fredag 20. september 2013

Minst fire tommeltotter…

 

Regnet kom, og hundene ville nødig bli våte på beina – bortskjemte som de er…

P1000862

Men de var flinke og hjelpsomme gårdsgutter!

P1000873(pga kaninbæsjen, I know…)

P1000907

P1000917

P1000911

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaninene fikk diverse kaninsnadder (takk til Linda!), da bura var reingjorte.

Nalle greide ikke dy seg, han knabba litt av kjeksen til Ullf…P1000923

Søndagskvelder er deilige, sløve kvelder her i huset.

P1000899

Noen koser seg mer enn andre når de får teppe på…P1000900

Jeg satte meg ned ved rokken, og ante fred og ingen fare.

P1000935

- men mens vakthundene sov, hadde noen kværka gakkgakkene!P1000934

Etter to arbeidsdager – fulgte to fridager Smilefjes

Vi pakka sekken og dro opp til hytta på Fekjan.

DSC_9305

Det gjorde fantastisk godt bare å sitte på trammen og beundre høstfargene

- men Nalle og Tassen ville ut på tur,DSC_9315 såklart!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De fikk fort los på lemen under stein og briskekjerr

- men da de fikk ferten av noe som var myyye større -DSC_9318

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

da blei det virkelig livat oppi fjellheimen!

DSC_9322

Harepusen var ett artig syn, og gutta boys kunne nok sikkert vært gode harehunder Smilefjes

DSC_9325

-men de viste en barnslig glede over SNØ også, de Smilefjes som blunker

IMG_5759

Så innen vi nådde varden på Ørnenatten,  var pusen glemt!

DSC_9331

Litt småsurt på toppene, og skyggene våre begynte å bli laaaange.

DSC_9343

Høstsola varmer ikke stort anna enn sjela, på denne tid av døgnet.

DSC_9352

Fjellbekken, så vakker som den er.

DSC_9364

Bekken fylte stien også, så det var godt å komme inn i hytta og få på seg tørre sokker og klær. Nøre opp i peisen og tenne stearinlys.

IMG_5769

Sette seg vel tilrette med en liten lundehund på fanget, og en lapphund under stolen…

IMG_5772

Kjenne varmen bre seg

– fylle opp melkeglasset, og strikke tommeltotter på fingerlauser…

DSC_9370

Man kunne knapt bedre ha det!

 

DSC_9381

I dag var dagen derpå. Hunder og filleryer blei kasta ut!

Hytta blei vaska, lukket, låst og forlatt.

DSC_9386

Ett års leietid er over, og vi kommer ikke til å beholde den. Hytta blei brukt altfor lite, bare tre ganger har jeg overnatta her oppe, og da kan vi ikke betale tusenvis av kroner. Det kan bli mange helger på Fagerhøy istedet, for å si det sånn.

Og Fetjafjell ligger der, og dit kan jeg komme så ofte jeg vil Smilefjes som blunker

DSC_9388

Livet går videre – selv om det ikke føles sånn, Nallefar!

DSC_9394

Han røyter vanvittig nå om dagen, pappesken er snart full – og han er lei av å bli børsta. Rar tid å miste pelsen på, men Tassen røyter også nå. Bebi’n min mister valpepelsen sin!!! Lundepelsen må jeg nok spare i mange år, før det blir noe å spinne av, men lappeulla kan det bli noen hesper av allerede. Bare jeg får tid.

Jeg vaska og hengte til tørk to hesper før vi dro på valpekurs i kveld. Den grå er av lapphund, og den lysebrune er Shetland Sheepdog. Mjukt og behagelig garn!

DSC_9390

Valpekurset er egentlig ett kapittel for seg,  så det får jeg ta en anna gang…

IMG_5774Kjempemoro er det iallefall Smilefjes

Travle arbeidsdager venter -  det er FÅREFESTIVAL i Gol - ei hel uke til endes. De som har lyst til å lære å spinne, burde sjekke kurstilbuda - det blir spinnekurs minst to dager!

 

GOD HELG !

6 kommentarer:

  1. Så deilig det såg ut den søndagskvelden :) likar slike kosebilder av hundane.
    Så nydelege haustfargar i fjellet!! Eg trur eg må ta meg ein tur på rypejakt i aller aller næraste framtid :) Uffja denne røytinga. Eg har børsta og børsta på Heino så ein skulle trudd han snart måtte bli heilt naken! Eg trudde han var litt lubben, men så snart eg fekk børsta han godt langs sidene så såg eg at det ikkje var tilfelle likevel. Han hadde SÅÅÅ mykje laus ull at eg nesten fekk dårleg samvit over å ikkje ha børsta han litt tidlegare..er litt for dårleg til det der må eg innrømme. Full skjerpings! Og denna ulla har eg jo snakka om i åresvis om å sende over til deg, så du har noko å kose deg med, men har alltid gløymt det...skal sjå om eg ikkje får somla meg til noko denne gongen. Har kasta ein del, før eg kom på at eg burde jo spare det! Men eg trur han har ein del ull igjen endå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er utrolig hvor mye pels de slipper, ja. Men samtidig er det utrolig lite pelsstell på lappene!!! Jeg børster bare i røytinga, jeg - aldri ellers, og han ser egentlig ganske velstelt ut :)
      Send gjerne ulla hans, du! Portoen har blitt dyr, så du trenger ikke sende mer enn nødvendig - men jeg kan jo spinne såpass at du får strikka deg ett votterpar ;)

      Slett
    2. Åh, så bra at du også berre børster i røytinga! Det gjer nemleg eg også, men eg har stussa litt på om eg er for lite flink, for alle kommenterar nemleg at "den der er det vel frykteleg mykje pelsstell på!" Og så må eg berre sei at nei det syns eg jo ikkje... og så er det ikkje fritt for at eg tenker at kanskje det berre er eg som er for lat på det punktet? Men eg har jo ikkje heilt sett behovet, for Heino ser også ganske velstelt ut sånn til vanleg, slik du seier om Nalle.

      Jippi, då skal eg sende ull om ei stund. Skikkeleg dumt at eg kasta den fyrste delen av røytinga hans, for no verkar det som det verste er over..Kanskje eg må drøye til neste periode? Et vottepar høyres heilt perfekt ut, det treng ikkje vera meir garn enn som så! Men kor mykje ull treng ein til å få eit par nøster? ..og skal eg behandle den på noko vis? Det finst jo alltids litt hundeflass inni ulla, hehe.. :)

      Slett
    3. Send det du har, så skal jeg se hva jeg får ut av det! Noen har lang ull og noen kort, det er så forskjellig. Iblant er det lurt å blande inn litt saueull, det ser jeg når jeg får ulla. Ett vottepar veier vel 100 - 150 g?? Ulla bør oppbevares i papir, vasken tar jeg meg av når ulla har blitt til garn ;)
      Addresse; Bergheim, 3540 Nesbyen

      Slett
  2. Ingenting er så vakkert som skog og fjell i flotte høstfarger og du vet å nyte det :)
    Synd med hytta da, men når det ikke blir brukt så er det dumt å bruke så mye penger på den. Du kan kose deg allikevel hjemme med gutta og spøkelset som spiser opp gakkene. Ser ut som Nalle blir venn med kaninene han og, har han lært av lillebror ?
    Gleder meg til å høre mer om valpekurset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal nok kose meg uansett, jeg, ja :) er ganske flink til det! Og jeg la merke til at utleiehyttene på Fekjan setercamp har pipe....så da kan jeg leie ei hytte ei helg og fyre i peisen og drikke vin likevel ;)

      Venn og venn - tydeligvis frista godisen mer enn kaninhår denne gangen!

      Slett