Den 19.mai tok vi turen til Anne og Islandshønene på Venli i Kirkenær, for å hente kyllinger!
16 Kyllinger var klekket den 13.mai.
Jeg skulle ha 10, ei venninne i Nesbyen ville ha 6
Kyllingene var da 5 dager og reiseklare, og vi fikk med mange gode råd på kjøpet.
Tusen takk, Anne!
Sjøl om jeg aldri har vært på disse kanter, gikk det greit å finne fram. Det var bare en «liten» biltur på 3.5t., og siden Småtassene var med, unnte vi oss en tissestopp i Kongsvinger.
Her er den stolte hanefar og 2. pilot på heimveg..
10 sultne små pippiper i sitt nye hjem
Vi fikk med ett glass fermentert kyllingfôr fra Anne, og det var moro å se hvor stor pris de satte på kveldsmaten.
Anne hadde sendt med oss ett glass biosa (melkesyrebakterier) også, så jeg lagde ny ladning etter ett par dager. Det var nytt for meg, men det var både lettvint og spennende å kunne gi kyllingene noe som er så næringsrikt - og godt for magen.
Ett norgesglass fylles opp trekvart fullt med pellets og vann, og tilsettes ei skje eller to med biosa. Gjæringsprosessen starter i løpet av en dagen, og er klar etter tre. Da er det passe syrlig og lukter godt!
Så enkelt!
Gamlingene fikk også smake.
Jeg bruker Fryd Vekst og litt havre til dem.
Jeg hadde fått låne kyllingmor av Else. Det er ei varmeplate på fire bein. Den var god å ha og fin å gjemme seg under om natta.
Da satt de der tett i tett, og holdt varmen selv om rommet var kjølig.
Slike søte, små Kyllinger vokser nesten for fort.
De støver og griser fryktelig til å være så små 😅
De bodde på «kontoret» i ett kaninbur og hadde selvfølgelig vanlig kyllingpellets og vann tilgjengelig hele tida. Vi kunne sitte og se på dem hele dagen. Det er spennende med slike små!
De fikk stjert og vinger med fjær før de var to uker!
De var faktisk små personligheter allerede!
Noen små, freidige «hanekammer» kom tidlig til syne, men 100% sikker på kjønn kan man ikke være
Men de var noen tøffinger som gjerne ville ut i verden!
Da de var store nok, godt og vel to uker gamle, kunne de flyttes ut i ett større kaninrom
Jeg sov ikke godt den første natta…
Men de hadde ikke lidd noen nød, alle var like kvikke og raske da frokosten blei servert.
De fikk vaglepinner av selje-kvister
Meget populært
En kunne liksom se at de vokste hver dag, og jeg tok hundrevis av bilder…
De var nysgjerrige og tillitsfulle,
og jeg merka jo at eventyrlysten begynte å bli stor…
Da de var 5 uker, meldte Yr om sol og varme i lange tider.
Og endelig en dag syns jeg de var store nok til å slippes ut i en enda større verden.
…en etter en…
Ingen av dem er like.
Denne her får nå så fin rosenkam attpåtil!
Det var sikkert deilig å kjenne grass under beina for første gang!
Se så fin liten frøken 🩷 ho blir veldig spesiell, tror jeg.
De koste seg ute fra første stund.
To små venninner?
Så fiiiin 😍
Om natta, rettere sagt ca kl 21, gikk de inn i kaninburet helt av seg sjøl, og der sov de på øverste hylle.
Jeg la ett ullpledd over buret for sikkerhetsskyld.
De skal bo i kaninburet ei stund til.
De gamle hønene har hilst på jyplingene, men jeg tør ikke slippe dem sammen riktig enda.
Gøy på landet
Bebissene mine får fremdeles fermentert fôr til frokost. Da er de ikke vonde å be 😅
Katter er skumle greier 🐔men ellers er de tøffe som få, disse islendingene
Noen av dem begynt å gale…
To søte frøkner 😍
Kosestund for liten og stor
De ville legge seg til å sove på min arm 🥰
For en sommer dette ligger an til å bli!






















































































