tirsdag 18. oktober 2016

Uke 41....

....blei faktisk ei uke litt utenom det vanlige!

 

For det første - så fikk vi besøk av noen ytterst sjeldne gjester. 
Noen vi ser bare en gang i året, fordi de bor så altfor langt herfra.

 

Lille Emil er ikke gamle karen, og han har ikke lært seg norsk enda 
-  men han snakka ett språk Gutta Boys forsto meget godt.

 

Jeg er så glad vi fikk denne mandagen sammen med dere. 
Skulle ønske vi kunne møtes oftere, men veien er lang mellom Höxter og Bergheim

Denne uka blei lang, den å.
Det er ikke bare bare å gå på jobb, når himmelen er knallblå og høsten er på sitt vakreste!

 

Gutta slo følge med meg til Gol disse dagene, for da fikk vi ihvertfall gått en liten tur i sola før arbeidsdagen begynte...
Og de setter stor pris på å snuse i Gol både tidlig og seint, de!

 

Nalle lå i bilen, slik som 'i gamle dager'. Han har burdøra åpen, og dermed får han god plass baki bilen.  
Han sover nok stort sett hele tida, og han får en liten luftetur  i løpet av arbeidsdagen.
 Det virker som om han syns det er helt ok, og jeg har god samvittighet for å la ham ligge der å vente.

 

Tassen ligger i ett lite bur på bakrommet i butikken. 
Han har egentlig altfor liten plass, men han ser og hører meg titt og ofte, og han klager aldri på tilværelsen. 
Det har vært slik siden han var valp, og han føler seg trygg og slapper godt av der inne. 
Sjøl om jeg egentlig er sterkt imot burbruk, bryter jeg mine egne prinsipper akkurat der. 
Men altså, hadde jeg ikke hatt muligheten til å ha ham med på jobb, kunne jeg vel ikke hatt denne jobben.
Ingen av mine hunder skal ligge innestengt i bur en hel dag, eller natt - for den saks skyld. 
Det burde ingen hunder gjøre. 

Fredag den 14.oktober.
VINTERDAGEN 

Kommunens menn var på farten og satte brøytestikkene på plass!
Det var nydelig høstvær da jeg kjørte til jobb den dagen også.... 

 

 Lørdag var det overskya.

Og da søndagen kom, og jeg hadde fri - da var nok go'været ugjenkallelig over.
 For denne gang.

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde ei hel uke uten en eneste liten fjelltur!
Søndagsturen vart kun en liten rusletur i Bergheim, men med godt selskap.

 

Vi plukka epler hos naboen. 
Treet var fullt av store, friske epler!

 

    Så gikk vi heim, og slapp ut hønene. 

 

 Flokken har blitt vesentlig mindre i løpet av høsten. Dvs, den har halvert seg, og er nå tilbake ved det gamle.
Fire hønekyllinger har flytta til Gol, de tre voksne jærhønene havna på Liodden, 
og søndagskveld dro Svarte-Petra, Bjørnlill og Rosetta Jr. til Gulsvik!


 De koste seg.
Alle er fremdeles venner og vel forlikte.

 
Malkhyl og tante Grom er fremdeles sjefsparet....

og det er fremdeles tre hanekyllinger i flokken! 
 

Den lyseste skal få en ny tilværelse sammen med sin egen lille hønseflokk ganske snart, 
og de to andre har jeg andre planer for.
Det ordner seg  😉

Kuldegrader om kvelden, fyr i ovnen og vin i glasset 
- det var akkurat det som skulle til for å få fart på strikkepinnene igjen!
Jeg har strikka ferdig fingerlausene.
 De ser bleike ut på bildet, men farga er egentlig sterk oker-gul. 
Jeg har endelig fått brukt litt av det alpakka-garnet jeg spant for noen år siden, som ble farga med laukskall.
Mjuke og varme, om jeg kan si det sjøl ☺️

 
Sokkepar i angora....
 

Barnesokkene ferdig, skal bare toves littegrann tilslutt
 
-dessuten er ett nytt par "på pinnene"

I dag fikk vi endelig gått oss en tur!
Jeg dro på meg regnbukse og regnjakke, det måtte til.
For det var VÅTT i skogen

Nå følger tre bilder fortløpende UTEN hund!
 


 


 

Men tro meg - de var med, både Nalle og Tassen.
Vi gikk oppover Gaupeskørra, og det var så vanvittig deilig med bratte bakker igjen!!!
Og så så fint det er når det er skodde!
Fargene blir på en måte så intense. Og luktene...
Det er sterkt!

Synd at stien har blitt ødelagt i hogstfeltet,  men vi fortsatte videre oppover likevel.

 

 Tilsist kom vi opp i "rundkjøringen"

 

Derfra er det straka vegen...
 

Det var isroser i bekken.

 

Vi tok ei  liten pause på Finneset.
 

Far etter folk - men ingen å se

 

Det var ekstremt dårlig utsikt på Utsikten i dag -

 

men vi hadde en kjempefin skogstur i bakkar og berg på Bergheim.

Nyt høsten uansett vær,  og ha ei fin uke!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar