mandag 26. oktober 2009

Agilitykurs med Liv og Morten Brattlie

FOR EI HELG!

Fantastisk, lærerik, spennende, morsom, slitsom og interessant. Det er nesten ikke mer og si! Jeg som i utgangspunktet var litt skeptisk. Trodde ikke fart og spenning lå i Nalle. Jeg fikk meg en skikkelig aha-opplevelse da Morten begynte å leike med dovendyret mitt! Det gikk iallefall fort nok for meg og vel så det. Utrolig hvor slitsomt det er å springe i sand, og samtidig prøve å stokke beina mens man ser framover… Fysisk og mental trening for folk og dyr. Jeg trodde kondisen min var mye bedre enn som så, etter at jeg stumpa røyken, men jeg har jo fått ganske mange ekstra kilo å drasse på – så det går visst opp i opp.

Her får Mozart og Sidsel prøve seg.. Føreren har en viktig jobb i å føre seg riktig, men det er neimen ikke like lett bestandig, he-he.

Det ble lange dager. Vi begynte kl 10 og holdt på til nærmere 17. Delte oss opp i to grupper, fem hunder hadde vært borti hinder før og to som aldri hadde prøvd seg. Det ble endel venting i gruppa vår iogmed at vi var så mange, men hundene trengte nesten den tida til å slappe mellom øktene.

Først øvde vi bare på hopp og tunnel, etterhvert fikk vi prøve oss på alle hindera. Det viser seg at hindera våre ikke er godkjente lengre, så alle kunne ikke brukes. Noen av dem trenger bare litt justeringer her og der. Det kan lett oppstå skader, for noen av hundene holder en utrolig fart! Morten og Liv hadde med sine egne hopphinder. Og det må jeg si; makan til tålmodige, inspirerende og hyggelige instruktører skal man leite lenge etter. (Hilde er vel å merke,i en klasse for seg) Vi var kjempeheldige som fikk lære litt av dem. Han er en ekte verdensmester og hundevenn.


Mozart’n kan,han! Han blei skikkelig flink :o)

Vi satte opp en stor bane etterhvert, og alle hundene ble så flinke. Det eneste rare var en terrier - han nekta plent å gå inn i tunneler! En hihund som han.. Alle andre hinder tok han med liv og lyst, så lenge han ikke såg tunnelene :o)

agilitykurs 020 agilitykurs 016

Nalle liker Sidsel veldig godt. Og tollerdama Luna…men ho hadde bare øyne for terrieren Teddy. Det var enda ei tollertispe der Mikki, den lynraske border collie-blandingsen Texas og den artige terrier-blandings-jenta Liza. Søndag var dessuten lille Lykke med, ei brun lita middelspits jente, som Nalle syns lukta himmelsk… Ho fikk ham litt ut av balanse den dagen, kan man si.

Luna i svevet :o)agilitykurs 014

ag 013

Morten og Liv fikk ei lita gave da søndagen var over, og vi fikk diplomer. Banen ble rydda bort, og det var det. For nå har vi ingen sted å trene :o( Vi fikk leie en ridehall denne helga, og kan kanskje få leie den engang iblant utover vinteren, men det blir litt trasig. Veldig synd å måtte gi seg nå, for alle ble så gira.

Ja, det var litt av ei helg. Grått og kaldt både ute og inne i hallen, men alle var strålende fornøyde og latteren satt løst :o) Åh, vi vil mere…

En STOR TAKK til Hallingdal Hundeklubb som fikk istand dette!

15 kommentarer:

  1. Ja det ble ei kjempehelg :D
    Skriver under på denne oppsummering,- men hvor er videoen av deg og Nalle-gutten ? Han imponerte jo han også :)

    SvarSlett
  2. :D er det gøy eller:o))) Moro å se Mozart og mor i farta, minner veldig om Ville og mor:o)))
    Du beskriver det så herligt, akkurat sånn var vår første kurshelg. Tror jeg vil ta begynner kurs en gang til jeg;o))) med skikkelige gode erfarne trenere.

    SvarSlett
  3. Takk Sidsel, Nalle imponerte :o) Men jeg får ikke filmen ut av facebook..

    Ville, dere er kjempeheldige som har ett sted å trene. Anbefaler disse instruktørene på det varmeste, de var ikke dyre heller! Det kan sikkert være kjekt å prøve forskjellige :o)

    SvarSlett
  4. Vi er heldige Nøve, som har et sånn sted som Åsen. Det er en stor klubb, og krever litt av enselv for å komme inn i miljøet, tøffe hundedamer;o)

    SvarSlett
  5. Så gøy...at dere endelig har prøvd dere på agility! Da blir det agility-samling her hos meg!! JIPPI. Er'u med, eller??

    Mozart svevde virkelig over det ene hinderet...savnet bilder av deg og Nalle, da...in action, seff.

    SvarSlett
  6. Så flott at helga blei vellykka! Nalle likte det sikkert kjempegodt, og var nok en racer på banen!! Med en flink mamma, også, måtte det vel bare bli ei kjempehelg!

    Så morsomt å se videoene. Nå kan jo dere lære oss andre litt!!

    Ha en fin dag, og hils Nallemann! Han er sikkert sliten i dag!

    SvarSlett
  7. Hundemiljøet kan visst være ganske lukka mange steder. Synd, når det er folk med samme interessen!

    Camilla da...vi har drivi med agility lenge,vi ;o) På vår måte.. Derfor var det så moro å få lære litt på orntli'

    Vi er goe og slitne i dag,ja! Nalle blir aldri en racer, men han syns det er moro, det er viktigst :o)

    SvarSlett
  8. Nå kjenner jeg at jeg er skikkelig glad fordi Nalle har overrasket oss alle!!! Så utrolig gøy Nøve!!! Jeg så dere på Facebook - kjempebra!!!! :o)

    Gode trenere og treningskamerater har nesten alt å si, så der har det jo vært full klaff både på rundering og nå på agility. Jeg er skikkelig glad på deres vegne Nøve, for det lyser av innlegget ditt hvor moro du synes dette var. Hvis dere får til en helgetrening igjen, så kan det jo hende det kommer en småmisunnelig tjømling oppover også (hvis det er plass;o)

    Moro å se filmene av Sidsel og Mozart også:o)

    A

    SvarSlett
  9. AG ser veldig artig ut! Tror nok at vi må prøve det med Roxie seinere. Morro å høre at Nalle likte det godt og!!

    Ha en fin dag og uke!!

    SvarSlett
  10. Det må du jo gjøre Gry, visst der er plass til en Tjøming;o) Heldige du som kan sette deg i bilen o gkjøre avgårde, å trene med gode trenings kompiser. Jeg er helt sikker på at Milli liker AG på lik linje med resten av gjengen:o)))

    SvarSlett
  11. Så kjekt! Hundemiljø kan være litt vanskelig å komme inn i ja, det har jeg også erfart..! men når man først blir kjent og "kommer inn i varmen" er det ålreit ;)
    Luna har dager der hun helst ikke vil gå i tunellen... ho er ei skrulle, av og til fyker ho gjennom, og av og til vil ho rett og slett ikke (av en eller annen grunn), og da hopper vi bare over den....(altså, vi tar den ikke;) det er jo bare for moro :)
    håper det ordner seg med treningsplass for dere - dere har hinder og sånn, men ingen plass å holde til?

    SvarSlett
  12. Hundeklubben her er åpen for alle,føles det som. Vi er helt nye. Det er bare så lite medlemmmer!
    Schæferklubben er vel en gjeng for seg sjøl, kanskje, jeg kjenner ikke noe til dem.
    Klubben har endel utstyr, men det er gammalt og så som så, og vi har ingen sted å sette det opp om vinteren :o(

    Jeg kjenner igjen Luna! Men tror neimen ikke det bare er lapphunder som er sånn :o)

    SvarSlett
  13. Vi drar til Snorre og Dimma. De har egen bane. Bare vent og se, Camilla ;o)

    SvarSlett
  14. Kuuult! Morsomt med farta og spensten i bikkjene, og så gøy som de har det! Vi vil prøve vi, og, til våren kanskje. Ellers morer vi oss med rallylydighet for tida. Flott video av dere på facebook!

    SvarSlett
  15. En ny vellykket helg hos dere. Vet å kose dere på kurs i Hallingdal. Flinke Nalle-gutten kan det meste han. Dere var så flinke på filmen. Synd du ikke fikk den lagt inn her.

    SvarSlett