tirsdag 12. mars 2024

Vinterferie 💙

Jeg kom ikke avgårde før langt utpå dag, typisk meg.
Da jeg var innom butikken for å handle, glemte jeg minst halvparten av det jeg hadde tenkt å kjøpe. 
Dels fordi jeg var stressa pga tida, dels fordi jeg var for gjerrig. 


Da jeg kom opp til Langevatn, nådde jeg igjen en fotgjenger. 
Det var’n Bjørn.
Han hadde gått fra Trytetjern og var på vei til Orrebu, han også.
 Men han ville ikke ha skyss 🤗


Maten og alskens pikkpakk - slik som rokken og div håndarbeid, blei slengt innom døra - før jeg dura videre avgårde opp på Teinvassåsen. De firbeinte var med. 
Og endelig kom vi oss ut på ski


Det var altså så flott! 


Sola glitra i sarte frostroser og iskrystaller. 


Det hadde dryssa ned av trærne som sto litt mer utsatt til..


Rypespor gikk på kryss og tvers, og Findus telte minst 10 lundefugler…


Ikke ett vindpust..


Skiløypene var godt merka


Høgdefjell i sikte, gutter!


Det viste seg at vi kunne gå hvor vi ville, så vi tok en liten avstikker...
 Snøen bar, vi satte knapt spor etter oss!


Utsikt over kvite vidder og snødekte fjell så langt øyet kan se

De nære ting er også fascinerende.


Men så nærma vi oss varden og konkurranse-instinktet våkna


En bitteliten lundehund var førstemann til topps 


En litt større lundehund ville også erobre varden!


Staut kar, altså ❤️


Det var forresten ett beundringsverdig triggerpunkt, også


Norge i rødt - kvitt og blått


Utsikten ned på Strøen er flott fra Høgdefjell, sommer som vinter


Det var skikkelig appelsinvær, så vi slo oss ned på en stein

Findus og Tølle

Tølle og Findus


VINTER, ALTSÅ❤️
(Blir sittende og lengte tilbake til fjells når jeg ser dette bildet...)


Det sto en ensom liten busk og hang med hodet. Helt til Findus kom og ga den en skvett 😀


Spora våre - og varden i det fjerne…


Ingen kunne vel ha det bedre enn oss der og da


Langt der nede ligger skiløypa - og enda litt lengre ned, ligger Orrebu.


Tenk å være så heldige som oss 😍


Vi rakk å kose oss gjennom hele Silkevassrunden før sola gikk ned,

- og Yr hadde min fulle tillit da de lovde strålende sol de neste dagene 🤩
 
Da vi kom tilbake til Orrebu, var hytta god og varm takket være Bjørn. 
Han hadde brukt bare 4,5 time (!) på fot-turen fra Trytetjern til Orrebu, og var klar for skyss tilbake til sin egen bil. Jeg kjørte ham tilbake, og stakk nedom Nesbyen og handla det jeg hadde glemt tidligere på dagen.
Til syvende og siste var Småtassene og jeg veldig klare for noen fine feriedager, mens katta og Bjørn skulle stelle heime.

*************
Hedalen løypelag er en ideell forening som baserer seg på frivillighet og dugnad, og finansieres gjennom medlemskap, løypebidrag og noen tilskudd. Løypenettet er omlag 12 mil, og de har 1løypemaskin og 4 snøscootere. Løypemaskinen bruker fra 12 til 15 på hele runden, og løypene kjøres opp hver helg og i ferier, så sant været tillater det. De er veldig flinke, og har vanligvis en lang sesong.
Det årlige løypebidraget er kr 1300, men alle bidrag mottas med takk, står det...
 Aller helst vil de ha medlemmer i Løypelaget - som i tillegg betaler ett engangsbeløp på kr.3000,-


Jeg forstår at det koster å kjøre opp ett slikt flott løypenett, men jeg syns rett og slett ikke jeg har råd til å betale slike beløp. Hadde vi brukt hytta og løypene mer, er det nå en ting, men jeg tar like gjerne dagsturer andre steder i nærheten...sjøl om Hedalsfjella har blitt en favoritt.
Jeg vippsa 500,-, og følte dermed at jeg kunne benytte meg av løypene med god samvittighet, noen dager til. Planen var jo en langtur allerede dagen etter 😎

2 kommentarer:

  1. Wow! Så vakkert. Nydelige bilder. Det ser jo bare så herlig ut :) Fascinerende å se rimet eller hva det er som har lagt seg sidelengs på alt som stikker opp. Du har en sprek mann også.

    SvarSlett
  2. Så fint det er der. Og så fine bilder. Eventyrlig. Kos dere på Orrebu ❤️😎😊

    SvarSlett