fredag 23. juni 2017

Slinger i valsen

Jeg dro på jobb som vanlig på tirsdag. Det er vegarbeid og asfaltering på gang overalt, så da må jeg beregne litt bedre tid enn normalt. Og det var da jeg bremsa ned pga rødt lys ett eller annet sted, at det hørtes en skrekkelig skrapelyd i bilen. Skikkelig heavy-metal-lyd.
Grøss og gru, jeg visste det var på tide å gjøre noe bremsene, hadde visst det lenge - men det hadde liksom gått greit å utsette det litt til og litt til. Det har gått greit å utsette både optiker og tannlegetimer og frisørtimer også - men dette kunne ikke utsettes lengre. Alle kunne jo høre hvor ille det sto til med Berlingoen, og jeg måtte bare innse at der sprakk mine sårt oppsparte "feriepenger" og vel så det. Det blir ikke mye til overs på 10 -12.000 i måneden akkurat!

Bil må man ha når man bor slik som oss - så jeg får bare være glad til, at jeg fikk levert bilen på verksted samme kveld. 

😏😏😏

Samme kveld hadde Ruske-Sara tatt plass i den andre verpekassa! 
Navnet skjemmer ingen - og Prinsessa på Erten er visst fin på det...

 Men jeg visste råd...
Samme sommernatt ble ho overført til eget rom med egen seng. Senga ble fyllt med deilig høy + sju egg som jeg putta innunder henne. Det er mulig ho hadde gjemt noen under seg fra før, men Ruska blei litt småirritert da jeg befølte henne 'under there'...
Nå skal ho ikke ha noe å klage over, og hvis alt går etter boka - kommer kyllingene om tre uker. Dvs. ca 12.juli


Jeg var altså uten bil.
Jeg hadde mest lyst til å grine av hele greia, for det var visst ikke bare bremsene det måtte gjøres noe med. Det ville bli mye dyrere enn frykta.
To dager fri med "strålende" værmelding, og jeg kom meg ingen sted. 
Jeg kunne jo ikke flykte fra noe uansett, men det er liksom best å ha ett turmål -eller noe å gjøre, når bekymringen gnager...


Gutta Boys tok livet med STOOOOR ro


Jaja, det får bare gå den vegen høna sparker. 
😅

De er ihvertfall morsomme å se på!

Tassen har fått "lekse" av ei  kreativ dame i Lundehundklubben, han skal hoppe hinder og apportere bla. Veldig morsomme oppgaver -


  - men ikke så moro når hønene svinser overalt 😒

Stripa satt så uskyldig og fulgte med...


Hanefar er liksom så veldig ovenpå nå som han har bare fire høner å holde styr på. Tenk på stakkars Malkhyl som hadde 9 høner og ti kyllinger å stri med i sin tid - ikke rart han var stressa. 


Disse islandshønsa er jo så frimodige...

Skal si det vart hanegal og høneskvatring, da Stripa tilslutt gjorde ett lite skinnangrep!


  - men ingen blei skadd 
og øyeblikket etter var allting glemt.


Hønsehjerner, ass


Og endelig fikk vi tid til å trene littegrann.
 

Det går ikke helt etter boka, men moro er det lell.

Kjempeartig å trene apport!
Tassen har begynt å ta seg noen lange seiersrunder med apportbukken, men pytt pytt.

 Det viktigste er å kose seg.
Han er veldig flink til å søke etter den også, og det er fint tidsfordriv som han blir god og sliten av.

For innimellom jobba Bjørn og jeg i hagen!
Vi var egentlig veldig effektive, faktisk


Vi luka i bed, fjerna hekkeplanter og planta om, gikk runder med både grassklipper og kantklipper.
Det blei nesten ugjenkjennelig i tunet vårt!

 Men "blomsterenga" nedom stabburet fikk stå i fred.


Vi gikk Geitsund-runden til kvelds. Grasset var langt over der, og da er jeg litt redd for hoggorm... 
Men vi så bare en ufarlig stålorm, heldigvis 


 Stripa har satt pris på  at vi har holdt oss heime disse dagene, tror jeg.


 Og det har nok hønene også.
De inspiserte velvillig blomsterbeda i kveld.


Når alt kommer til alt, så vart det ikke så gæli likevel. 
Og så fikk jeg att bittelitt på skatten....

4 kommentarer:

  1. Trøbbel med bilen er ikke det minste moro, det blir alltid dyrt og veldig ofte dyrere enn forventet. Gleder meg så vanvittig til vi får byttet ut våre biler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, man MÅ jo ha bil. Hva slags bil er likegyldig, bare den går som den skal.

      Slett
  2. Uff, bilen er så sørgelig nødvendig og er så skrekkelig dyr i drift. Nå håper jeg den er god som gull igjen og går som den skal lenge.
    Ellers så lyser det idyll, hjemmekos og glede av alle de fine bildene. Gleder meg til å ta en ny tur. Syns du sa noe om at du ikke hadde blomster jeg ;)
    Spennende med Ruske-Sara og ruging :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har egentlig bare det ene staudebedet igjen, det ved "låvetrappa", men pionene inntil husveggen er nøysomme og kommer igjen hvert år tross elendig stell. Så akkurat nå er det frodig her.
      Er vel ett håp for plen også, når hønsa går omkring og gjødsler :-)

      Slett