mandag 8. august 2011

En exellent ferieuke

I mine unge år var vi ofte i Hemsedal. Mor mi kommer herifra, og vi var her i nesten alle ferier og i mange, mange helger i løpet av de åra. Men vi gikk lite på tur den tida, og jeg har alltid vært nysgjerrig på hvorda det egentlig ser ut bortenfor sol og bakenfor måne, eller noe slikt...
Ershovd-tjednan.Ferie 001
Nalle, Tussi og jeg leide oss ei hytte ett par dager denne uka, og da ble det fjellturer igjen!
Ferie 018
Det sto rein på nesten hver eneste topp, men det var en bukk som var ekstra nysgjerrig på oss. Han fulgte med på rundturen innover mot Raudberg. Han sprang så vatnet spruta i myrer, og småstein spratt på fjell – ett fantastisk flott bukkeritt!
Ferie 028
Tussi var litt skeptisk i førsten, men etterhvert fulgte de den bare med øynene – og snuta.
Ferie 020
Det krydde dessuten av lemen, og de var faktisk mer interessante enn rein...
Ferie 035
Ferie 045
Jeg åt fem-seks multer, Nalle åt tre lemen - og gudene vet hvor mange de greide å kverke. . .Ferie 021
Vi hadde perfekt vær på hele turen, men jeg såg uværet nærma seg fort da vi begynte på nedstigningen. Vi nådde akkurat fram til bilen før regnet satte inn for fullt. Flaks!
Ferie 036
De gikk i bånd hele vegen, men de ble slitne og fornøyde av å bruke alle sansene sine den dagen.
Ferie 042
Utpå kveld kom Vesle-Gommo og blei med på en liten kveldstur. Vi gikk deler av den gamle Konge-vegen, før vi gikk bortom "Rjukande Foss".
Ferie 050
Morgenen etter ble jeg vekket av kubjøller og rauting rett utafor hyttevinduet – og strålende sol!Ferie 055
Det var bare å kle seg og komme seg ut.
Harahødn var målet - "En veldig flott tur i høyfjellsterreng. Litt steinete, men det er en spennende egg å gå langs. Litt krevende tur -  ca 450 m stigning - ca 3 km en vei -  beregnet gåtid ca 3 timer"
Ferie 060
-og Harahødn nådde vi :)  1581 moh, og ganske bratt på slutten. Jeg fikk noen småsvimle nederlendere til å holde Nalle og Tussi mens jeg tok bildet :)
Ferie 064
Ingenting å si på utsikten her, men vi tok oss ikke tid til å studere den så nøye...Ferie 070
Da regnværet nådde oss, var vi heldigvis kommi ganske langt ned. Sola titta fram igjen etterhvert og vi var tørre da vi satte oss inn i bilen og kjørte inn i Hydalen...
Ferie 079
Det er en fantastisk flott fjelldal – som vi garantert må tilbake til!!
Ferie 086
Nalle og Tussi lå utafor campinghytta og kvilte, mens jeg vaska meg ut. Jeg må si jeg var ganske så stolt av dem, de bare lå der uten en lyd mens folk gikk forbi!
Torsdag fikk vi besøk av to småjenter, som var veldig glad i hunder!  De ble børsta og stelt, og Tussi fikk leike med ball alt ho orka og vel så det den kvelden :)
Biri-helg 003
Fredagseftan var vi framme i Biri, og tradisjonen tro – kveldsturen ble gått i flokk og følge fra Furuodden til Biristrand Camping og tilbake igjen.
 Biri 011
Så var Dagen der. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å stille den pelsløse Nallen min, men plutselig sto vi der i ringen sammen med tre andre i åpen klasse. Lappejentas Japp (Jarek) skulle vært her, men han kom ikke, og det kan vel vi være fornøyd med kanskje – misforstå meg rett.. Nalle lot seg heller ikke affisere av Schanderulvens Sarek som sto på sidelinja og fulgte med, og alt gikk vår vei!
Biri-helg 033Dommeren het Per-Erik Wallin og kritikkskjema lød som følger;  Hannhund med særdeles vakker hode. Herlig bredd i skallen, velbalansert. Lagom stora ører. Bra øyeform og farg. Bra neseparti. Velkroppad. Bra benstilling. Bra mellomhand og tasser. Rør seg ok fra siden. Noe tåvid foran og bak. Hastrang bak. Herlig pels. Vennlig temperament.  Exellent, konk 1, ck og res.cert!
Er det rart vi ble strålende fornøyde?  :)
Biri-helg 042
Jeg var dessuten meget fornøyd med å ha fått med meg Wilma og Monica til Biri i år. Lokkemiddelet var at jeg skulle stille Wilma... og som sagt – så gjort. Alt så lovende ut, helt til den godeste Wilma plutselig nekta å samarbeide mer.. ho nekta å vise tenner til dommeren, og ikke snakk om at jeg fikk lov til å vise dem heller. Wilma ville heller bli klødd på magen. Det har vel aldri tidligere skjedd foran en dommer?? Ikke så rart ho fikk flott kritikk tross alt, ho sjarmerte jo alle ;)
228802_10150252110980685_572740684_7902467_7202758_n
Stine og den selvsikre Frost gjorde det som vanlig strålende i ringen. Det er så moro å følge dem!Biri-helg 022
Og så vesle Tussi, da :) Selvfølgelig Exellent på henne også  (og Very Good på Roger'n ;)
Biri-helg 072
Her sitter deler av en munter heia-gjeng. Det må jo bli topp stemning både i og rundt ringen med slike folk og hunder tilstede :)
Biri-helg 084
Men at det blir litt slitsomt i lengden - det kan ingen komme fra...Biri-helg 087 Det var godt å komme seg tilbake til Furuodden etter en lang og varm dag på utstillingsplassen. Utpå kveld samla det seg ganske mange ved hytta til Mona, det ble en kjempekoselig avslutning på en meget vellykka dag.
Idag sov vi lenge! Ikke no' stress. Vi rusla en tur langs Mjøsas bredder, mens vi skravla om løst og fast. Tre brune FL; Nalle med søster og datter, og vår alles kjære Wilma :)
Biri-helg 091
Hytta er vaska, og avskjedstunden er nær...Biri-helg 089
Tussi med familie ble igjen, så godt likte de seg på Furuodden!Biri-helg 099
Dermed er denne ferieuka over. Nalle har liggi rett ut siden vi kom hjem, og jeg antar han drømmer om den ene eller den andre...
Biri-helg 105

1. Det er litt av noen turer dere tar til fjells, jeg med den kondisen min hadde velmåttet gi opp før jeg kom halvveis til toppen... Vi er kke vant til fjell her på Karmøy :p

Gratulerer så masse med flott utstillingsresultat!!!
    Dere ser skikkelig proffe ut der dere står i ringen, Nalle står kjempefint og kontakten er nydelig :D

2. Så flotte bilder fra fjelltruene deres! Ja, det er kanskje lemmen år i år? Håper det blir så pass med vær at vi får tatt oss en tur i fjellet!! Holder være seg ganske bra så drar vi ut å fisker litt!!
    Ha en flott uke videre!!
    Nok en gang gratulere med kjempe flott kritikk på utstillingen med Nalle!!

3. Gratulerer igjen til dere begge! Er helt enig med Nalles kritikk, det er få andre som kan måle seg med et så vakkert Nalle-hode! :)
    Dere ser skikkelig proffe ut i ringen, han står jo som en engel!
    Og som alltid: kjempefine bilder av fjellturene deres, ser alltid fristende ut!

4. Glemte jo helt navnesøster Wilma, hun må jo ha tatt sjarm-prisen :) Så herlig! :)

5. Jeg har den beste gommo'n i hele verden..tusen takk for alt jeg har fått oppleve. Jeg savner dere! Tussisuss <3

6. Nok en gang mange flotte bilder.

Så morsomt at det gikk så bra i utstillingsringen når det var du selv som gikk med Nalle!

7. Gratulerer med flott resultat på Biri, så morro!

8. Elsker disse fjelltur innleggene dine Nøve! Svært motiverende! Vi har (hadde) planlagt en 3 dagers hytte til hytte tur i fjellet neste helg, men nå har flere støtt på bjørn der, så blir sååå usikker! Er litt pingle når det kommer til bjørner :P

Ellers grattis med Nalleguttens flotte resultat, velfortjent! Å så Wilma daq, som bare gjorde det lapphunder gjør best...S(lapp)er av!!

9. Jammen har dere rukket mye!! Både fjellturer og utstilling.

Gratulerer med strålende kritikk og flott resultat! Det er det jeg alltid har sagt; Nalle er den flotteste lapphund jeg vet om!

10. Du lager deg så fine ferier Nøve, og jeg er så glad du deler dem med oss, det ser så utrolig deilig ut. Herlige er de sammen, far og datter.

GRATULERER med flott resultat på utstillinga, jeg ble skikkelig glad på dine vegne (og Milli er fryktelig stolt av hallingen sin:)

Klem

11. Er redd jeg må har med innhalatoren på tur med deg. En skikkelig fjellgeit som Gry kaller deg. :)))

Gratulerer med en flott Nalle på Biri. Dere har jo hatt det såååå fint i helgen. :)))

Sees plutelig.....

12. De fjellturene er jo bare helt fantastiske :) Nydelige bilder. Og, gratulerer så masse med utstillingsresultatet!

13. Grattis med flott resultat på Biri :-) Dommeren var snill når han lot vær å påpeke sommerdrakten til Nieida og Nalle synes jeg ;-) Hihi...

Flotte bilder av rein og fjell :-)