fredag 13. september 2013

Travel fritid

Tirsdag, rett etter jobb, bar det avgårde i full fart, opp til Torpo for å rekke valpekurset. Men hva gjør vel det, når det er så moro – og vi blir kjent med så mange valper! 16 stykker, faktisk –  deriblant en bitteliten dachs OG ei lita lapphundfrøken fra Ulldotten…

Hittil har vi trent kontakt, sitt og bli, ro på teppet – og vi har prøvd forskjellige agilityhinder – det er kjempespennende! Kurset holder på i to timer, det er lenge for noen og enhver, så det passer utmerket med såpass varierte øvelser.

DSC_9265

Så fulgte det to fridager Smilefjes

Ei border collie tispe var savna i “våre” trakter, så onsdag hadde vi ingen beslutningsvegring angående turmål. Vi tok med oss ett ekstra hundekobbel, og kjørte opp til Siggeset. Derfra gikk vi strake vegen opp til fjells.

DSC_9170

Jeg plystra og ropte, og hundene holdt utkikk i alle retninger – men vi såg bare sau.

DSC_9208

Vi fulgte toppene utover. Fine farger her også, sjøl om dette ikke er så høgt. Ca 1000 moh, tenker jeg.

DSC_9194

Vi fulgte gamle stier ned til Kjerringtjern. Der vaka fisken…

DSC_9198

Deretter måtte vi selvfølgelig opp til den slanke, fine varden på Kjerringnatten…

DSC_9210

Det er utsikt ned i mange seterdaler herfra…Fjølaset, Krokset og Tjernset.

DSC_9232

Og Bødalen og Bødalsvatnet

DSC_9218

Her tok vi nista våres, og jeg innvia turkoppen min – bursdagsgave fra Gutta Boys Smilefjes

DSC_9223

Etter ei lang og god pause, fortsatte vi på stien ned og rundt Kjerringtjern.

DSC_9238

Så opp på Grisetjern-natten.

DSC_9243

Derfra er det god utsikt mot Mørkedalan og Lauvåsen. Skog og myr.

DSC_9248

Jordesmyrnatten i bakgrunnen, og utsikt rett ned i Grisetjern…DSC_9251

Men ingen andre hunder å høre eller se -  i mils omkrets…

DSC_9268

Da vi kom ned til Grisetjern, var det såvidt begynt å mørkne.

Og ingen visste hvor Turbo var.

DSC_9270

Men, det første jeg såg da jeg sjekka Facebook i dag tidlig – var gladmeldingen om at Turbo hadde finni vegen heim av seg sjøl. Ho var møkkete og sulten etter tre døgn på loffen, men ellers ok!

Dermed kunne jeg feire bursdag, som seg hør og bør Smilefjes

DSC_9299

Ut på tur, med Tassen og Nalle, selvfølgelig…

DSC_9277

…og med mamma!DSC_9278

Vi fulgte den fine turstien fra Veneli og opp til Bjødnahaugen.

DSC_9293

Her er det flott utsikt ned i Vassfaret, fine informasjonstavler og -

DSC_9294

kjempefine sitteplasser!

DSC_9288

Jeg varta opp med baguett, og kaffe, vafler og kvikk lunsj.

- og det blei visst noe på bikkjene også, når mamma trodde jeg ikke så Smilefjes som blunker

DSC_9284

Mammas staver var blitt for lange(!?!), så ho likte ikke å gå i sti i nedoverbakke. Det løste vi greit, ved å følge vegen fra Veneli-setrene tilbake til bilen.

DSC_9295

Det blei en fin rundtur på ca 3 km, ikke værst av en på 48 og en på 84!

DSC_9296

En bursdagsfeiring på etterskudd – men helt etter min smak.

Som attpåtil blei toppa med ett vellykka valpekurs i kveld. Tassen er så flink, atte.

GOD HELG!

4 kommentarer:

  1. Ser ut som ein perfekt bursdagsfeiring dette! :) Og mor di er skikkelig sprek!!

    og så var det veldig godt at Turbo fann vegen heimatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan leve forestille meg hvor grusomt det ville være om en av mine forsvant. Huttetu. Det gikk heldigvis bra denne gangen også :)

      Slett
  2. Så flott kopp du hadde fått deg, gratulerer på etterskudd får jeg si. Har ikke fått med meg at du har hatt bursdag.
    Mor de e jommen meg sprek, enda til at ho såg litt ubalansert ut der i bakken ;)
    Kjekt å gå på valpekurs, tenker Tassen sjarmerer de andre og. Ska hilse så mye fra Maila til Nalle :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har alltid ønska meg en slik kopp, men syns det har vært for gæli å kjøpe en til seg sjøl. Endelig fikk jeg min egen ;)
      Tassen er innbilsk som få, Nalle har begynt å ta det mer med ro. Men han ble smigret av hilsen fra Maila, og hilser så mye tilbake ;)

      Slett