mandag 14. juli 2014

Seier’n er vår

Vakre, vakre Sørbygda i Gulsvik. Hvis dere ikke har vært her før, så unn dere en liten avstikker fra rv 7…

På en av gårdene her oppe i denne idylliske delen av Norge, har min tyske venninne sitt fredfulle, lille paradis. En gang for lenge, lenge siden bodde ho her, men i de siste 17 åra, har ho bare vært her i ferier.

Og de feriene har vi alltid utnytta til turer sammen, så godt vi kan.

I dag skulle vi på tur til Sandvatnet. Vegen oppover må sies å være tidvis i elendig forfatning, men vi putta kr 60,- i bomkassa, og fulgte skiltingen fra Gulsvik til Vidalen.

Etter drøye 2 mil, parkerte vi bilen der Ringerike turistforening har merka sti til Vikerkoia…

Stien var mye triveligere å følge Smilefjes

Her ser vi Bukollen “fra sida”. Det var faktisk passe varmt idag, og stort sett tørt og fint å gå, selv i joggesko.

Da vi kom fram til Sandvass-dammen, tok vi oss tid til ei lita pause i skyggen.

Og når man først har satt seg ned, passer det alltid bra med noe å bite i Smilefjes som blunker

Jeg dro fram Iphonen, for å sjekke hvor dagens første geocache skulle befinne seg – den skulle nemlig være her ett sted.

Men det så dårlig dekning, at jeg måtte gi opp. Dermed lærte jeg at det kan lønne seg å lese leksa si litt bedre, på forhånd…

Nalle og Tassen var riktig så flinke, syns jeg – da de gikk over demningen. Brua gynga, selv om den var nyrestaurert i år.

Barbara syns det var en fryd Smilefjes

Så fulgte vi skogstien videre, først da vi øyna Sandvatnet, tok vi av til venstre - med kurs mot neste cache, som jeg visste skulle være ved ei helt spesiell strand….

Men før vi kom så langt, var jeg klønete nok til å slippe båndet til Nalle. Han sprang direkte ned mot vannet, uten å ense mine rop i det hele tatt. Da han kom ned på stranda, fortsatte han oppover igjen til ei hytte som lå i skogkanten. Jeg “sprang” etter med Tassen på slep, og håpte bare det beste. Jeg hadde hørt og sett både folk og hunder ved hytta – og pulsen var godt over 500, tenker jeg, da jeg snubla inn i hyttetunet. Der sto Nalle og hilste på en svær hannhund i bånd!

Folka var helt rolige og avslappa, og jeg prøvde å være det, jeg også… Etter å ha fått tilbake pusten, gikk jeg bort til hundene og tok Nalle i selen, og så gikk vi rolig derifra. Men armer og bein skalv, så jeg trodde jeg skulle gå i oppløsning.

Barbara satt på stranda og venta Smilefjes

Geocachen på Playa Blanca Smilefjes som blunker ser dere den?

Vi fant molter også, noen var tilogmed modne!

Vi fortsatte turen langs Sandvatnet. Her var stien dårlig, men grei nok, sjøl om jeg tror den vonde ankelen til Barbara begynte å plage henne.

Vi kom oss fram til Sandvassplassen, men først måtte vi vade over elva. Vannet var varmt – men nå hadde det skya til og begynt å blåse opp, så det ble med vassinga…

Ingen bading i dag, altså. Jeg er ikke SÅ lei meg for det, da…

Tenk, kanskje her ved akkurat denne stranda, blei bjørnungene Pekka og Lisa satt i land en gang på 50-tallet. Det var ett tappert forsøk, men en trist historie.

Vi spiste opp resten av nista, og koste oss her ei stund likevel, vi!

Stien derfra og bort til Vidalsvegen, er blåmerka, hardtråkka og fin.

Så rusla vi langs vegen ett par km, tilbake til bilen. Da var ringen sluttet.

Når vi først var i disse traktene, måtte vi ta turen nedom Sølvskatthaugen også… Dagens 3. cache blei logga idet regnet satte inn. Du snakker om god timing!

Tusen takk for en kjempefin dag, Barbara!

Og takk for at du fikk meg med ut på turer for mange år siden, og lærte meg å se Norge og naturen på en ny måte. Du sto på trappa i øsende regn og sa; JOOO, DET BLIR SOL – DET BLIR BRA!!

Vi kunne ligge på ryggen, midt i den tjukkeste skogen, og lytte på stillheten. Det var du som inspirerte meg til å sette pris naturen, og se hva som virkelig var verdt noe..  Du er vel den første jeg har sett, som kunne sitte ved rokken og spinne. Du kunne tilogmed klippe sauen sjøl, du. Du har gitt meg så uendelig mye å være glad for.

Jeg tror vel neppe du har sett på tv ikveld – eller fått med deg nyheten – jeg tror vel kanskje ikke du bryr deg engang … men kjenner kanskje litt stolthet innerst inne?  Tyskland blei verdensmestere i fotball i kveld!!!