lørdag 8. juni 2019

Frk. Gusjigrøn

Rabarbara-bladene ga en ganske fin gulfarge, om jeg kan si det sjøl!


Men i disse regnvåte junidagene, blir jo alle farger fine!

Jeg ville prøve å forsterke farga litt, så jeg ribba noen bjørkekvister, og "kokte" bjørkebladene i rabarbarasuppa.


Suppa ser ikke så veldig delikat ut, men heldigvis lukta den ganske godt!
Det var innevær disse dagene, ellers hadde det selvfølgelig vært en fordel å stå ute, når en driver med slikt.

En av de farga hespene blei lagt til side, men den andre fargede og en naturkvit angorahespe blei lagt oppi bjørkesuppa. 
Det var litt spennende å se om det ble en forskjell på de to.


Her under er to rabarbara - en bjørk - en rabarbara/bjørk - en bjørk
Det var knapt mulig å se forskjell på de tre siste...

Så slo jeg fargesuppa over i ei jerngryte.
Tilsatte to hesper - en bjørk/rabarbara - og en naturkvit
Og to rustne spiker.

Jernet skulle etter sigende gjøre garnet grønt!
Vel, det blei det ikke.

Fargen er egentlig ganske misvisende, men jobben er gjort ;-)

Angoragarnet tar nok ikke til seg farge like lett som saueull, det såg jeg tydelig på trådene som var knytt for å holde hespene sammen. De var nesten grønne.
Jeg er ikke direkte misfornøyd, for dette var veldig moro, men det var litt synd det ikke ble større kontraster på garnet.
Det er bare å prøve seg fram med nye planter - men nå må det spinnes først.


Det er Bergheim Opp i helga - men jeg har jobbehelg 😅
Stripa lurte litt på det nye skiltet som var satt opp...


Vi gikk runden vår til kvelds som vanlig. Der har det skjedd store ting de siste dagene!
Jeg benytta anledningen til å plukke med meg lett tilgjengelig skjegglav.



Det gir en litt brunere farge, litt sånn brun/oransje kanskje 😉

GOD PINSE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar