mandag 26. juni 2023

Leik og alvor

Det var deilig med ferie! 
Sola skinte nesten hver dag. Jeg hoppa rett inn i shortsen, dro T-skjorta over hue, og satte meg på trammen med kaffekoppen hver morgen. Gikk barbeint i grasset.
 Det er sommer, det.


Jeg lagde meg en plass i skyggen og gjorde yoga. Noen ganger ville hønene også være med.


Og Tassen. Han ville vel egentlig bare være der jeg var, og la de andre drive sitt.


Kaninene har blitt husvarme ute. De spiser store mengde grønt hver dag. 
De spiser også humla som jeg hadde håp om ville vokse seg stor og sterk og klatre rundt kaningården 😅

 
Jeg har trent iherdig, men greier enda ikke å stå på hodet som andre folk 😂
Men, men, sommeren har jo bare såvidt begynt!

Etter at Tove reiste forrige torsdag formiddag, snudde været.
 Det var fortsatt trykkende varmt, men mørke skyer bygde seg opp. 

   

Vi hadde ikke vært på Utsikten på år og dag, men stubben sto altså der fremdeles 
😆


Vi venta besøk til kvelds, må vite - så vi måtte ta snarvegen ned igjen. 
Det er forresten mye som tyder på at vi kan takke Madonnaen med barnet, for at helga blei så vellykka.

Det var sommerværet som var utfordringen.
 Den intense heten hadde gjort tilværelsen nesten uutholdelig, spesielt for slike med mye pels og lopper i blodet. Så kom det brått ett voldsomt tordenvær med hagl og regn, og temperaturen sank minst ti grader på ei kort stund. Akkurat det vi trengte. Så da fredagen kom med oppholdsvær og akseptable varmegrader,
 da kom Toivo og Elin kjørende over åsen fra sin dal til vår dal.


Toivo og Findus hadde nemlig blitt enige om å ta noen skoletimer i helga, slik at de kunne få sommerferie etterpå!


Toivo, Tølle og Findus sto for kveldens underholdning 


Toivo hadde vokst mye siden sist, og dessuten hørtes han nå ut som en ekte lapphund. 
De hadde det såååå moro!


Skoletimen begynte ganske presist kl 10. 
Findus hadde bare såvidt rukket å hive innpå litt frokost, og Toivo hadde sovet to timer mer enn normalt - likevel var det to tente skolelys som tok plass på "skolebenken"

   

Hundetrener-Emma hadde programmet klart.
Gutta skulle lære høflige manerer som å høre etter når de ble snakka til, vente med å forsyne seg til det ble sagt Værsågod, de skulle sitte pent og ikke hoppe for å hilse, og så skulle de gå pent i bånd...
De kunne jo alt det der fra før, selvfølgelig, men Elin og jeg trengte noen repetisjoner.


Skoledagen var fra 10 - 12.30.
Akkurat passe lang arbeidsdag, egentlig!


Det ble brennhett utover dagen, og det var ikke så mange spillopper igjen i kroppene da vi gikk en liten runde til kvelds. 


 Ingen orka å leike stort den kvelden, ikke Tølle engang.

 
💙💙💙💙

Mens vi grilla og koste oss med grillmat, lå Toivo og sov i Olabu helt aleine,
En skulle nesten tru guttevalpen hadde blitt voksen etter den første skoledagen.


Det vart tidlig kveld på alle sammen, vi måtte jo stille opplagt og uthvilt til neste skoledag


Opplagt og uthvilt, sa du?


Vi begynte med litt teori, mens gutta tok seg en blund

Så fikk vi prøve banen som Emma har lagd i hagen. 


Det var en labyrint som gikk over stokk og stein, og den største utfordringen var at hundene skulle følge oss så tett som mulig, uten godbiter. De forsto poenget overraskende fort. 
Findus har jo på en måte fått den type trening når vi går på smale stier, men nå var det bare ett bånd som antyda grensene. En artig måte å trene kontakt på!
 Og belønningen var selvfølgelig STOR når banen var fullført 😃


I løpet av dagen skulle de lære LIGG. Toivo hadde ikke vært borti den kommandoen før, men Emma hadde ett lurt knep på lager. 


Etter noen repetisjoner forsto begge klart to hva LIGG betyr på norsk!
foto; Elin Jerdal

Kurset var veldig morsomt og inspirerende. Flaks for oss at det var bare vi som kunne stille opp disse dagene, det var skikkelig luksus å ha Hundetrener Emma helt for oss sjøl.

 Tusen hjertelig takk, Emma!

Med denne helga, så var ferien min slutt. Det ble som vanlig ei knallfin ferieuke i juni. Jeg var takknemlig og glad for alt jeg opplevde av smått og stort, og det plagde meg slettes ikke at ei ny arbeidsuka lå foran meg.

Den skulle ikke begynne før tirsdag, nemlig 😉

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar