Det begynte med at Bjørn fjerna alle spor etter morell-treet. Det var den 6.april….
Påskeliljene sto i blomst den 15.4. og bar bud om sein vår
Aprilværet var skiftende, og snekkeren hadde topplue på.
![]() |
| 24.4.26 |
Bare halvparten av de store vindua vi fikk, overlevde transporten over Teinvassåsen fra Hedalen til Bergheim. Men da fikk vi greie oss med de vi hadde.
Mesteparten av materialene fikk vi kjøpt til en grei pris, noe gammalt og noe nytt. Taket var kostbart, men snekkeren var heldigvis rimelig i drift.
Jeg hadde vært ganske tidlig ute og sådd masse forskjellig, og de små plantene lengta etter å kunne flytte fast inn i nytt hjem. I lange tider var det att og fram, morgen og kveld, mens vi venta på varmen…
Den 14.mai sto drivhuset ferdig.
Bjørn hadde kjøpt ett brett med bittesmå stemorsblomster på Rema. Jeg trodde aldri de ville vokse seg til, så små som de var, men jeg planta dem i kassene og håpte det beste.
Døra fikk vi fra Gjenvinningsstasjonen på Nesbyen.
Bjørn fiksa på den, så jeg fikk vindu i døra, akkurat som jeg ønska meg.
Tomatplanter, agurk, aspargesbønner og squash ble potta om,
- men måtte leve som nomader enda ei stund før de fikk slå rot der inne.
Den 20.mai sto det vesle epletreet vårt i full blomst
Humla suste og løvetannen lyste omkapp med sola, enn så lenge…
Vi venta bare på varmere netter,
men tålmodigheten tok slutt en dag, og jeg tok sjansen på å plante tomater og agurk i jorda.
![]() |
| 27.5. |
Det tok ikke lang tid før jeg kunne se noen bitte-bittesmå agurker!!!
Jeg koser meg både i og utafor drivhuset hver dag.
Bjørn satte opp ei grind mellom hage og «kjøkkenhage». Småtassene skulle ikke få komme og tisse på maten vår!
Men Stripa går fremdeles akkurat hvor ho vil.
Hvitløk, litt gulrøtter og spinat, og squash står i disse kassene
Vaiden begynte å blomstre tidlig. Den kommer igjen år etter år, det håper jeg Fargeresedaen også vil gjøre. Disse plantene er egentlig to-årige, men de frøer seg og er etter sigende umulig å bli kvitt 😅
Vi spiste årets første rabarbragrøt før mai var omme.
- mens Syrinene dufta som besatt.
Agurkplantene fortsatte å klatre oppover mens de blomstra søtt
Squashen såg også ut til å stortrives, selv om det fremdeles var kjølig om nettene.
Da det kom hester på Reitevollen var idyllen komplett
Det tok ikke lang tid før aspargesbønnene strakte seg opp i taket, men jeg venta utålmodig på at tomatplantene skulle blomstre
Det gror!
Den 13. juni oppdaga jeg at det vokste flere små squash i ly av de store blomstene.
Det er ei artig plante med både hunn og hannblomster, og begge må blomstre samtidig for at det skal bli frukt.
Sukkerertene vokser mye hver dag!
Den 16.6 hadde de første tomatblomstene sprunget ut, og aspargesbønnene svingte seg i taket.
Fargeresedaen har danna fine rosetter.
Irisen blomstrer, og for ett års skyld ser det ikke ut til at regnet skal ødelegge blomstringen!
Eplekart!
Den gamle duftsjasminen står i fullt flor og duften er ubeskrivelig i juninatta
Hurdalsrosa som klatra under gjerdet og sneik seg inn i tunet, den blomstrer også akkurat nå.
I den ene pallekarmen står fire artisjokker, i den andre står jordskokken og strekker seg. Litt trangt om plassen der…
Lykkebua mi 🍀
For en luksus å ha sin egen lille lykkebu!
Jeg potta om noen blomster i dag, ett kastanjetre, en stor og en liten avokado, og fem små paprika
Stemorsblomstene har blitt så fine!
Squashen har blitt så stor!
Og i dag smakte vi på den første søte, lille snacks-agurken - NAM NAM!
Det er midtsommer.
og jordbæra er såååå søte 🥰🍓
-og jeg har det virkelig som plommen i egget 🐔
…skal skrive litt om egg og kyllinger og sånn neste gang, trur eg…













































Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar