mandag 23. januar 2023

Vinterrrrr


Sola er tilbake hos oss!


Ho viste seg først noen minutter på formiddagen torsdag den 12.


Nå, omtrent to uker seinere, har vi henne en times tid, om vi er heldige.


Vi har fått mye snø også, minst en meter på flatmark.


Brøytekantene har blitt enormt høge, og gjerdestolpene er umulig å treffe 😅


Takk og pris for at Bjørn har fresa opp stier i tunet,
og at han ordna med vinterved i vår.
 For denne vinteren har kulda vært streng!
Den kaldeste dagen hos oss har vært i dag, med rundt 20 hele dagen.
Heldigvis skal det snart snu.
Jeg har hatt frihelg, men jeg var skikkelig sliten etter mye jobbing i det siste, så jeg hadde ikke tiltak til noen verdens ting. 
Hadde jeg enda visst hvordan det var på Teinvassåsen...

Dette blogginnlegget begynte jeg på for ei ukes tid siden, så nå syns jeg virkelig det er på tide å få gjort det ferdig. Jeg skal ikke på jobb før klokka 15 imorgen, så jeg har natta på meg om det trengs


Forrige onsdag (den 11.) vart det en stopp på Bromma for å fylle diesel før jeg kjørte videre til Orrebu. Dieselen kosta under 20kr, så den anledningen måtte jo benyttes!
Sauene i slaktebilen breka - mens jeg fylte tanken helt full.
 Så sjøl om dieselen var «billig», vart det ei langdrug pine å stå der. Jeg som hadde tenkt å lære meg å eta både sau og lam i 2023, fikk god tid til å revurdere den saken.


Det var flott vinterføre over Teinvassåsen. 
Masse nysnø og blå himmel, og gutta sprang lykkelig opp mot Orrebu.


Bjørn hadde måka ei smal stripe fra vegen og opp til hytta.


Sola lå lavt på himmelen. Men det var lyst og trivelig likevel.

Vinter idyll



Bjørn hadde måka terrassen og sti rundt hytta.


Det var omtrent en meter snø der også. Kald, finkorna snø = dårlig trugeføre, en synker rett til bånns Hundene greier heller ikke å ta seg fram i så mye laussnø, så det blei til at vi gikk en tur etter vegen.


Stakkars skogens dyr, denne vinteren har vært ekstra tøff for dem. Dyra sliter seg fram i den djupe snøen, men her oppe er det heldigvis ikke så mange andre farer som truer. 
 Nede i dalen vart hele 15 elg tatt av toget forrige uke, i tillegg tok rv 7 sin del.


Vi møtte ikke en eneste bil på vår vei 


Hytter og hus såg forfrosne og ensomme ut





Hundene koste seg, men kjeda seg til tider pga lite utsikt. Findus gjorde noe med det


Orrebu var god og varm ettersom Bjørn hadde vært der i noen dager. Vi var bare på gjestevisitt, men gutta følte seg hjemme.  Håper jeg får tid til å være der noen dager snart!


Spinnestunder - det har da blitt noen de siste ukene


Men neimen om jeg greide å få til mer enn ei snelle angora i løpet av ei uke, enda det ble spunnet iherdig på Spinnetreff hos Else forrige tirsdag (10.1).


Årets første strikkeprosjekt ble fullført den samme dagen. Potegenser nr 8 i rekken.
Veldig fine farger på denne 😍og den passa perfekt til ho som skulle ha den!


Sist mandag (16.) tok vi turen til Flå og besøkte mamma, etter at vi hadde kikka innom den nye Outlet'n. 
Det hadde blitt en kjempestor og fin butikk, men hos mamma var alt som før.


Tross iherdig innsats, ville ikke Tølle og Tassen se på fotografen.
Helt typisk 😂



Idag har det altså vært skikkelig kaldt, og tiltakslysta var på bånn. Men FB flomma over av flotte solnedgangbilder fra kvelden før, og jeg bestemte meg for at vi måtte ut.
Vi ordna med niste og kledde oss godt før vi kjørte oppover.  "Kruttrøyken" fra elva lå over Nesbyen, så nesningene ble skjerma fra sol og knallblå himmel. Søndagstrafikken kom tett imot, og gradestokken viste -22. Guffent.


Vi ankom Godvatna akkurat litt for seint,


og sola gikk ned innen jeg nådde fram til utsikten ned mot Strøen.


Reven hadde tusla inn i skogen for lengst.


Jaja, ikke noe å gjøre med det.
Karen som hadde vært på trugetur til Klypefjell, hadde nok hatt en flott dag.


Vi nøyde oss med å rusle att og fram i vegen.


Det var jo ganske fint likevel..


Ikke alle hytter ruver like mye i terrenget...


Men snart er denne idyllen borte, så en får nyte den mens man kan.
De sier ikke stort, disse gamle, som har sett så mye...


Holmetjern i vinterskrud


At vi ikke hadde tatt med oss ski... 
men hvem kunne ane at det hadde vært en så fin dag på Teinvassåsen?


Vi åt nista og drakk varm buljong i bilen, før vi kjørte heim.
Gradestokken hadde vist -4 på strekningens høgeste punkt, det var -16.5 på Orrebu.
Heime var det fremdeles -22, og enda en elg hadde mista livet på rv 7...
Vi burde skjemmes over at vi klagde over å sitte i bilkø, men den idioten som kjørte på dyret og stakk!!!
- den burde henges ut i vinterkulda til spott og spe!

4 kommentarer:

  1. Vinteren har sin sjarm til tross for kalde grader 🥶

    SvarSlett
  2. Skikkelig vinter :) Det har sine ulemper, men den er fin da :) Og det blir mange fine bilder.

    SvarSlett
  3. Flotte bilder og vi er i grunn heldige som kan bevege oss så fritt på veiene... stakars hjortedyr og æljen 😪

    SvarSlett
  4. Så flotte og stemningsfulle vinterbilder du tar Inger Synøve 😊

    SvarSlett