lørdag 11. mai 2019

Milde Mai!


Det var deilig med en fridag etter sju arbeidsdager i strekk,
men for ett vær, da du!

Været er det ikke stort å gjøre med, så jeg har kost meg inne idag.
Heldigvis fikk jeg skyss til Flå igår, for bilen min har tatt sommerdekka på. 


Gutta var sånn passe fornøyde med tingenes tilstand.
Kuldegrader og snø den 9.mai er ikke akkurat hva man forventer.


Vi har bare gått den vanlige runden denne uka, jeg har ikke hatt tid til andre krumspring,


- men turen i går ble likevel en helt uvanlig rundtur 😅


På tirsdag såg det sånn ut her, da vi gikk runden!
Det var varmt og godt, skogen sto lysegrønn og trekkfuglene trodde de var kommet til himmelrik.

Den 1.mai var været sånn "midt-på-treet".

Tassen og jeg la ut på årets første cache-tur!
Det hadde kommet tre nye cacher i Flå, så vi benytta dagen til å finne dem.


Og når vi først var i "cache-modus", tok jeg meg sammen og plukka opp noen bokser som jeg la ut i fjor, men som jeg aldri kom til å sende inn for godkjenning.


Litt dumt jeg ikke sendte dem inn, kanskje - for disse stedene hadde vel egentlig fortjent en cache...?


Den 2.mai kom trekkfuglene fra Hemsedal 😊

"LUNDEHUNDER PÅ STEN"

FOTO: KRISTIN DEVOR

Frøken Fryd og Kristin ville hilse på våren i Bergheim, og vi tok dem gladelig med oss ut på en "vårtur".


"Det ble juni, og sommerens tusen blomster krydde opp fra marken.

- Under treet, der haukereiret var, sto noen gjøkesyrer. Når junikvelden kom som ett kjælent strøk over jorden, når det mørknet i skogsnaret, da lyste blomstene som tynne slør, som hvite sommerfugler. Og gjøkesyrene gjorde forskjell på dag og natt. Når natten falt, tok bladene ganske langsomt til å bevege seg. Når det var på det mørkeste, da sov gjøkesyren.

Under barken i trærne, ut gjennom krokete greiner og kvister, sto sevjen sydende til værs, og treleggene hadde såvidt begynt på en ny årring.

Hele skogen var ett mylder av liv, som arbeidet lydløst.


Fra Mikkjel Fønhus; Det skriker i Kvervilljuvet".


Tenk å kunne beskrive våren med slike ord!

Nå var det bare helt i begynnelsen på mai, og gaukesyra sto allerede i blomst i Bergheim -  og ei haglskur var vel ikke mer enn hva man kunne forvente.


Men Nalle likte det ikke helt 😅



Da vi oppdaga tegn på aktivitet både her og der, ble vi alle lystigere til sinns,
for her i elvekanten var det mange spennende dufter.


Vi fortsatte på runden, og vesle frøken Fryd poserte på turens høgeste punkt...



Akkurat der og da, slo uværet innover oss,



- men da var det igrunn bare moro å kjenne litt på naturkreftene.


Det hele var over, like fort som det kom.


Kristin bar på ett skikkelig tungt kamera - med ei enda tyngre linse
FOTO; KRISTIN DEVOR
Ho tok noen blinkskudd av hundene 💕


FOTO; KRISTIN DEVOR

Fryd og Tassen fant noen gamle bein, som de hadde det veldig moro med. Slike skatter må gjemmes på lundehundvis, så det tok Tassen seg av.
(sagt på en pen måte)

FOTO; KRISTIN DEVOR

Da vi nærma oss heime, var det nesten så sola dukka fram igjen.


Vi vart ihvertfall varme under ulltrøyene denne maidagen.
Tusen takk for turen og for fine bilder, Kristin!



Stemorsblomstene har slått seg til 'rot'
KONTRASTER  I  MAI....


GOD HELG 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar