fredag 14. juni 2013

Sommerferie del 2

Vi våkna til enda en solskinnsdag Sol

IMG_4840

Ble sittende og studere kart mens jeg koste meg med grillpølser til frokost, og ble tilslutt enig med meg sjøl om en fin rundtur; hytta i Fekjalia – Brynhildstølen – Ørnenatten – hytta… en runde på kanskje 7 – 8 km.

DSC_7538

Ved Brynhildstølen møtte vi Monica og Pia, og de to er faktisk de eneste levende vesen vi har møtt disse dagene! Derfor tok vi oss tid til å skravle litt med dem, sjøl om Pia ikke var særlig pratsom.

DSC_7537 Ho syns nok Nalle og Tassen var to dumme gneldrebikkjer, enda Nalle trur han har draget til det motsatte er bevist - gang på gang på gang…

DSC_7542

Fra Brynhilstølen er det merka stier, en til Hallingnatten og en til Ørnenatten. Vi tok stien til Ørnenatten…

DSC_7546

Stien var fin å gå på, og de røde merkene vistes lang lei. Så selv om jeg syns det bar i feil retning, tenkte jeg som så, at den skifter vel retning snart – eller kunne den toppen foran oss være Ørnenatten?!?

DSC_7547

Vi tok mange pauser, Tassen er bare 7 mnd må vite. Dette reinsgeviret var så fint og kvitt, og han ville så gjerne ha det med seg, så jeg festa det bak på sekken Smilefjes som blunker

DSC_7549

Da vi etter litt om og men kom oss opp på den toppen, fikk jeg øye på enda en topp som ligna mistenkelig på Hallingnatten. Kunne det virkelig være mulig?!?

DSC_7550

Jada, det var det selvfølgelig.

DSC_7556

Hallingnatten. 1314 moh

- og Tassen hittil høgeste fjell. Man blir sulten av mindre!

DSC_7559

Heldigvis hadde jeg spist mange pølser til frokost, så bikkjene fikk all nista mens jeg tok kaffen sjøl Smilefjes som blunker

DSC_7561

Tassen hadde aldri trudd at verden var så stor!

DSC_7571

Det nytta ikke å holde igjen Nalle da han fikk øye på enda ett reinsgevir…

DSC_7572

Han er da en lapphund – en ekte reinsgjeter hund!

DSC_7573

Vi gikk ganske langt tilbake ned mot Brynhildstølen, før vi la om kursen og sikta oss inn mot Ørnenatten.

DSC_7575

Vi hadde jo hele dagen å ta av, så vi tok det veldig med ro.

DSC_7576

Og til topps kom vi – sjøl om det blei noen km ekstra!

DSC_7579

Ørnenatten, 1256 moh.

DSC_7581

Tassen er tapper som få, men jeg la merke til at han halta litt på frambeina. Han hadde såre poter, stakkar’n, og han syns det var helt ok å bli bært ned igjen. Det er hardt å gå på tørr reinsmose for søte, små valpetasser. Nalle greide seg veldig bra, og han blei nesten som en valp, da han fikk springe fritt nedover.

DSC_7588

Dagens siste stopp ved det fine tjernet som sikkert har ett navn..?

DSC_7594

Herfra er det bare en halvtimes gange ned til hytta -

og til “kjøleskapet” i bekken der resten av pølsene lå…

DSC_7596

Klokka var over 21 da jeg slengte beina på bordet. Litt irritert på meg sjøl som ikke hadde stolt på magefølelsen, og litt irritert på “feilmerka” sti… Men, det hadde vært en kjempefin tur, likevel. Og det fine geviret, da!

IMG_4846

Dagen derpå kom regnvåte skyer svevende…

DSC_7598

Labbene til Tassen var like fine, men det frista ikke med fjelltur idag. Istedet pakka jeg meg ut av hytta for denne gang, og så rusla vi litt rundt nede på Fekjan.DSC_7617

Den ene setra mer idyllisk enn den andre…

DSC_7612

Det er ingen store, ruvende hyttefelt her på Fekjan, selv om det er mange hytter.

DSC_7620

Her smatt Tassen inn gjennom gjerdet…her var det tilogmed hundehus!

DSC_7607

Takk for denne gang – vi kommer snart igjen!

 

Torsdag den 13. juni var regnfull og varm. Jeg kjører som regel Austvold-sida når jeg skal til mamma, men jeg har aldri stoppa for å ta bilde av brua før…

IMG_4848

Brua har sjarmen i behold, kan man si Smilefjes som blunker

IMG_4847

Mamma er sporty og blei med rusletur langs ukjente veger i regnværet.

IMG_4851

Vi endte opp i ett fint, gammalt tun, da gitt!IMG_4857

Så spiste vi en nydelig hjemmelaga karbonade-middag på Hallingporten i Gulsvik, før jeg satte kursen oppover dalen igjen.

Vi kunne jo ikke gå glipp av ukas trening på Låplassen!

IMG_4873

Idag var Prins der også, og han fikk så innmari god leverpostei da vi skulle sitte stille og slappe av…

IMG_4872

Men Susann er så snill, og Tassen fikk smake etterpå Smilefjes som blunker

IMG_4877

Vi trente mest på sitt og bli – ro - og passering

IMG_4868

Tassen er stor og flink skolegutt – men sommerferien er enda ikke over Smilefjes som blunker

3 kommentarer:

  1. Fine bilder! Datt tilfeldig innom siden din på jakt etter info om området mellom Fekjan og Langefdrag. Planlegger en fisketur dit i sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en hyggelig kommentar. Du finner nok mange fine fiskevatn i dette område. God tur.

      Slett