fredag 30. oktober 2015

Hundegarn, 4G, akvarie og sånn...


Bjørn, Tassen, Nalle og jeg var på leit etter ett spesielt bjørnehi i Vassfaret på mandag. 


Dette er skikkelig vilt og ulendt bjørneterreng, men vi hadde fått noen tips om hvor vi skulle leite...


Etter å ha traska opp og ned, og att og fram, og rundt hver eneste maurtue - måtte vi innse at det var nytteløst...


Nalle kan virkelig IKKE fordra verken maurtuer eller å gå i steinurer!


Matpauser, derimot....det er det koseligste han veit ;-)

Da vi kjørte opptatt fra Strøen, sto himmelen i brann.

Det er så uvandt dette her, at det er mørkt før klokka er halv seks. Jeg savner sommertida...

Jeg har nesten ikke sett dagslys denne uka, det er jo stupmørkt når arbeidsdagen er slutt. Grått vær attpåtil. Det blir bedre når snøen kommer.


En god ting, er at panacur-behandlingen er over OG at det ser ut som om de er kvitt Giardiaen igjen. Alle tre er symptomfrie, og magen til Tassen virker som den skal. God matlyst har de også. Det liker vi. Tvi tvi!



Idag, fredag - har jeg hatt fri. Deilig å ha fri en fredag!
Men jeg har gjort noe av det kjedeligste jeg vet... Ringt og ringt til ICE... For 4G routeren virker fremdeles ikke, med det resultat at vi ikke kommer på nett. Skrekkelig irriterende og ringe å gå igjennom den evinnelig kjedelige automat-samtalen før man omsider oppnår kontakt med ett levende menneske. Det gledelige er at de faktisk er hyggelige, og gir meg følelsen av at de gjør så godt de kan. Det er bare det at det ikke er bra nok...

Nå krysser vi fingre for at en ny router gjør susen! Den kommer om 3-5 dager...


Da den "avtalen" var i boks, kunne vi endelig komme oss ut en tur. Vi rakk såvidt å gå Gjeitsund-runden før det blei mørkt. 



Igårkveld tok Stripa og jeg en akvarie-rufs...


Jeg sliter med lav pH i vannet. Vannet vårt er "Siggeseta-naturell", og kvaliteten kan derfor varierer litt i løpet av året, og den sure nedbøren kan jeg ikke få gjort så mye med...
 En grei huskeregel burde være å skifte noen liter og teste vannet den siste dagen i måneden f.eks, og ev tilsette litt kalk. 
Kveldens resultat blei godkjent av husets fiskeri-kontrollør :-)


Detta mønsteret på lapphund-votter sto i Lappestikka for noen år siden. 


Det er lenge siden jeg har strikka med kjøpe-garn, men nå ville jeg prøve å følge ett mønster for en gangs skyld.
..men billig-garn fra Rimi var en tabbe. 


Mønsteret er fint, men det blir med denne ene votten - til jeg får tak i, eller laga - ett mjukere og bedre garn. 

Disse luene er strikka i ekte lapphundgarn - Honey og Arja :-)



Jeg har ingen skikkelig oppskrift, men mønsteret jeg kjøpte fra Muffinmamma er brukt som inspirasjon.




Fingerlauser. 
Det ene paret med bein, det andre med poter.




Dette er ekte vare. 
Moro å lage, og hyggelig å få for hunde-eieren.



Og i morgen skal jeg finne ett ekte bjørnehi. Uten bamse i. Trur eg :-)


6 kommentarer:

  1. Så synd dere ikke fant Bamse Brakar da, men en skal ikke gi opp ;) Jeg synes også at det er trasig at det er mørkt når en står opp og mørkt når en kommer hjem fra jobb. Da er det godt med en fridag midt i uka for min del... Ha en trivelig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gir ikke opp! Men spørs om jeg greier å finne det før snøen kommer.
      Fridager midt i uka er kjærkomne her også :-)
      Ha en fin søndag!

      Slett
  2. Synes bloggen er utrolig vakker. Har selv en finsk lapphund. Synes bildene er helt nydelig og at dere skriver veldig bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en hyggelig kommentar, takk for at du tok deg tid :-)

      Slett
  3. Hei. Jeg ser jo at dette er en stund siden. Så nydelige bilder og koselig blogg. Jeg ser at du har strikket av Gundersen. Vet du hvor man kan få tak i det ? Jeg kjøpte fra Danmark for noen år siden, men finner det ikke igjen nå. Strikket faktisk en hel genser av det.🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg forstår ikke helt hva du mener med Gundersen 🤔 men ellers takk for kommentarene!

      Slett