søndag 14. august 2016

Tante Groms eventyrlige sommer

Dette ble en anderledes-sommer, takket være tante Grom.
Det var fredag den 10.juni jeg forsto at ho hadde bestemt seg for å gi meg en helt spesiell sommerjobb.
For ordens skyld legger jeg inn linker til gamle blogginnlegg, bla. hva jeg skreiv da jeg oppdaga dette her  
- slik at jeg vet hva jeg har å gjøre om det skulle skje noe lignende neste sommer... 
KLUKK KLUKK


Tante Grom rikka seg omtrent ikke fra "reiret" sitt, men etter omlag tre uker på spesialdiett, oppdaga jeg de første tegn til liv.
Oh, for en lykke!


Høner er ikke dumme.
Ihvertfall ikke tante Grom!
Ho hadde ikke vært spesielt tam tidligere, men nå fikk jeg gjøre nesten hva jeg ville med henne og kyllingene.

Jeg gjorde alt etter beste evne og i beste mening, og ho satte pris på hjelpa.
(Står mer om den første tida i dette blogginnlegget)


Etterhvert forsto jeg at ho lå på veldig mange egg.
Ikke bare sine egne, men også sine medsøstres egg.. Jeg henter normalt mellom fem og åtte egg hver dag, og det hadde vært langt færre egg de siste dagene før jeg skjønte hva ho dreiv med.
 Gudene skulle vite hvor mange det lå der...


Den første helga i juli - hadde ho ti små kyllinger over, under og rundt seg!

  En kylling kan bruke opptil ett døgn på å hakke seg ut av egget.
Det viste seg å bli ett problem, fordi de eldre søsknene "hjalp" til med å hakke. Det var ikke bra.
Tante Grom satte seg ikke til motverge, da jeg løfta henne vekk fra reiret, og fjerna de fire(!) siste egga. Jeg fant to døde kyllinger også, som ikke hadde greid å komme seg ut av skallet.
Med sitt ungdommelig overmot, hadde ho standhaftig ruga på 16 egg!!!


Vesle Sirkeline var den "siste-fødte". 
 Jeg fant henne stadig utafor kassa, så jeg var litt bekymra for hvordan det skulle gå henne. Men takket være ei godhjerta hønemor -  OG varmelampe, gikk det bra med alle ti.


  Sirkeline var den minste av alle, og med sitt helt spesielle mønster, var ho veldig lett å kjenne igjen.

Lille Cirkeline og Storesøster 

 Det tok ikke mange dagene, før vingefjæra begynte å vokse. Og de klarte å flakse opp på kanten av kassa!

Denne raringen er ca 1 uke!
8.juli - 16
Denne dunklumpen er 2 uker :)

Søndag den 17.juli var en varm og fin sommerdag.


Bjørn hjalp til med å lage en liten utegård til kyllingene, men de vågde seg ikke ut på grasset de første dagene...


Tante Grom var så stolt!


Både mor og barn spiste pellets fra Felleskjøpet, Oppdrett lett + litt havre, litt mais, usprøyta perletomater, vill-jordbær og vill-bringebær. Og sand. Ingen hadde problem med magen eller noen ting, alt gikk liksom av seg sjøl. 


Vill-bringebær var nok favoritten.


Jeg serverte bæra til Grom, så ho kunne gi de videre til kyllingene sine.
Det var helt rørende å se på hønemors omsorg!


Disse bildene er tatt den 26. juli - kyllingene nærmer seg fire uker.


De gikk fremdeles sammen dag og natt, adskilt fra de andre hønene. TanteGrom samla alle sammen under sine vinger (så godt det lot seg gjøre) om natta...

1. august -16

De hadde god kontakt med hanefar og co gjennom hønse-nettingen. Kriserommet fikk virkelig gjort nytte for seg.


 Her om dagen slapp jeg dem ut i det fri for første gang.

Sirkeline begynner å bli voksen dame (?)
LilleBjørn - Bjørnlill


Det var kjempespennende!


 Nå fikk de virkelig noe å prate om :)


 FARGERIKT FELLESSKAP


Tante Grom er virkelig ei fin høne.

 Uredd og flott!


Den 5. august hadde ho lagt ett egg på gulvet inne hos kyllingene. Dagen etter lå det enda ett der.
Da forsto jeg at ho begynte å lengte etter hanefar igjen...

Kyllingene blei lokka inn i kylling-gården sin, før jeg slapp ut de voksne.


Ho hadde noen små oppgjør med noen av damene, og Malkhyl hadde ett svare strev med å følge med på hvor alle befant seg til enhver tid.

Grom var i det  romantiske hjørnet...

Ho lokka han med seg...han var ikke vond å be.

Se på kjekkasen!

 Etterpå rusla de ned til de andre. 

Tante Grom hadde gjeninntatt tronen, ingen tvil om det. Nå valgte ho å bli hos de voksne.
Og alt var som før, nesten.

Jeg hadde torsdagsfri denne uka, men jeg hadde slikt å gjøre. Følte meg igrunn veldig effektiv, for dagen begynte forholdsvis tidlig med en legesjekk som jeg hadde grua meg skrekkelig til, og deretter fikk bilen en sjekk, dvs fire nye lyspærer! Takk og pris for at jeg ikke har havna i kontroll. Men jeg har omtrent ikke sett politi etter vegene i sommer - når jeg tenker etter...
 Da jeg kom heim, lagde jeg en åpning i nettingen, slik at kyllingene kunne besøke de store. Hullet var passe stort til at de kunne springe inn og gjemme seg på barnerommet, om de skulle følte behov for det.

Malkhyl tok vel imot ungene sine, han!

Jeg blei sittende ute i det fine været, da Ingrid skulle klippes. Ho satt stille og rolig på fanget, mens Tassen la seg ved siden av oss, og sov. Nalle lå i skyggen på yndlingsplassen sin på trappa. 
Hønene trippa omkring nederst i hagen.


Så heldig jeg er!
Jeg har selvfølgelig vært ganske bundet til heimen denne sommeren også, men jeg ville ikke vært dette eventyret foruten.
Hva jeg skal gjøre med alle hønene og hanene, se det er en helt annen sak.
Den tid - den sorg.

Da jeg kom heim fra jobb ikveld, var det sommertemperatur. Jeg blei sittende nede hos kyllingene. De har enda ikke vågd seg ut i hønsegården til de store.
Malkhyl visste råd, han :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar