onsdag 6. mai 2015

Litt søtt, litt salt – litt av alt

 

Flå kirke 3.mai 2015P1050191

Denne dag sto sju konfimanter for presten, som vi sa en gang i tida…

 

Vesle Iris var blitt stor, og nå var det hennes dag.

P1050183

Kirka var stappende full, takket være disse sju - og jeg tror Bodil-prest har en stor del av æren for at 2000-kullet sto samla der i sine kvite kjortler.

P1050187

Jeg fryder meg faktisk over talene til denne danske presten, selv om jeg slettes ikke er noen kirkegjenger. Ho forteller små bibel-historier på sin underfundige, milde, hjertevarme måte. Og jeg elsker historier…

…og SMÅMAT OG LEFSEKLING!P1050198Da er det fest i Hallingdal!

Iris ville verken ha sang eller taler, men det blei det! Til alles forlystelse Smilefjes

P1050201

Etter småmaten, og etter jordbær og is – måtte alle ut og strekke på beina.

Det var perfekt bunad-vær denne søndagen Smilefjes som blunker

P1050223

Mamma syns det var fryktelig feil at bare de med bunad fikk være med på bilde, men det blei selvfølgelig tatt bilde av alle gjestene også. Det var bare litt moro å se de forskjellige draktene lina opp.

FIIIN FAMILIE  :-)P1050224

De var jo staute disse to karene også, da! Far og sønn, sistnevnte sto til konfirmasjon i Sandnes forrige helg. Iris hadde fått helt ny hallingstakk i anledning denne dagen.

Så var det gaver som seg hør og bør!

Penger i massevis – men det som gjorde størst inntrykk, var gaven fra tante Mildrid. 6 fine sølvteskjeer, som ho hadde gjort klar til konfirmanten før ho døde.

P1050237

P1050238

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og så var det kaker…. Mange deilige kaker Smilefjes som rekker tunge En helt normal norsk konfirmasjonsfeiring, tror jeg.

P1050242

Når jeg tenker på mat og livets goder..

Bodil-prest snakka om denne fuglen, Hoatsin fra Sør Amerika.

Den sitter ytterst på ei grein og betrakter livet, mens den spiser og spiser. Da blir den tilslutt så altfor mett og tung i kråsen, at den mister balansen og havner i elva. Den lar seg drive med strømmen til den treffer nytt land, finner seg ei ny grein, og historien gjentar seg. Den var ifølge henne, antagelig verdens dummeste og lateste fugl – men den er likevel en av verdens eldste arter og Perus nasjonalfugl…

Hm. Noe å tenke på for dagens konfirmanter som fikk lommene fulle av penger og har muligheter i fleng – og 1000 fristelser ligger og venter på dem.

(ps. jeg får ikke historien til å stemme helt med virkeligheten,hvis jeg husker rett, men interessant var den)

Vi la forresten merke til en ivrig liten tilskuer, men ingen av oss greide å artsbestemme den der og da.

P1050234

Jeg skulle gitt den en liten kakebit, for jeg er ganske sikker på at den lille gjesten likte søte kaker.

Bildet blei ikke helt klart, men jeg googla da jeg kom heim, og fant ut at det var en helt vanlig Spettmeis. Det var bare det at omgivelsene var litt anderledes enn der vi vanligvis treffer på den.

MERE FUGLER…

Dagen derpå blei jeg vekket av ett vanvittig fugle-leven! Det må ha vært hundrevis av dem – men de var sky – og de letta opp fra det nærmeste treet da jeg bevegde meg i vinduet…

P1050282

Det var Bjørkefinken som var  på veg mot nordlige bjørkeskoger!

Kyllingene har tatt sine første ordentlige flytimer også, men bare att og fram i hønsehuset.

P1050266

De rare Jarhøns-kyllingene er nok minst av vekst, men de har fått store vinger Smilefjes

P1050278De var de første som vågde å forsyne seg av “voksenserviset” også Smilefjes

P1050291

Og når først en har gjort det – tør alle de andre  Smilefjes

Jeg kunne ligge der i sagflisa og betrakte dem i timesvis, om jeg hadde hatt tid…

 

Men jeg har slikt å gjøre – og mandag var en deilig regnværsdag.

P1050304

Været letna opp utpå dag, og da måtte vi ut å gå. Da var det flere som var ute og lufta seg Smilefjes

P1050308

Koselig å gå på oppdagelsesferd i lag.

P1050310

Da kvelden kom var hundene fornøyde, og jeg blei sittende med bundingen til langt på natt…

P1050321

Og spise verdens beste krydderkake og se på Midsomer Murders.

Oppskrifta på kaka fant jeg her i Det søte liv…  Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar