torsdag 25. juni 2026

En hønemors dagbok…




Den 19.mai tok vi turen til Anne og Islandshønene på Venli i Kirkenær, for å hente kyllinger!


16 Kyllinger var klekket den 13.mai.
Jeg skulle ha 10, ei venninne i Nesbyen ville ha 6
Kyllingene var da 5 dager og reiseklare, og vi fikk med mange gode råd på kjøpet.
Tusen takk, Anne!


 Sjøl om jeg aldri har vært på disse kanter, gikk det greit å finne fram. Det var bare en «liten» biltur på 3.5t., og siden Småtassene var med, unnte vi oss en tissestopp i Kongsvinger.


Her er den stolte hanefar og 2. pilot på heimveg..


10 sultne små pippiper i sitt nye hjem


Vi fikk med ett glass fermentert kyllingfôr fra Anne, og det var moro å se hvor stor pris de satte på kveldsmaten.


Anne hadde sendt med oss ett glass biosa (melkesyrebakterier) også, så jeg lagde ny ladning etter ett par dager. Det var nytt for meg, men det var både lettvint og spennende å kunne gi kyllingene noe som er så næringsrikt - og godt for magen.


Ett norgesglass fylles opp trekvart fullt med pellets og vann, og tilsettes ei skje eller to med biosa. Gjæringsprosessen starter i løpet av en dagen, og er klar etter tre. Da er det passe syrlig og lukter godt! 
Så enkelt! 


Gamlingene fikk også smake. 
Jeg bruker  Fryd Vekst og litt havre til dem.


Jeg hadde fått låne kyllingmor av Else. Det er ei varmeplate på fire bein. Den var god å ha og fin å gjemme seg under om natta.
Da satt de der tett i tett, og holdt varmen selv om rommet var kjølig.


Slike søte, små Kyllinger vokser nesten for fort.


De støver og griser fryktelig til å være så små 😅


De bodde på «kontoret» i ett kaninbur og hadde selvfølgelig vanlig kyllingpellets og vann tilgjengelig hele tida. Vi kunne sitte og se på dem hele dagen. Det er spennende med slike små!


De fikk stjert og vinger med fjær før de var to uker!


De var faktisk små personligheter allerede!


Noen små, freidige «hanekammer» kom tidlig til syne, men 100% sikker på kjønn kan man ikke være
Men de var noen tøffinger som gjerne ville ut i verden!


Da de var store nok, godt og vel to uker gamle, kunne de flyttes ut i ett større kaninrom 


Jeg sov ikke godt den første natta…
Men de hadde ikke lidd noen nød, alle var like kvikke og raske da frokosten blei servert.


De fikk vaglepinner av selje-kvister


Meget populært




En kunne liksom se at de vokste hver dag, og jeg tok hundrevis av bilder…


De var nysgjerrige og tillitsfulle, 


og jeg merka jo at eventyrlysten begynte å bli stor…


Da de var 5 uker, meldte Yr om sol og varme i lange tider.
Og endelig en dag syns jeg de var store nok til å slippes ut i en enda større verden.


…en etter en…


Ingen av dem er like.


Denne her får nå så fin rosenkam attpåtil!


Det var sikkert deilig å kjenne grass under beina for første gang!


Se så fin liten frøken 🩷 ho blir veldig spesiell, tror jeg.


De koste seg ute fra første stund. 

To små venninner?

Så fiiiin 😍

Om natta, rettere sagt ca kl 21,  gikk de inn i kaninburet helt av seg sjøl, og der sov de på øverste hylle. 
Jeg la ett ullpledd over buret for sikkerhetsskyld. 


De skal bo i kaninburet ei stund til.
 De gamle hønene har hilst på jyplingene, men jeg tør ikke slippe dem sammen riktig enda. 


Gøy på landet


Bebissene mine får fremdeles fermentert fôr til frokost. Da er de ikke vonde å be 😅



Katter er skumle greier 🐔men ellers er de tøffe som få, disse islendingene 


Noen av dem begynt å gale…


To søte frøkner 😍


Kosestund for liten og stor 


De ville legge seg til å sove på min arm 🥰

For en sommer dette ligger an til å bli! 

tirsdag 23. juni 2026

Spenning i kvardagen 🍀


Det begynte med at Bjørn fjerna alle spor etter morell-treet. Det var den 6.april….


Påskeliljene sto i blomst den 15.4. og bar bud om sein vår


Aprilværet var skiftende, og snekkeren hadde topplue på. 

24.4.26

Bare halvparten av de store vindua vi fikk, overlevde transporten over Teinvassåsen fra Hedalen til Bergheim. Men da fikk vi greie oss med de vi hadde.


Mesteparten av materialene fikk vi kjøpt til en grei pris, noe gammalt og noe nytt. Taket var kostbart, men snekkeren var heldigvis rimelig i drift.


Jeg hadde vært ganske tidlig ute og sådd masse forskjellig, og de små plantene lengta etter å kunne flytte fast inn i nytt hjem. I lange tider var det att og fram, morgen og kveld, mens vi venta på varmen…

Den 14.mai sto drivhuset ferdig. 

Bjørn hadde kjøpt ett brett med bittesmå stemorsblomster på Rema. Jeg trodde aldri de ville vokse seg til, så små som de var, men jeg planta dem i kassene og håpte det beste.


Døra fikk vi fra Gjenvinningsstasjonen på Nesbyen. 
Bjørn fiksa på den, så jeg fikk vindu i døra, akkurat som jeg ønska meg. 


Tomatplanter, agurk, aspargesbønner og squash ble potta om, 


- men måtte leve som nomader enda ei stund før de fikk slå rot der inne. 


Den 20.mai sto det vesle epletreet vårt i full blomst 


Humla suste og løvetannen lyste omkapp med sola, enn så lenge…


Vi venta bare på varmere netter, 


men tålmodigheten tok slutt en dag, og jeg tok sjansen på å plante tomater og agurk i jorda.

27.5.


Det tok ikke lang tid før jeg kunne se noen bitte-bittesmå agurker!!!


Jeg koser meg både i og utafor drivhuset hver dag.


Bjørn satte opp ei grind mellom hage og «kjøkkenhage». Småtassene skulle ikke få komme og tisse på maten vår!


Men Stripa går fremdeles akkurat hvor ho vil. 
Hvitløk, litt gulrøtter og spinat, og squash står i disse kassene


Vaiden begynte å blomstre tidlig. Den kommer igjen år etter år, det håper jeg Fargeresedaen også vil gjøre. Disse plantene er egentlig to-årige, men de frøer seg og er etter sigende umulig å bli kvitt 😅


Vi spiste årets første rabarbragrøt før mai var omme.


- mens Syrinene dufta som besatt.


Agurkplantene fortsatte å klatre oppover mens de blomstra søtt


Squashen såg også ut til å stortrives, selv om det fremdeles var kjølig om nettene. 


Da det kom hester på Reitevollen var idyllen komplett 


Det tok ikke lang tid før aspargesbønnene strakte seg opp i taket, men jeg venta utålmodig på at tomatplantene skulle blomstre


Det gror!


Den 13. juni oppdaga jeg at det vokste flere små squash i ly av de store blomstene.
Det er ei artig plante med både hunn og hannblomster, og begge må blomstre samtidig for at det skal bli frukt.


Sukkerertene vokser mye hver dag!


Den 16.6 hadde de første tomatblomstene sprunget ut, og aspargesbønnene svingte seg i taket.


Fargeresedaen har danna fine rosetter.


Irisen blomstrer, og for ett års skyld ser det ikke ut til at regnet skal ødelegge blomstringen!

Eplekart!


Den gamle duftsjasminen står i fullt flor og duften er ubeskrivelig i juninatta


Hurdalsrosa som klatra under gjerdet og sneik seg inn i tunet, den blomstrer også akkurat nå.
I den ene pallekarmen står fire artisjokker, i den andre står jordskokken og strekker seg. Litt trangt om plassen der…


Lykkebua mi 🍀


For en luksus å ha sin egen lille lykkebu!


Jeg potta om noen blomster i dag, ett kastanjetre, en stor og en liten avokado, og fem små paprika 


Stemorsblomstene har blitt så fine!


Squashen har blitt så stor!


Og i dag smakte vi på den første søte, lille snacks-agurken - NAM NAM!


Det er midtsommer.


og jordbæra er såååå søte 🥰🍓


-og jeg har det virkelig som plommen i egget 🐔


…skal skrive litt om egg og kyllinger og sånn neste gang, trur eg…