søndag 26. juli 2015

Tilbake til Strøen

Hvordan var det mulig å holde seg unna så lenge??? Jeg skylder på katta.

DSC_1743

Jeg hadde ikke hatt hjerte til å reise fra henne tidligere.

Men på fredag, litt utpå dag – da pakka jeg sekken, fylte opp bilen og dro tilbake til Strøen.

DSC_1746

Jeg blei litt i villrede da jeg parkerte ved dammen. Parkeringsplassen var full av biler. Min store skrekk, det – å møte folk når jeg egentlig vil være aleine. Litt merkelig, kanskje – men slik er jeg altså. Da ett par med hund kom gående mot meg, snudde jeg fort og satte Nalle inn i bilen igjen – og lata som om jeg dreiv med noe viktig…

Men tenk, så var det Monica, ei dame jeg har “kjent” via FB i lang tid. Vi har aldri møttes før, men vi har mange felles interesser og vi har fabla om både turer og steder vi kunne ha glede av å oppleve. Nå er de turene så absolutt ett par steg nærmere! Veldig koselig å hilse på henne, sjøl om jeg kanskje ikke var i stand til å gi det inntrykket der og da. Tankene mine kretsa intenst om Dølahytta, Trytetjernåsen, Strøslifjell, vær og vind…

Smilefjes

Været var ganske usikkert, nemlig – og det var som sagt ganske langt utpå dag. Men jeg pakka ut i full fart, og så la vi i veg på en sti nordover langs Strøen. Det går ingen sti OVER åsen, men den må krysses, og av en eller annen grunn, havner jeg alltid på det samme stedet hver gang. Det har sikkert noe med terrenget å gjøre.

DSC_1763

Det er ganske kronglete, men bare man tar tida til hjelp, kan man nyte den ene perla etter den andre.

DSC_1757

Her er det liten sjanse for å møte på andre enn skogens dyr Smilefjes

DSC_1753

Da vi kom over til Trytetjern, begynte det selvfølgelig å regne Trist fjes

DSC_1771

Jeg tok på meg regnponcho’n . . . - og det hjalp Smilefjes som blunker

Som ved ett trylleslag trengte sola seg gjennom, og det blei ubeskrivelig vakkert!

DSC_1773

Nalle og Tassen holdt seg “tørrskodde” oppå en stein, men jeg sprang rundt og prøvde å fanga lyset

DSC_1781

 

DSC_1776

 

DSC_1784

 

Det klarna opp, og da føltes det greit å fortsette turen oppover Smilefjes

DSC_1790

Vi fulgte vegen forbi Venedokk, og vi gikk stien forbi Skaret…

DSC_1797

Da vi kom opp til Skardtjern, tok vi av stien og gikk oppover til venstre.

DSC_1802

Oppover og oppover. 

DSC_1805Der nede ligger Kvitingen – vi må gå utpå der engang også. Men ikke denne gangen..

Vi fortsatter sakte oppover.

DSC_1804

Jevnt og fint, lett å gå – like til himmels, om man vil!

DSC_1806

Utsikten blir bare finere og finere etterhvert som vi nærmer oss toppen Smilefjes

DSC_1807

Nyseternatten og Benkadn, Blåfjell og Jordesmyrnatten i det fjerne

DSC_1816

Bringen ses som en mørkegrønn liten bue, og langt bak stikker den kjennske Hestejuvnatten opp

DSC_1827

Det blåste skikkelig kaldt på toppen av Strøslifjell 1107 moh, men vi måtte ta oss tid til å se oss omkring.

DSC_1836

Fusentasten, den dumdristige lille fyren…DSC_1828

…som stadig utfordrer den sindige Nalle… Smilefjes som rekker tunge

DSC_1821

Selv om det er båndtvang, må det da være lov å vise litt skjønn her oppe!

DSC_1841

Turen nedatt gikk radig, vi kom ned omtrent der vi kom opp.

DSC_1843

Skyggene begynte å bli lange, idet vi passerte Skaret igjen.

DSC_1847

Og da vi kom ned til Trytetjern, merka vi godt at dagen var på hell.

DSC_1854

SOMMERKVELD

DSC_1855

Iogmed at det hadde blitt så seint, var det greiest å gå mot Gørbu, tenkte jeg.

DSC_1859

Som tenkt, så gjort.

Da vi kom frampå her – letta det ei ørn. Den seilte utover mot Vassfar-dalen, men jeg greide ikke å fange den med kamera. Men det er helt sant!

DSC_1873

Tenk å kunne hoppe fire hundre år tilbake i tiden, og sett hvorda det så ut her den gangen Gørbu lå her. Det sies at gården blei bygd av “Skotte-Morten”.

Han skal ha vært en av Sinclairs soldater som ble tatt til fange under «skotteslaget» ved Kringen i Gudbrandsdalen i 1612.  Han fant seg ei jente og bosatte seg på Mortensbrøta på Bergheim – før de kom hit til Vassfaret. Etter noen generasjoner sier sagnet at alle på gården døde av farsott.

DSC_1875

Noen steinrøyser er snart det eneste som er att.

DSC_1868

Ikke langt fra Gørrbu, ligger grusvegen. Det blir fort mørkt inne i skogen, så den var grei å følge tilbake.

DSC_1890

Etter omtrent enda en time, var vi tilbake ved Strøen. Da var klokka nesten 22.

DSC_1894

God timing!

DSC_1898

- Og så veldig godt å få av seg skoa, da du Smilefjes

Bikkjene fikk bikkjematen sin, mens jeg såvidt rakk å innta ett herremåltid bestående av lapskaus og akevitt, før jeg velta rundt, og drømte om ørn og bjørn og flere turer…

DSC_1888

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar