mandag 16. oktober 2023

På Tægerbinding-kurs del 2

 

Lørdag den 14. var jeg i Hedalen på Tægerbinding-kurs igjen, så det må jeg skrive litt om.

 

Ett par uker tidligere, var vi på Orrebu og gravde etter tæger, slik at jeg skulle ha litt mer å jobbe med til vinteren. 

 

 Tølle var nesten litt for hjelpsom 😅


Han var ikke borte, han Findus heller. 
Det ble fryktelig kaldt på fingrene etterhvert, myra var våt og kald, må vite. Så jeg burde vel vært takknemlig for all all hjelp 😅

Dette arbeidet passer nok best å gjøre på våren/forsommeren når det er litt varme i jorda - men helst FØR myggen klekker. Så neste år vet jeg hva jeg har å gjøre.

Jeg var fornøyd med fangsten, og etterarbeidet med å fjerne bark var bare kos.

Bjørn fikk lånt ei gammel bok om tægerbinding på biblioteket. Det finns ikke slike bøker i handelen lengre, men jeg fant noen eldre eksemplarer på nett som jeg bestilte. Håper de dukker opp snart.

Jeg var så godt forberedt som jeg kunne bli før ny kurs-dag, og gleda meg veldig til å prøve å binde. Jeg turde ikke prøve på egenhånd, men koste meg med å fjerne bark og nyte synet av de kvite, fine bjørketægene...


Dagens fangst

Vi møttes i Hedalen Kunst og Husflid's lokaler Fjellsyn kl 10 på lørdag.
På plassene våre lå forskjellig kursmateriell. Bjørg hadde sydd forklær og lagd pren til oss.
 Alt var klart for fem timers praksis.

 Det første vi skulle få prøve oss på, var å lage små teppebankere. 
Det såg veldig lett ut når Bjørg viste oss framgangsmåten..


Noen ganske korte tæger ble mjukgjort i varmt vann noen minutter, før de lot seg forme. 
Så var det «bare» å prøve å lage maken til den som Bjørg hadde…


Teppebankeren ble forma av bare ei tåg, og etter prøving og feiling, greide samtlige å tvinne den sammen på rett måte. 
Det umulige var mulig - og for å gjøre den enda finere, tredde vi inn ei til...


 Deretter tok vi ei ny oppbløtt tåg. Den skulle kløyves i to, ved å gjøre ett lite snitt i enden - og deretter dra den forsiktig fra hverandre. Ikke så lett som det høres ut, men det gikk.
Den ene halvdelen bandt vi så, med den runde sida ut,  rundt ei sikkerhetsnål og endetågene på "teppebankeren".


😊 Min aller første TEPPEBANKER-NÅL 😊


Vi fikk også prøve oss på å skjøte tæger, så nå kan vi det...
(Vi skjønte ihvertfall prinsippet!)


Så begynte vi å binde vårt eget potetlompe-fat, men lengre enn dette kom jeg ikke 😅 
Timene gikk så fort!
Men vi lærte hvordan man begynner med en liten ring, og det var neimen ikke bare bare, det heller!

foto; Bjørg Elisabeth Berg

En flittig gjeng
Gleder meg til neste gang vi ses!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar