søndag 13. oktober 2013

Plutselig helg igjen.

Denne uka har gått forferdelig fort Skuffet smilefjes

Høstens siste valpekurskveld var som sagt på tirsdagskveld. Onsdagen hadde jeg fri, men da jeg hadde noen nødvendige ærend oppi Nesbyen. Dermed unnte vi oss en liten rundtur ved museumet også…Det er så fine stier der!

IMG_6002

Vi gikk opp til brua, og fulgte stien ned igjen på andre sida av Rukkedøla. En liten snus ved Bygdeborgen er obligatorisk. Spennende område, må vite!

IMG_6012

 

Herfra ses både den nye og den gamle mølla.IMG_6018

Vi tok en liten ekstrarunde på museumet. Neste sommer SKAL jeg ta turen i åpningstida. Uten hunder. Det er rart hvordan de attraksjonene som er lettest tilgjengelig, bare blir utsatt og utsatt!

Her er bygninger fra hele Hallingdal. Denne stua kommer fra Kolsrud i Flå. Skulle gjerne vært inne her igjen.. Den store hallingstua er rosemalt fra gulv til tak, og tenk hva de veggene kunne fortelle….

IMG_6026

Mens Nalle lå på dørhella, leste jeg historia som sto på skiltet utenfor stugu;

Det fortelles at engang bodde det på Søndre Kolsrud ei uvanlig kvinne ved navn Ragne Pedersdatter. Ho var den som styrte på gården, og ho skal ha vært så sterk at ho kunne reise dørhella opp mot inngangsdøra når ho gikk hjemmefra.

En gang førte ho grensesak mot mot naboen på gården Rime. Da gikk ho til fots(!) til København for å legge fram for Kongen sitt syn på saken. På vegen dit fødte ho en sønn, og vel framme ble begge godt mottatt på slottet hvor ho fikk Kongens medhold i saken sin. Med Kongen og Dronningen som faddere ble barnet døpt Peder Christian, han skal være den første halling med dobbeltnavn.

 

IMG_6035

Stemningsfullt og stille

IMG_6038

Hallingdal museum er virkelig verdt ett besøk.

IMG_6039

 

Jeg er nok i det hele tatt, litt gammaldags av meg… Spinning har vært tidsfordriv på kveldene. Og du og du som jeg koser meg, når det knitrer i vedovn og rokken surrer.

IMG_6117

Det har vært flest arbeidsdager denne uka også. I dag fikk vi en ekstra fin morgentur oppi Gol. Det var kjølig og rimfrost i skyggen, men sola varma mang en frysepinne…

IMG_6087

Det var rett og slett vakkert i Gol – men Nalle og Tassen gikk med nesa i bakken…

 

IMG_6089

Kunne gjerne vært ute i heeeele dag, vi!

IMG_6092

Skulle hatt med speilrefleksen på en slik dag, men det hadde jeg selvfølgelig ikke… Og det på en dag som vi fikk så mye storfint besøk i butikken!!!!

IMG_6105

Verdens hyggeligste kunder kommer fra Hemsedal HundefjesSmilefjes

Vi hadde mange stamkunder idag, bla fire små chihuahuer Smilefjes

IMG_6115

Det var enda flere hundekunder innom - men ingen kunne vinke slik som Molly kan!

IMG_6080

Ellers kan jeg fortelle at det går bra med dyra våres. Tarantellaen spiser en siriss en gang i blant, men den er forbausende lite aktiv…

IMG_5737

Conureungene har blitt store, og de har akkurat flytta fra foreldrene. Vi skulle hatt bedre tid til å å kose og stelle med dem, men de er nysgjerrige og forholdsvis tillitsfulle. De blir nok tamme ganske fort, og de er mye finere og mer fargerike i virkeligheten…

IMG_6109

Og så har vi jammen fått dverghamster-bebisser!

IMG_6083

Seks søte bittesmå, som har begynt å få litt pels på kroppen. Snart åpner de vel øynene, og da blir det skikkelig livat i leiren.

IMG_6099

Moro med dessa som er små Smilefjes

IMG_6048

Ha en fin søndag – det har jeg tenkt!

3 kommentarer:

  1. Hei på dere! Lenge siden vi har kommentert her. Har fulgt med på hva dere har gjort i høst og så flink du har vært Tassen som har gått på "skolen". Har skjedd litt av vært her åsså men hu matmora vår er ganske treg om dagen. Ikke at vi får lite tur og sånn men h sitter veldig lite med den "skjermen" sin. Ha en fin søndag og ei flott uke snute nuss til Nalle og Tassen fra Roxie og Jackie! Jackie vil veldig gjerne treffe dere for hun var jo ikke med når jeg var på besøk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Moro å høre at dere følger med oss her uppi dal'n :)
      Dere må komme en tur neste sommer! Det hadde vært koselig, tror dere hadde likt dere best her i sol og varme - ikke midtvinters, slik som sist!. Dessuten veit jeg jo hvor travelt dere har det som allerede teller dagene til jul ;)
      Nuss på nesa fra Nalle og Tassen!

      Slett
  2. Nalle er så flink til å posere sånn lett henslengt på ein benk eller ei trapp her & der! :)

    De har jammen meg fine kundar i butikken! Kito var jo berre heilt herleg..

    SvarSlett