mandag 23. mai 2016

Diller og krokofanter

Ja, den katta, den katta.
Vi har mye å lære av dem. Ingen er vel så lynraske, sterke og smidige som kattedyra.
Yoga er en eldgammel tradisjon, som har som mål å skape energi, balanse, styrke og indre ro. Øvelsene har navn som f.eks Kattestrekken, Nedadgående Hund, Kamel, tilogmed fisken - er det en øvelse som heter. Yoga er en ypperlig måte å bli kvitt spenninger i kroppen, og hadde ikke jeg drivi litt med yoga - hadde jeg vel knapt kunne bevege meg i dag - etter gårsdagens tur opp på Dugurdsnatten.
Etter tre arbeidshelger på rappen, skulle jeg ha skikkelig helgefri. Fraogmed fredag tilogmed mandag. Fredagen gjorde vi knapt noe anna enn det som er omtalt tidligere, men på lørdag måtte jeg til Gol i forskjellige ærend - som jeg aldri får rota meg til å gjøre når jeg er på jobb.
Været var ikke så værst igrunn, så da oppdraga var utført, la vi i vei opp mot Dugurdsnatten med friskt mot. Jeg hadde hørt det var bratt, men såååå bratt kunne det ikke være. Jeg hadde kikka opp på denne toppen mange ganger, og visste at jeg måtte opp der en dag. Og når det attpåtil lå en cache der oppe, var det bare å sette i gang.
Turen var 2,6 km en veg - og med en stigning på 700m.
Selvfølgelig var det bratt!

Turen var godt merka, og den begynte så fint i en gammel traktorveg. Men etter en snau km var det slutt på vegen - og deretter gikk faktisk stien RETT OPP!

Nalle blei helt salig, og fikk kvile seg litt i snøflekkene på veg mot toppen. Det fortjente han, snille gamle hund...som blir dratt med oppover på slike steder...

Vi er ikke de som gir oss, men sjøl Tassen satte pris på litt avkjøling da vi nærma oss toppen...

Det var sant. Utsikten var fantastisk.
Vi såg oppover dalen mot Torpo og Ål, rett inn i Hemsedal og den umiskjennelige Skogshorn, Gol midt i bildet med Lisbetnuten, som liksom såg så liten og unnselig ut, og videre nedover ut mot Hæra...

Cachen blei raskt funnet og signert, men nista fikk vente... Det begynte å komme noen regndrypp, og jeg må tilstå at jeg frykta nedturen.

Tassen fikk gå laus nedatt, mens Nalle gikk forsiktig bak meg hele vegen nedover, så omtenksom og hensynsfull som bare Nalle kan være.
Likevel var jeg sjeleglad da vi kom ned på traktorvegen igjen - med liv (og ledd) i behold.
Det blei "bare" tre fall på gamla denne gangen!

Jeg glemte å slå på Endomondoen da vi begynte å gå ned, men det var utelukket å gå opp igjen for å få det riktig, altså. Sånn noenlunde riktig blei det jo alikevel, bare ett par hundre meter om å gjøre, antar jeg.

Tror IKKE jeg kommer til å ta denne turen en gang til...

Da vi kom heimatt, hadde Bjørn klipt plenen for første gang i år - og det lukta så godt! Etter at vi hadde fått i oss en matbit, flata bikkjene ut. Jeg har sjelden sett dem så slitne...
Nalle fikk en porsjon Metacam til kveldsmaten, men han har takla turen helt fint. Han var forresten innom vekta da vi var på Gol - og den viste 25 kg
Så Nalle har all grunn til å være fornøyd :-)

"Nedadgående hund"
Så var det meg, da...
Jeg har ikke gått ned mer enn to-tre kg siden "slankekuren" begynte ved nyttår. Jeg har vært flink likevel, syns jeg, og holdt meg unna sjokolade og potetgull, bare unnt meg litt i helgene...

"Fremad-nedadbøyning, stående"

Trøsten er at hvis jeg hadde fortsatt slik som før - hadde jeg garantert veid to-tre kilo mer - og DET hadde vært krise!

"Plogen"

Jeg har ikke gått mer på tur enn tidligere, men jeg går fortsatt på tur...

"Bekkenstrekning"

Og i det siste, har jeg altså begynt med yoga igjen.

"Fremad-nedadbøyning, sittende"

Det er deilig!
"Kamel"
 Kroppen blir avspent og smidig, og jeg føler virkelig energien flomme...
Sånn noenlunde...
At det går framover, håper jeg bildene vil vise etterhvert.

"Sammenkrøllet blad - barnets stilling"

ps. for å få tatt disse bildene, fløy jeg att og fram og stilte inn selvutløseren. DET var gymnastikken sin, det :P

Over til noe HELT ANNET.
I dag dro nemlig mamma og jeg til Bjørneparken i Flå.

Det var regn i lufta, men vi hadde lykken på vår side...

Vi fikk være med inn i bjørnehiet!

Nora på 12, fikk sleike i seg honning -

- det samme fikk sønnen Brutus på 1,5 :-)
 ALLE liker visst søtsaker...

-men vi gikk ikke innom gamle "Bertestugu", den er ikke som før.
Den har blitt "Godteland", og akkurat det syns jeg er bare trist  :(

Det passer liksom ikke inn her!

Det kan vel diskuteres om det passer inn med krokodiller i en bjørnepark også, men jeg må innrømme at både mamma og jeg syns det var veldig spennende å se innom Krokodilleland!

Den kunstige regnskogen var flott tillaga, og vi var så heldige å få se når noen av krokodillene blei fôra.

De så nesten ut som plastikkdyr!

Da klokka var 15.30 sto jeg som fjerdemann i køen for å få holde på en KongeBoa
Den var høyst levende, men ikke akkurat imponerende stor :-)

Mamma ville ikke nær slangen, men bjørnene derimot :-)

Det blei en kjempekoselig dag i Bjørneparken, og jeg anbefaler alle å ta seg en tur innom der - uansett vær.

ps. det finns en cache der også ;-)

1. Du imponerer bare mer og mer. Godt det gikk bra med deg på turen.

Hææææ!!! var det jeg tenkte første gang jeg hørte det skulle komme krokodiller til Bjørneparken. Trodde den parken skulle bestå av nordiske dyr jeg? Men samtidig så forstår jeg jo at de vil fornye seg og få inn noe nytt som trekker folk, og gjenbesøk av folk som har vært der før.

2. ja og så var det slangen da. Hvordan var den? Har hørt at den skal være god å ta på og annerledes enn det jeg i hvert fall innbiller meg at den er.

1. Slanger er myke og varme å ta på, skikkelig faste og du kjenner musklene når de leer seg ;) Ganske tunge er dem også.

2. Akkurat slik var det, ja. Fascinerende å kjenne musklene stramme seg. Boaen er veldig fredelig, men den ville helst ned på gulvet og vekk - tenker jeg..

3. Neimen så utrolig mjuk du er da!!! Yoga er nok ikke noe for meg, jeg er stiv som et spett! Jeg og jentene var i Bjørneparken i fjor, da var det ikke slanger der. De må vel lage nye ting så folk skal fortsette å komme. Det er så mange steder jeg var i fjor og året før der som det er cacher, så det er bare å ta en ny runde i år for å plukke dem.

1. Hvis du er stiv som ett slett, burde du absolutt prøve noen øvelser ;-)
      Krokodillene og slangene kom nå i mars, men de hadde slangeutstilling en sommersesong for noen år siden. Jeg liker dem, jeg...
      Nå har de små revunger der, og mange andre fine dyr. Parken blir finere for hvert år, og er spesielt godt tilrettelagt for barnefamilier. Flinke dyrepassere som kan leksa si, moro å høre dem fortelle om dyra.
      Dette blei mye skryt, men jeg er igrunn stolt av parken :-)

4. Hælle måne, så myk du er! Jeg har lekt litt med tanken på yoga i lengre tid, men jeg har ikke kommet i gang. Bildene dine inspirerte meg, lurer på om det ikke blir noen yoga-videoer på youtube i løpet av kvelden, så jeg kan lære litt!

1. Masse fint på YouTube! Du blir helt sikkert frista til å prøve noen øvelser, men husk gir guds skyld at yogainstruktørene er nesten irriterende lealause! Men du vil merke din egen fremgang forbløffende fort, det er det som er så oppmuntrende.
      Pusten er viktig, det er kanskje ikke så lett å få med seg på en filmsnutt.
      Jeg tok ett helgekurs for mange, mange år siden og syns jeg lærte mye av det. Og så var jeg faktisk med på trening en gang i uka en vinter, men det begynner å bli lenge siden det også. Jeg har dessuten ei gammal yogabok som jeg kjøpte for ølpante-penger den gang jeg gikk på gymnas og bodde på hybel!

2. Jeg kjøpte en yogabok på Mammutsalget for et par år siden, kanskje jeg skal gjøre noe annet med den enn å la den ligge på hjørnebordet mitt? :p