tirsdag 23. juni 2026

Spenning i kvardagen 🍀


Det begynte med at Bjørn fjerna alle spor etter morell-treet. Det var den 6.april….


Påskeliljene sto i blomst den 15.4. og bar bud om sein vår


Aprilværet var skiftende, og snekkeren hadde topplue på. 

24.4.26

Bare halvparten av de store vindua vi fikk, overlevde transporten over Teinvassåsen fra Hedalen til Bergheim. Men da fikk vi greie oss med de vi hadde.


Mesteparten av materialene fikk vi kjøpt til en grei pris, noe gammalt og noe nytt. Taket var kostbart, men snekkeren var heldigvis rimelig i drift.


Jeg hadde vært ganske tidlig ute og sådd masse forskjellig, og de små plantene lengta etter å kunne flytte fast inn i nytt hjem. I lange tider var det att og fram, morgen og kveld, mens vi venta på varmen…

Den 14.mai sto drivhuset ferdig. 

Bjørn hadde kjøpt ett brett med bittesmå stemorsblomster på Rema. Jeg trodde aldri de ville vokse seg til, så små som de var, men jeg planta dem i kassene og håpte det beste.


Døra fikk vi fra Gjenvinningsstasjonen på Nesbyen. 
Bjørn fiksa på den, så jeg fikk vindu i døra, akkurat som jeg ønska meg. 


Tomatplanter, agurk, aspargesbønner og squash ble potta om, 


- men måtte leve som nomader enda ei stund før de fikk slå rot der inne. 


Den 20.mai sto det vesle epletreet vårt i full blomst 


Humla suste og løvetannen lyste omkapp med sola, enn så lenge…


Vi venta bare på varmere netter, 


men tålmodigheten tok slutt en dag, og jeg tok sjansen på å plante tomater og agurk i jorda.

27.5.


Det tok ikke lang tid før jeg kunne se noen bitte-bittesmå agurker!!!


Jeg koser meg både i og utafor drivhuset hver dag.


Bjørn satte opp ei grind mellom hage og «kjøkkenhage». Småtassene skulle ikke få komme og tisse på maten vår!


Men Stripa går fremdeles akkurat hvor ho vil. 
Hvitløk, litt gulrøtter og spinat, og squash står i disse kassene


Vaiden begynte å blomstre tidlig. Den kommer igjen år etter år, det håper jeg Fargeresedaen også vil gjøre. Disse plantene er egentlig to-årige, men de frøer seg og er etter sigende umulig å bli kvitt 😅


Vi spiste årets første rabarbragrøt før mai var omme.


- mens Syrinene dufta som besatt.


Agurkplantene fortsatte å klatre oppover mens de blomstra søtt


Squashen såg også ut til å stortrives, selv om det fremdeles var kjølig om nettene. 


Da det kom hester på Reitevollen var idyllen komplett 


Det tok ikke lang tid før aspargesbønnene strakte seg opp i taket, men jeg venta utålmodig på at tomatplantene skulle blomstre


Det gror!


Den 13. juni oppdaga jeg at det vokste flere små squash i ly av de store blomstene.
Det er ei artig plante med både hunn og hannblomster, og begge må blomstre samtidig for at det skal bli frukt.


Sukkerertene vokser mye hver dag!


Den 16.6 hadde de første tomatblomstene sprunget ut, og aspargesbønnene svingte seg i taket.


Fargeresedaen har danna fine rosetter.


Irisen blomstrer, og for ett års skyld ser det ikke ut til at regnet skal ødelegge blomstringen!

Eplekart!


Den gamle duftsjasminen står i fullt flor og duften er ubeskrivelig i juninatta


Hurdalsrosa som klatra under gjerdet og sneik seg inn i tunet, den blomstrer også akkurat nå.
I den ene pallekarmen står fire artisjokker, i den andre står jordskokken og strekker seg. Litt trangt om plassen der…


Lykkebua mi 🍀


For en luksus å ha sin egen lille lykkebu!


Jeg potta om noen blomster i dag, ett kastanjetre, en stor og en liten avokado, og fem små paprika 


Stemorsblomstene har blitt så fine!


Squashen har blitt så stor!


Og i dag smakte vi på den første søte, lille snacks-agurken - NAM NAM!


Det er midtsommer.


og jordbæra er såååå søte 🥰🍓


-og jeg har det virkelig som plommen i egget 🐔


…skal skrive litt om egg og kyllinger og sånn neste gang, trur eg…


fredag 19. juni 2026

Blåfjell


Blåfjell er rosa nå midt i juni

Vanligvis følger vi vegen de første km når vi skal til Blåfjell, men denne gangen gjorde vi det motsatte.

Hvitlyngen blomstra  langs stien, og gauken gol i bjørkelia 

Det var deilig med solid fjellgrunn under beina for to og firbeinte  

Jeg blir aldri lei av å gå her!


Varden på Blåfjell er stor og flott og kan sees lang vei


Småtassene blir små ved siden av den, men vi måtte jo ta ett bilde når vi sjekka inn på Fjelltoppjakten 


Jammen var det noen snøflekker her også!


De var ikke vonde å be…men Findus var veldig nysgjerrig på de to som dukka opp ved varden vi nettopp hadde forlatt…


Det er ikke akkurat folksomt på Blåfjell på en torsdag.


Vi hadde ikke med oss niste på turen, men tok oss tid til ei kvil i snøfonna. Tølle skjønte ikke hvorfor vi ikke kunne sette oss ned og dra opp ei niste?!!


Så forlot vi snøfonna vår, 


og gikk tilbake til og forbi varden 


Kupert og flott, det er fint å gå overalt her!



Vi lagde oss en rundtur, som vanlig 😊


Det blir en liten stubb å gå på vegen tilslutt, uansett hvordan en vrir og vrenger på det.


Regnskura nådde oss att da vi nærma oss bilen, 
og da vi satt tørt og trygt der inni, kom det ei real hagleskur.
Flaks med den, gitt!


 Tenk om en kunne toppa en slik dag med en middag på NorKro! 
Men vi har nesten mista håpet om at det skal bli drift der igjen, etter flommen Hans for tre år siden 


Hjemme satt Yri - nyklipt, tørr og fin, og venta på kveldsmaten sin 😊