søndag 21. september 2014

Lundelandslagets eventyrlige dager.

To hektiske arbeidsdager er unnagjort. Det blir litt ekstra å gjøre i butikken også, når det er folkefest og Fårefestival i gatene på Gol. Da det lei utpå dag, begynte det så smått å regne. Og da jeg omsider kom meg heim i efta, var det ikke anna å gjøre enn å krype under teppet og sette på yndlings-musikk…

Nalle og Tassen er fremdeles i lademodus etter to dager med Doffen Smilefjes

DSC_0087

Tidlig onsdag formiddag, kom de nemlig.

DSC_0004

De var ikke vonde å be akkurat, verken Doffen eller Petter, da jeg lokka med lemenjakt, blå himmel og myyyye norsk natur Smilefjes som blunker

DSC_0006

Tassen åpna “ballet” i skogkanten like ved parkeringsplassen ved Bergshamaren,  der stien til Tollefsrudfjellet begynte, ifølge Ut.no

DSC_0011

Vi fant ikke den rette stien før vi kom opp på fjellet, men pytt pytt.

DSC_0018

Fryktelig moro var det lell Smilefjes som blunker

DSC_0024

Området blei finkjemma…

DSC_0034

Taktikken fungerte, den!

DSC_0029

Doffen, heretter kalt førsteOPPkaster’n…

DSC_0020

Det er ikke plass til så altfor mange lemen i en liten lundehundmage -

DSC_0030

- men godis, derimot Smilefjes som blunker 

DSC_0031

Etterhvert kom vi fram til Tjuvekjelleren.

DSC_0058

Nalle - reinsgjeter’n, måtte selvfølgelig inspisere reinsgeviret…DSC_0044

Det var ikke spiselig, men han veit så vel at Petter har lomma full av snadder Smilefjes som blunker

DSC_0051

Doffen og jeg fant en cache, vi Smilefjesmin 55. geocache!

DSC_0056

Så fortsatte vi utover til varden på Tollefsrudfjellet.

DSC_0068

Da fikk jeg stempel i boka mi også Smilefjes som blunker

DSC_0073

Tollefsrudfjellet, 1144 moh,  er nemlig en av toppene i ‘Flås eventyrlige topptur’

DSC_0074

Matpause - baguett fra Bromma m. noko attåt Smilefjes som blunker og en fantastisk utsikt!

DSC_0077

Lappejentas Gadi Nalle – løvenes konge…DSC_0083

- den ypperste av de ypperste vegvisere -

DSC_0112

- og en fremragende læremester for småprinsene!

DSC_0082

Vi har ikke tall på hvor mange lemen det blei denne dagen…

DSC_0103

Jeg tør ikke si hvor mange bilder jeg tok…

DSC_0114

og det er nesten umulig å plukke ut bare noen få…

DSC_0089

Da vi kom tilbake til bilen, hadde vi gått noe over ei mil, og brukt mye lengre tid enn jeg hadde tenkt. Sola hadde gått ned og det var småkaldt.

Da var det var godt å komme heim og få litt mat og varme i skrotten, da.

 

Det blei nok ikke tatt færre bilder neste dag, enda jeg ikke hadde speilrefleksen. Jeg angrer litt på at jeg ikke tok den med, men den er litt stor å dra på, og vi skulle på langtur.

Vassfaret Natursti er en runde på ca 1,6 mil, og den runden viser fram noe av det fineste Norges land har å by på. Syns jeg.

IMG_1198Nalle og Doffen driter visst i det…

Lundelandslaget fikk springe fritt, de konsentrerer seg kun om det de skal...

P1010944

Stien førte oss opp på Likkistefjell, og der må de obligatoriske utsiktsbildene tas. Det var dessverre umulig å få alle tre til å sitte ‘på stas’ samtidig!

P1010967

Her, derimot – her er hele gjengen samla Smilefjes

P1010963

Vi fortsatte på stien nedover mot Domfet. Da så vi faktisk TO MENNESKER!!!!

P1010972

Vi var ett øyeblikk i villrede på hvordan vi skulle greie å krysse Fetjabekken… Nalle gikk først over, elegant som bare det – og da fulgte jammen Tassen etter i hans fotspor! Tassen har blitt en tøffing!!!

P1010983

Vi kom oss over, vi andre også, og fortsatte nedover i urskogen.

P1010987

Endelig nede på Olsonheimen!

P1010991

Ei bitteliten matpause unnte vi oss her også Smilefjes 

P1010994

Jeg tipper det var nærmere 20 varmegrader, det var vindstille og utrolig fint. Slike høstdager er til for å nytes!

P1010999

Blåbæra i Vassfaret er STOR og GOD, og noen ser ut til å være umettelige på både det ene og det andre.

Lundelandslaget på bærtur

Etterhvert kom vi fram til Øvre Grunntjern. Doffen og Petter beundrer Bringen og vannet og lyset og fargene og høstlukta…

P1020009

Tassen var førstemann til Mølla!P1020011

Doffen og Nalle er mest opptatt av å passe på at Petter har det han trenger…

P1020014

Vi drikker kaffe og spiser …baguett, selvfølgelig. Og sjokolade Smilefjes som rekker tunge

Mølla ser ut til å være nyrestaurert, forresten.

P1020019

Dette er ett fantastisk fint sted, midt imellom øvre og nedre Grunntjern

P1020027

Men dagen går, og vi må videre…

P1020031

Nedre Grunntjern.P1020037

Så kommer vi fram til Nevlingen.

P1020046

Og en km eller to seinere, begynner stien å gå oppover i Steinhyttlia.

P1020052

Fy flate, det var brattere enn jeg kunne huske.

P1020059

Tilogmed disse tre herrene ser ut til å bære preg av at det har vært en lang dag.

P1020064

Alle - unntatt Tassen!

P1020066

Han er på det norske lundelandslaget i lemenjakt, og gir seg neimen ikke før han må!

P1020067

Vi fulgte vegen fra øvre Raudfjellsetra og tilbake til bilen. Doffen kvikna til og fikk med far sin, da mørket begynte å falle på. Da hadde vi vært på tur i minst 8 timer, og bikkjene hadde gått minst dobbelt så langt som oss tobeinte Smilefjes som rekker tunge

P1020071

Så blei det kveldsmat og vin - og nattmat og akevitt…

Og frokost til alle som ville ha Smilefjes

P1020077

Tja, hva skal jeg si??  Jeg skulle på arbeid den fredagen, og det var kanskje like bra.

Det var iallefall noen som trengte en kviledag eller to Smilefjes

P1020089

Jeg har ett lite håp om finvær igjen i morgen Smilefjes som blunker

GOD SØNDAG!

6 kommentarer:

  1. For noen fantastiske turer dere har hatt i finværet, og så hyggelig det ser ut med sånne flotte turkamerater :-) Sprekinger er dere også, det skjønner man jo. Her i storbyen har vi måttet nøye oss med andre og mindre fysisk krevende turistseverdigheter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sikkert fint å være i storbyen også, når det er fint vær! Der er det ihvertfall MYE å lukte på :)

      Slett
  2. Med sånt vær og en sånn natur kan jo ikke turene bli noe annet enn bra!
    Vassfaret Natursti har jeg lyst til å gå en gang også, det begynner å bli mange steder jeg har lyst til å se hos deg nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Kjersti - jeg lurer på om du har tid til overs før vinteren kommer?? Jeg har nesten ingen frihelger i vente, men jeg har som regel fri onsdag og torsdag - bare å sende meg ei melding ;)

      Slett
    2. Jeg hadde et lite håp om å få til noe i neste uke, men nå har jeg blitt smådårlig og må se an litt. Men jeg hyler ut i så fall :)

      Slett
    3. Bare hyl - og god bedring:)

      Slett