fredag 10. juni 2016

Tipp topp

E åt biskemat'n te dugurds...

Nykokt rabarbrasyltøy på rista brød med smelta smør - og skikkelig H-mjølk fra Tine attåt...
Jeg har prøvd diverse lettprodukter, men det funker rett og slett ikke her!

Følte meg mer enn klar til å starte på de bratte bakkene opp til Dugurdsnatten i Krødsherad, etter en koselig start på fridagen.

Heime blåste det ganske friskt på onsdag, men oppover her var det knapt ett merkbart vindpust. Jeg traska og gikk så svetten rant.
Stakkars bikkjer, hva hadde jeg dratt dere med ut på i dag...

Vi skulle kanskje valgt fjelltur isteden.
Men nå blei det nå engang slik, for jeg hadde peila ut denne cachen her oppe for lenge siden...
Etter omlag tre seige km, nådde vi endelig stien - og dermed blei turen straks mer interessant.

De brydde seg katten om utsikten, for her var det spennende lesning som betydde noe. Merkelig, jeg hadde ikke sett spor etter folk, hva kunne det være?

Vi fortsatte framover langs fjellryggen, mens nydelig utsikt åpenbarte seg i alle himmelretninger.

Endelig framme, Dugurdsnatten 770 moh

Nalle ville ikke gå en meter til...

Tassen og jeg tok en liten runde. Cachen blei raskt lokalisert og boksen åpna, og jeg fikk nesten hakeslepp da jeg så hvem som hadde signert loggen tidligere på dagen.

En "gammel kjenning" fra Sokna, gitt. Ei med bikkjer og blogg, som er enda gælnere enn meg, nesten ;-)
Ikke det minste rart at Nalle og Tassen blei ivrige her på toppen, for Lillian hadde valgt "stien" fra Brekkebygda - en langt mer komplisert ferd mot toppen. Sognafaret har en fyldig beskrivelse av turen og området rundt, i bloggen sin.

Vi slo oss skikkelig til ro her oppe. Åt niste og slappa av, det var en deilig temperatur.

Jeg kunne knapt se meg mett på utsikten...

Da vi begynte på nedturen, satte jeg på Endomondoen.

Krøderen snor seg gjennom landskapet fra Noresund til Gulsvik...

Vi sto lenge, før vi gikk ned på traktorvegen igjen

Bratt var det, og lite å se - men vegen var jo fin å gå på - det skal den ha.

Det var flere jakttårn i lia her, og saltsteiner var utplassert både her og der.

Nesten rart elgen trives her som det var så bratt, men den gjør vel det da.

At gaupa liker seg her, det betviles ikke.

Det må ha vært litt av en jobb å bygge denne vegen.

Som en ser av den blå streken, så måtte vi gå lange omveger for å komme til toppen. Endomondoen sa vi hadde gått en distanse på 4.08 - men det tar jeg med ei klype salt. Den avstandsmålinga er ikke helt pålitelig, har jeg erfart!

Bilen sto parkert rett nedenfor Ørgenvika stasjon. Vi måtte selvfølgelig ta en liten inspeksjon på det jernbane-området også...
Jeg har en sånn spesiell "hang" etter jernbaner!

Denne ligger høgt oppi lia, ganske avsides og langt ifra riksvegen. Det er ganske lenge siden bygningene var i bruk, og forfallet var trist å se.

Den svartmalte jernbane-boligen derimot, den var en fryd for øyet!

Nå hadde bikkjene fått mer enn nok. De hoppa gladelig inn i bilen.
Da jeg stoppa bilen igjen, ved rasteplassen ved Hallingporten - gadd de nesten ikke bli med ut. Men hundelufting er ett greit påskudd, når man skal leite etter cacher...
Jada, jeg fant den oppi en bratt skråning, og jeg var den første som signerte loggen. FirstToFindCache!!!

En oppkvikkende avslutning på en litt slitsom dag. Jeg blei stående og beundre fjelltoppen i bakgrunnen ei lita stund, det er sjølveste Dugurdsnatten, det - før vi kjørte heim til Bergheim.
 Det blei en fin sommerkveld med grilling på verandaen.

Dagen i dag, torsdag 9.juni...

Min første tanke hadde vært Høgevarde, men det slo jeg fra meg ganske fort.
Det var litt kjøligere luft og litt mere vind idag.

Men altså - vi bare MÅTTE til fjells, vi!
Og plutselig sto vi på toppen av Jordesmyrnatten, 1135 moh

Jeg skal ha ferie om ei drøy uke, men gudene skal vite hvor lenge dette været vil vare - så dagene må utnyttes.

Det hadde naboen full forståelse for. Dette var hennes siste feriedag...

Tonje var ikke akkurat vond å be med ut på tur!

Vi gikk fra topp til topp. . .og vi beundra utsikten.

Tok oss småpauser sånn innimellom, for det må jo fotograferes..

Tonje har ikke akkurat høgdeskrekk...

Ei som har besteget bla. Kilimanjaro har selvfølgelig ikke høgdeskrekk!

Da vi kom fram til bilen nede ved Siggeset, sammenligna vi Endomondo-resultat. Det var forbløffende ULIKT!
Ho hadde gått 7,85 km - mens jeg bare hadde gått 6,79 km. Ho hadde gått mye høyere, men jeg hadde oppnådd en langt høyere maks hastighet - hele 13,2  - ho bare 7,5.... Ho hadde en litt høyere snittfart likevel, da. Men jeg hadde brukt mange flere kalorier...så da, så!

Heldigvis var ikke dette en konkurranse.
Det var skikkelig koselig å ha følge på turen i dag.

Nå skal det bli godt med to arbeidsdager igjen :)

1. Jeg må innrømme at der er en rar følelse å ha vært på samme sted bare noen timer tidligere, uten å vite at du hadde tenkt deg dit du også. Men jeg må si at du fikk jo nesten autostrada isteden for meg. Jeg fikk nesten 8 kilometer med høydestigning 1:1 mesteparten av turen. Men det er absolutt verdt slitet når en kommer opp på toppen og kan nyte utsikten. Spørs om vi får danne en FB gruppe, så kanskje vi kan treffes litt mer planlagt på noen topper utover sommeren og høsten.

1. Anbefaler deg å ta turen igjen, fra Ørgenvika denne gang ;-)
      Det var minst 4 km en vei, altså - jeg må spare på strømmen på mobilen. Bruker den til å ta bilder med også, og da tappes batteriet temmelig fort.

Vi har ei lapphundgruppe på Face, men det var en god ide du kom med der!

2. Jeg har kjøpt meg batteribank, da kan jeg lade opp telefonen 3 ganger på turen før jeg må lade opp batteribanken igjen. Neste søndag er vi tre stykker som har tenkt oss til Ultimate North - Ringerike #3, kanskje vi sees på toppen :D

3. Har jammen en sånn liten batteribank liggende jeg å, bare jeg husker å lade den!
      Den Cachen høres kjempespennende ut! Så masse historie på en "liten" tur. Koselig å gå flere i følge også, vil jeg tro. Skal bli moro å lese om den turen etterpå.

2. Så artig og rart at dere var på den toppen samme dag. Tenk så artig det hadde vært om dere tilfeldigvis hadde møttes der :)

Fin utsikt og flotte bilder fra begge turene. Ja man får passe på og benytte det fine været, kan fort snu dette været.. Men bare det eventuelt snur tilbake igjen den 1. helgen i juli så er det greit ;)

Tilfeldigvis så jeg at det var kommet en ny cache ved Hallingporten. tenkte på deg da, men fant fort ut at nei, det ble for langt unna for deg til å dra ftf-jakt. men jammen fikk du den likevel :)

1. Den ved Hallingporten passa bra den! Da jeg passerte rasteplassen på veg nedover mot Ørgenvika, var det flere biler der - så jeg tok sjansen på å vente. Da jeg kom tilbake på kvelden, sto det bare en bil der, og den sjåføren var nok på fisketur.

Siste helga i juli er bankers!