fredag 7. juli 2023

En lang og en kort...tur

Jeg er enda ikke helt ferdig med å mimre om juni måned 😅


Lørdag den 24 kjørte jeg inn til Imle, og tok strakeste vegen til fjells. 
Vi hadde ikke gått langt før vi fant den første snøflekken .


Rantetjern var «opptatt» så det blei ingen dukkert.


Men gutta fikk det travelt oppover, for de lukta snø.


Det ble bare snøbad denne dagen - og det er ikke å forakte.


Snø med reinsdyrbæsj - ett skikkelig luksusbad!


Det blåste litt oppå Hallingnatten, men varden sto støtt.
Det skal mye til før den blåser overende, men utsikten kan ta pusten fra en.

 

Vi fant oss en lun plass der vi slo oss ned, når fotograferingen var unnagjort.


Slik utsikt blir vi aldri lei.


Det var så varmt og godt denne dagen, så jeg trengte å kjøle meg ned, jeg også.


Det lå endel snø innunder Hallingnatten, noe reinen ser ut til å sette stor pris på også. Jeg såg bare ett dyr denne dagen, men reins-spora gikk på kryss og tvers i snøflekkene.


Vi møtte bare ett menneske på turen - det er ganske utrolig! 
Jeg kan ikke skjønne hva folk driver med på fritida si


Ingenting er vel bedre enn dette.


Vi la oss rett ned i den varme lyngen. Fisken vaka i Haglevatnet

   

Tassen la seg godt tilrette i skyggen og Findus fant roen i sola.

Haglevatnet 1229 moh


Det var helt ufattelig mye molteblomster overalt! Men om det blir molter, gjenstår å se.


Det er ikke lenge siden snøen forsvant herfra. Den gikk seint, men nå ser det ut som om alt er i rute likevel. Rart hvordan det som oftest lager seg til.


I lia ovafor Rantetjern er det som normalt irrende grønt.


Sauebjøllene hørtes nede ved Imlan, bekken klukka og gauken gol.
Det er sommer i fjellet.


Artige skilt her oppi Imlevegen... 
Noen hadde visst allerede vært litt for langt utpå kanten 😅


Da jeg kom heim til kvelds - var jeg så sulten at jeg åt rømmegrauten💓 rett fra skåla.
Å fy fader, noen ganger smaker vel ingenting så godt som en Fjordland!



Dagen derpå hadde jeg flaks og fant meg en øde strand!


Dermed var årets første bad ett faktum, og hit kommer jeg til å reise oftere 👌


Turen fortsatte til badekulpen ved Orrebu, men hundene lot seg ikke lure uti her heller.


Det viste seg at tre av egga var klekket, og trosteungene skreik av full hals etter mat.
Dermed var ikke Orrebu ett blivende sted for oss på enda ei stund.


Så dro vi videre, og parkerte på Teinvassåsen omtrent ved Flåtevatnet.
 Derfra går det sti rett opp til Høgdefjellet.


Litt Vassfar-utsikt er aldri dumt.


Den er ikke fullt så stor og prangende varden på Høgdefjell, men den er ett fint turmål, den også!


Gutta Boys liker seg på tur uansett hvor vi går.


Vi kom litt for fort ned av fjellet, egentlig. Mente Tassen, ihvertfall 😅


Vi kunne jo gått hele Silkevassrunden når vi først var igang, men vi gjorde det ikke...


Det blir liksom ikke helt det samma med skiløype om sommer'n, serru.

TØLLE, Ringo B2 - 3,5 år

Summa summarum ble juni måned en helt fantastisk måned! 
Jeg hadde ei uke ferie, og fikk fine turer sammen med lundegutta seint og tidlig. 
Det er det som betyr aller mest her i verden!
Men jeg fikk også mange turer sammen med andre gode venner på to og fire bein, noe jeg er veldig takknemlig for.
På tirsdag fikk jeg overraskende besøk av Magnhild og gutta, som jeg ikke hadde sett på to år! 
Det var altfor lenge siden sist, men heldigvis var vi nesten akkurat som før.
Godt vi kjente hverandre igjen, Magnhild! 😉

 

Det var ingen tvil om at de fire "store" kjente hverandre igjen heller 😆


Findus kunne tenke seg å bli bedre kjent med gutta fra Ålesund, og jeg håper vi treffes igjen snart
Tusen takk for besøket!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar