fredag 12. september 2014

Bursdager og sånn.

VI  ER  BURSDAGSBARNA, VI !

DSC_3944

Theodor fylte 1 år idag den 11.september, mens jeg blei hele 49 igår Smilefjes

IMG_1138

Syns det er helt ok å bli voksen, jeg. Og i år hylte jeg faktisk frydfullt og høyt, og jeg følte en utrolig barnslig glede, da jeg åpna bursdagsgava fra Bjørn…

Vi har på en måte feira i to dager også. Jeg har hatt fri, og i går var det så fint vær, at jeg måtte til fjells. Bombe.

Men først satte jeg opp Theodors bursdagsgave, ett nytt utebur Smilefjes

IMG_1142

Da alle innebura var reingjorte, var Nalle og Tassen mer enn klare for en topptur.

DSC_3828

Førstemann på Jordesmyrnatten – det ble meg!

DSC_3831

Og det var ikke fordi de skulle være “snille” mot gamla, men fordi det var lemen overalt Smilefjes som rekker tunge

DSC_3840

Tassen lurer på om vi ikke burde tilkalle forsterkninger…

DSC_3847

Han derre førstekaster’n i Det Norske Lundelandslaget skulle vært her noen uker.

DSC_3836

Nalle og Tassen makter knapt å rekke over alt aleine.

DSC_3850

Det er ganske store områder det er snakk om…og nå flommer det over av de små hissigproppene. De har innvadert bygda, der de ender sine liv på tragisk vis i Hallingdalselva eller langs rv 7

DSC_3867

Doffen er jo nesten lommekjent her, og med den kondisen hans, så kunne de kanskje vært stoppet på fjellet. Med æren i behold.

DSC_3860

Jaja, Nalle stepper inn så godt han kan, iallefall.DSC_3870

LEMEN – LOS

DSC_3871Du får tenke på det, Doffen Smilefjes som blunker

Det er så fine farger i fjellet nå.

DSC_3873

Den rosa Flå-granitten blir bleik mot den blodrøde rypebær-lyngen.

DSC_3830

Blåbærlyngen er knallrød -

DSC_3894

-og tunga til Tassen er blå Smilefjes

DSC_3895

Sauene trekker ned mot bygda,

DSC_3904

og fisken vaker som aldri før i Rakketjern.

DSC_3884

Slik gikk den bursdagen for seg Smilefjes

DSC_3926

I dag henta jeg mamma på formiddagen, for vi skulle på tyttebær-tur!

DSC_3933

Tassen hoppa og spratt, og tok den ene lemen etter den andre…

DSC_3914

Nalle holdt seg klokelig inntil mommo, han…

DSC_3924

Det var varmt og godt i sola idag, sikkert 20 grader, så vi gikk ikke langt.

IMG_1148

DSC_3917

Vi fant ikke mange bær heller, men vi hadde en veldig koselig tur Smilefjes

DSC_3932

Og så feira vi altså bursdagen til Theodor, da vi kom heim Smilefjes

DSC_3941

Tilbake til bursdagsgava mi…

coop-okologiske-honer-stor

Tamhøns (Gallus gallus domesticus), også kalt høns, er domestiserte hønsefugler som eksisterer som ulike raser. Hannen kalles hane, hunnen høne og avkommet kylling.

Nå har ikke jeg fått ei eneste høne, men jeg fikk dette;

IMG_1147

Hipp hipp hurra Smilefjes

DSC_3946

Jeg tenker det blir hønehus i vedskjulet, med ett stort utebur på gavlveggen. 4-5, eller kanskje 5-6 høner… Men ikke før til våren, så jeg har virkelig noe å se fram til!

( Hønens intellekt - Det antas at høner kan forestille seg hvordan fremtiden vil bli. Høner som får valget mellom en liten belønning straks, eller en større belønning om en viss tid, vil nemlig som regel velge å vente på den største belønningen. Fordi hønene har nok selvkontroll til å avvise en liten belønning i påvente av noe bedre, fastslås det også at de har selvkontroll.

Høner husker informasjon, og setter sammen opplysninger slik at de kan gjøre gode valg om hvor de skal lete etter mat, hva de bør unngå, og så videre.)  Wikipedia.

Skal si denne høna gleder seg!

4 kommentarer:

  1. For en fin bursdagsgave, så snill mann :) Det er nesten som opp-pakningen varer helt til neste sommer, først når hønsegården og hønene er på på plass er pakken åpnet helt opp ;) Det blir koselig med noen høner på tunet.

    Fantastisk flotte høstfarger i fjellet, nydelige bilder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fabla om høner lenge jeg, men stakkars B har vært meget betenkt... Jeg lurer på om ikke Gry har en liten lillefinger med i spillet her, iallefall kommer jeg til å be henne om gode råd. Dessuten har jeg god tid til å lese og forberede meg til hønenes ankomst :) akkurat som du sier :)
      Håper du nyter høsten, du også Anne Liss

      Slett
  2. Ååå så gøy Nøve! Denne må jeg bare vise til min mann - jeg har jo bursdag i vinter, og har veldig lyst på høner. Her er det til og med et gammelt hønsehus, men det må nok utbedres. Har du noe lektyre å anbefale mtp hønsehold? Eller er det å fritte ut Gry som er best? ;-) Hilsen Inger og Kito

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får fritte ut Gry og Google resten :) Dette blir litt av ett prosjekt, vi får støtte hverandre så godt vi kan . Så moro, Inger!!!

      Slett