søndag 12. september 2010

Baklengs inn i framtida

Lørdag 11.sept. – Passivitets-trening i hele dag!  Sist helg snakka Hilde om hvor viktig nettopp dette var en gang iblant, jeg husker det nok ;o)
Fredag 10.sept – Våkna tidlig på morgenen og satte igang med å rydde hytta og lage kaffe og spise en bolle... På med gnagsårplaster og ut på tur! Oppover og oppover. Heldigvis hadde jeg med meg staver, for her var det jaggu bratt! Dessuten måtte de brukes til å skysse unna sauene, skrekk og gru, det var jo både svarte og kvite dyr som storma imot oss!ferie 055 Etter en times tid, nådde vi Voldastølen, det er den bittelille kvite prikken omtrent halvveis oppi lia. Det var denne vi såg fra dalen. ferie 045 Det betydde altså at det var to støler til lengre opp, og jeg måtte selvfølgelig fortsette på oppdagelsesferden i de bratte Lærdalsfjella. Tenk at de fant på å lage stier og setre oppi her. Så utrolig bratt og så kronglete, og her gikk de med både buskap og unger en gang for lenge siden! Hadde jeg enda hatt ett kart eller bedre hukommelse…men vi kom da fram til Nedre Liastøl, og der spiste vi den andre bollen.ferie 049 Vi skreiv oss inn i gjesteboka før vi fortsatte videre - helt til fjells skulle det vise seg! Der oppå snaufjellet fant vi Øvre Liastøl. Bare hustufter og steinmurer var å se, men jeg var fornøyd. Vi satte oss ned og drakk opp kaffen og delte den siste bollen. ferie 053 Nedturen var en nesten like svett opplevelse. Heldigvis er Nalle flink til å gå bak, for jeg turde rett og slett ikke slippe ham løs i dette stupbratte terrenget! Jeg kjøpte meg “middag” på campingplassen (hører du Gry;) ,  og satte så kursen hjemover. Vi hadde noen stopp i Hemsedal. Jeg lurte på om jeg skulle bli her til neste dag, for her er det virkelig mange naturperler, bla. Kongevegen, men jeg kjente ganske snart at jeg var utslitt og dessuten var mobilen tom for strøm…Det var nok best å komme seg heim.
Til ett laaangt, varm bad. Det var en deilig bursdag :o)
Torsdag 9.sept.  Vi dro fra Vaset halv ni om morgenen, og før klokka var ti, var Gjeiteberget i Hemsedal “besteget”!!!ferie 015 Stien hit går opp fra museumet. Det er egentlig en fin, gammal stølsveg. På bildet under sees museumet – ett gårdstun i så og si original stand, og i fjellet i bakgrunnen, ses Hydnefossen.ferie 020
Turen fortsatte i bil. Her er Eldrehaugen. Den ligger på grensa mellom Hemsedal og Lærdal, Buskerud - Sogn og Fjordane. I denne haugen akkurat der øst møter vest – der bor de underjordiske..ferie 024
Vi tok en liten stopp i Borlaug, og rusla rundt blant musemsbygninger og stein murer OG vi såg det som antagelig kunne kalles Norges første skikkelige bilkryss, Borlaug - Valdres eller Borlaug – Hallingdal…ferie 029
Neste stopp ble Vindhellavegen, et utrolig byggverk av en veg! Her var det spennende å gå. Litt artig å se det som ble kalt Lusahaugen også..Her hadde anleggsarbeiderne hatt leirplassen sin sammen med lusa, naturlig nok.ferie 033
Vi gikk Sverre-stigen tilbake. Her er Kong Sverre og Nalle ;o)ferie 038
Stien passerte Borgund stavkyrkje på baksida, og jaggu var det noen skumle dyr her og… Men rundturen anbefales!ferie 037 Nå begynte jeg å bli sulten. En banan og to kvikklunsjer var fortært i løpet av dagen. I Lærdal kjøpte jeg pølse i brød, en pose med boller og en ny kvikklunsj. Mannen på Esso’n spanderte kaffe! Gamle Lærdalsøyri er utrolig koselig, og vi kunne gått omkring og snust der lenge, vi. Men det begynte å bli langt på dag, og det er ikke akkurat turistsesong lengre, så jeg hadde flaks som fikk leid meg ei koselig hytte ved Steinheller. Det ble småmat og boller til kvelds :o)
ferie 040
Onsdag 8.sept.  Løkjistølan innunder Skogshorn, er på en måte mitt barndomsparadis. Her var Gommo hver sommer. De siste åra ho støla, hadde ho bare tre kyr, fordi ho nekta å gi opp stølslivet før ho var rundt åtti år. Ho hadde hatt ett strevsomt liv med ti unger. Goffa fikk slag da de yngste ungene var små. Gommo ble nesten 100 år,  og henne har vi alle så mange gode minner om. Jeg vet ikke om ett vakrere sted på jord, sjøl om tåka skjuler Skogshorn.ferie 004  Jeg hadde ikke bompenger, så vi gikk inn til Løkjistølan. Tilbaketuren la vi høgere opp, slik at vi etterhvert kom på vegen til Grøthe-stølen. Her var det fare på ferde - både geiter og kyr.. Gommo sa bestandig at kyr ikke likte hunder, og det eneste tilfluktstedet jeg nå kunne se, var inne hos geitene..og de syns jeg er litt gærne og uregjerlige..ferie 009 Vi venta til kyrne trakk seg unna… Tilslutt kom vi da fram til bilen, og vi var ganske så slitne og fornøyde da vi endelig kom fram til Vaset hvor Gry og Milli var. Det ble ett trivelig gjensyn. Tusen takk til dere for en kjempekoselig kveld!
Tirsdag 7.sept -  Åkrefjell med Berit og Kango!Åkrefjell 008Gutta med kløv ;o)Åkrefjell 001(ikke så enkelt inni alle slags kjerr, men det går faktisk an å gjøre sitt fornødne med kløv på rygg…)
Etter en deilig middag oppå hytta til Berit, dro vi rett på saue-kurs.. Stakkars Nalle. Han kjente seg så altfor godt igjen, og lot seg slettes ikke lure til å jage sau denne gang, nei!  Den snille “strøm-mannen” Per var nok bare glad til. Det gikk like bra med Tuuli, så nå har de fått bevis på at de er saue-reine. Men jeg vet nå ikke helt…Åkrefjell 031
mandag den 6.september -  Reinsjøen!Reinsjøen 006 Jeg oppdaga rein på en fjelltopp, nesten med en gang vi kom opp på fjellet. Reinsjakta er igang, men vi verken hørte eller så noen jegere. Vi kunne bare kose oss innover i de fine fjella.Reinsjøen 022
Reinsjøen 023
Nydelige høstfarger kan bare konstanteres…Reinsjøen 030 Ikke så værst bilde! Alle er tatt med det vesle digitalkameraet.Reinsjøen 029
Nå er nesten to ukers ferie over. Jeg kan trygt sies å ha vært heldig med været, og jeg har vært flink til å utnytte dagene best mulig, akkurat slik som Nalle og jeg vil ha dem ;o)
Ha en fin søndag, og ei fin uke!

1. Hehe, lo godt jeg nå. Må man på do så må man på do. Med eller uten kløv ;)

2. Så fin høst ferie du har hatt med Nalle:o))) Veldig mange flotte bilder og tekst, med linker!!!

Fjellet i høstfarger er bare vakkert!

En dag med passiv-trening for deg og Nalle var vel velfortjent:o)))
    En fin søndag ønsker vi dere!

3. Så fint du har hatt det. Litt av noen turer du har tatt på fjellet. Jeg trodde du hadde vært de fleste steder nå og så kommer det bare flere flotte bilder av nye steder.

Så flott Nalle er "sauerein" nå. Tipper han husker stømmen hver gang han ser en sau.

Jeg må tilbake å lese en gang til. Det var mye fint her. Ha en fin søndag og en knallfin uke. :)

4. Du har virkelig nyte ferien din ser jeg!! Helt fantastiskt nydeligt i fjellet nå!

5. WOW!!!!! For en tur!! Kjempe vakkre bilder!!

Stemmer det av i nærheten av skogshorn så finnes det ei ungdomskilde? For at du er ei skikkelig "fjell gjeit" det er helt sikkert!! I possetivt forstand!!
    På Kongeveien har jeg åsså godt litt!! Kjekt å stoppe der når vi er på vei til Førde!!
    Så ved Borlaug stavkirke har vi åsså stoppet en del ganger!!

Tusen takk for at jeg fikk være med på tur!!

Ha en fin dag!

6. Ser ut til at du har kost deg i ferien din :-)

7. nå kom jeg på hvor jeg har hørt om alle disse steden og har lissom hvert der!! Det er skrevet en bok serie om Hannah fra Hemsedal!! Der er det skrevet om disse stedene!!!
    Flott nå fikk jeg bilder av disse stedene!! Tusen takk!!

Det er en bokserie som er å anbefale!! Den er i boket format!! Lett leste!!

8. Å, det var litt av en ferie.!! Deilig - det er jo så fint på fjellet på høsten, og du og Nalle vet jammen å sette pris på det ;o)

Herlig beskrivelse med fine bilder til. Ha en fin søndag.

9. Herreminhatt sier jeg bare!!...for en interessang oppdatering.Dette var moro å lese,og veldig informativt med linkene.De gamle veiene/stier har vireklig sjel og historien med seg..Som vi enda kan kjenne snevet av gjennom bildene dine..Og fine historier har du lagt med:)...Tenk at en kan oopleve så mye av å lese en blogg!!
    Takk for turen Nøve og Nalle! Banjo hilser:)

10. Nei f...!..Nå ble kommentaren min lagt ut som "anonym"...døllete!
    Det er Elin og Banjo som kommenterte:)
    Forresten så må du være supersprek som kan gå de stigningene!..Jeg bruker selv staver i bratt terreng,bra for nakke og skuldrer!
    Nalla takla fint doturen med kløv,han er jo proff nå;-)
    -Skal se om jeg "klarer" å velge en ordentlig identitet nå da!

11. Mens jeg er i slaget( med rett identitet!:)) må jeg kommentere igjen!
    Nalles video mimrestund var veldig fin,jeg har aldrig skrolla så langt ned at jeg har sett den!

12. Godt å høre at dette har vært en ferie helt i din ånd Nøve:o) Det er sånn det skal være!!

Kjempefin tur, takk for at du tok oss med:o)

Og du, de låra dine må jo bli helt à la Koss med de klatreekspedisjonene du legger ut på. Fjellgeita:o)

13. For en herlig ferie du har hatt. Fantastisk flotte plasser du og Nalle har besøkt.
    Vindhellaveien likte jeg, etutrolig byggverk spesielt når en tenker på tida da den ble bygget.
    Takk for vi får være med på turene deres, alltid fasinerende lesing og flotte bilder.

14. Det har vært en fin ferie, og passiv-dagen igår kan også anbefales ;o) Slå av telefon og låse døra. Jeg syns det er absolutt luksus og ganske nødvendig en gang iblant. Og hundene har heller ikke vondt av det!

15. Passiv-dagen høres perfekt ut for meg :-)

16. Jeg er ikke et utpreget misunnerlig menneske, men uken din misunnes. Den så ene og alene fantastisk ut. Og gode Nalle følgesvenn din, han er så god.

Gratulerer med dagen på etterskudd!