fredag 1. juli 2016

PIP-PIP

Da jeg gikk for å servere frokost til tante Grom i går - oppdaga jeg noe mistenkelig...
Det lå eggeskall utafor reiret hennes, men ho bare låg der, og var akkurat like hemmlighetsfull som før.


Ho var litt slapp i kammen, stakkars - det har tatt på å ligge pal i tre uker!


Da jeg stakk innom seinere på dagen, oppdaga jeg at ho lå oppå ett tomt eggeskall -
og da måtte jeg spørre Gry om råd.

Gry mente jeg burde bosette meg i hønehuset for å følge med...
Det gjorde jeg ikke.
Jeg tok en kjøretur, en riktig så lang tur blei det - men det første jeg gjorde da jeg kom heim, var selvfølgelig å stikke ned til tante Grom.

-og der skal jeg si det var liv...

Tante Grom hadde blitt hønemor!


Hør på den go'låten, da!


 Jordmorvakta blei ikke tung, jeg heter ikke Natten for ingenting.

Og Malkhyl er en skikkelig morgenfugl, så han var som vanlig tidlig oppe og sto på vakt da jeg kom ned med frokosten idag.


Tante Grom ligger urørlig nesten hele tida, og matlysta har vært so som so.
Kun det beste er godt nok for ei ungdommelig hønemor.


Kattemat på sølvskje er uimotståelig!


Kostholdet er det egentlig ingenting å si på.


Sjølvaste GroM kom like fra Sandnes i dag, bare for å konstantere at alt står bra til med mor og barn.
Etter en liten alvorsprat, avtalte de ny visitt om ei ukes tid.


 Det skal bli spennende å se hvor mange kyllinger som har kommet til da!


 Her trengs nok ingen varmelampe...
ho gjemmer dem så godt innunder vingene sine.


 - de fineste kyllingene på denne jord!

 Her er Lille-Bjørn (ev. Bjørnlill)

-og dette må være Svarte-Petter (ev Svarte-Pettra)


Det er rimelig å tro, at ikke alle er renrasa islendere. Grom kan nok ha forsynt seg med ett egg eller to fra jærhønsa også.
Men hvem som er hvem, er umulig å si, iallefall foreløpig.


Jeg har telt fem forskjellige kyllinger hittil...
Dette er ei uventa glede, en stor fornøyelse og sååå kjempespennende!


 Grom har fremdeles slikt å gjøre, ho :-)
-og jeg må stikke ned i hønsehuset og ta dagens siste sjekk...
NATTA!

GOD HELG!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar