffa. Gratulerer med vel gjennomført slaktejobb. Håper den nye sjefen i hønsehus er like flink som Malkhyl, men ikke har arvet alle hans egenskaper.

    Så spennende og artig med de nissevottene. Gleder meg til å se ferdig resultat

    SvarSlett