fredag 16. februar 2018

Ang.fiskeørner, hunder og kanin mm....

- OG SNØ!
Det snør og snør.


Vi har nok snø nå, syns jeg. Gjerdene er nedsnødde, og stiene i tunet er ganske uoversiktlige,
 ihvertfall for en liten Tass.


Jeg har ingen andre problemer enn at skiløypa snør ned hver dag, og vi må tråkke opp på nytt.
 Men det er jo luksus å bare kunne spenne på seg skia, og legge ut på tur når som helst og hvor som helst...


Det stopper seg snart under undergangen. Tror jeg må ta med en spade. 
Det er litt ekkelt å krabbe under...på alle fire
 Jeg skjønner hvorfor gutta Boys er litt betenkte over situasjonen.

Nede på jordet var løypa knapt synlig, så Nalle ville helst gå i elgens fotspor.


Jeg greide å lokke ham med meg rundt hele jordet. 
Men jeg skal hilse og si det var klabbeføre!

Hvis man løfter blikket fra Nalles baller, ser man rett opp på den berømte Telenor-masta...

Ingen blei vel så veldig overraska over at Telenor slapp billig unna faunakriminaliteten...?




Heldigvis overlevde ørnene, på tross av at Telenors folk kasta to knapt flyvedyktige unger ut av redet. 
Telenor tilsto tilslutt ugjerningen, og saken blei selvfølgelig anmeldt, men siden har det vært stille.
Jeg kontakta Hallingdølen ved nyttårstider, og spurte om de kunne sjekke hvordan det hadde gått. Lokalavisa var så flink til å følge med i høst, da det sto på som værst.
Nå fikk de altså bare til svar at saken var lagt bort!
Politiadvokat Bjørn Erik Sem-Jakobsen, kjente ikke engang til saka, står det å lese i Hallingdølen.
Hva i all verden er det som har foregått??

Jeg har tatt meg den frihet og saksa inn meldinger fra Facebook, der denne saken har vakt stor harme og frustrasjon.
  Thor Erik Jelstad har sagt skal han klage på vegne av /NOF/ Fiskeørngruppa i Buskerud. Han venter nå på brev fra politiet, med begrunnelse for henleggelse av saken. Før den tid får han ikke gjort mer.

Vi som er naboer kommer også til å følge med så godt vi kan, vi har store vanskeligheter med å akseptere det som skjedde. Tror ingen av oss noen gang kommer til å glemme de såre skrika fra ørneungene. 


Det blir aldri mer fiskeørn-hekking i denne masta. Norkring har besluttet å bygge den om.
 Jelstad har gitt beskjed om at ombyggingen må være ferdig før 1.4 for å hindre at paret prøver å bygge opp reiret.
 se kopi av e-post nedenfor



Jeg håper det bygges nytt reir i nærheten, og det burde jammen påkostes og utføres av de som kasta ut ungene. 
(Tenk at noen kan få seg til å utføre en slik barbarisk handling? -jeg hadde blånekta og lenka meg fast, om noen skulle bedt meg om noe slikt!)


Det skjer jaggu mye rart omkring i verden.
Jeg følger ikke med på OL lengre. Dansen rundt gullkalven, der kun vinneren betyr noe, nei jeg greier ikke å engasjere meg i slikt. 
Medaljens bakside er altfor stor.

Jeg har visst nok med det som skjer rundt meg.
Det har Ludde også....

Han hadde frisørtime kl 14 i dag.  Den ble litt forsinka, men han var like medgjørlig.


Stakkars gutt, «pelsen» var temmelig flokete på undersida - og den var nok deilig å bli kvitt.
Det var ikke store skrotten igjen, da klippen var unnagjort.


Tassen og Ludde er to fine...

Skulle så gjerne hatt kaninene innendørs ❤️


Tassen 5 år, og Ludde 6.  Skulle nesten tro de var brødre ☺️


Det var det.
Nå er det straks helg, og ett par arbeidsdager venter meg.
GID HELG,

4 kommentarer:

  1. Kanskje dugnad på å bygge ny reirplass bare for å gni det inn om denne tragedien, og på ørnas vegne selvfølgelig.
    Tenker på all den snøen som er nå og nedsnødde gjerder. Om det skulle komme en elg byksende, så vil den faktisk gå rett i gjerdet og slå kolbøtte over. Og tenker også på at det antagelg har blitt snødd inne forskjellige dyr også, som katter som har gjemt seg i ly under hytter i verste snødrevet. Skal mye til at de graver seg ut og tar seg fram i en meter snø. Og om de gjør det så blir de våte og nedkjølt, hjemløse med døden til følge. Fint med snøføre, men kan stoppe på 30cm.
    OL har jeg hittil ikke sett på jeg heller.
    God helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tilogmed ekorn sliter pga den djupe og lette snøen, det er nesten ikke mulig å ta seg fram for dem engang. Men her i dalen er det vel egentlig ikke så ille, det er som en god gammaldags vinter, sies det.
      Vi får bare være sjeleglade, vi som har tak over hodet. Våren kommer, og trekkfuglene vender tilbake, slik de alltid har gjort. Det går nok sin gang :)

      Slett
  2. Det er helt tragisk at dette med reiret ikke fikk noen konsekvenser, og jeg håper at både ombygging av eksisterende mast og bygging av reirplass virkelig blir gjort i tide.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har de en måned på seg til å bygge om masta, og den er ikke akkurat så lett tilgjengelig nå. Vi må virkelig passe på at de gjør jobben sin riktig nå, ellers skal de få angre sårt...

      Slett