søndag 31. mars 2024

Påsketur i Bjørneparken


 Vi fikk vel såvidt ett glimt av sol på langfredag, men vi holdt oss stort sett innadørs. For første gang i mitt liv, har jeg sitti inne og sett på tv i timesvis på dagtid. Vi har faktisk sett på den ene påskekrimmen etter den andre, og jeg har storkost meg, jeg! 


Tre mystiske kyllinger såg dagens lys i løpet av langfredagen...


De ser litt småskremte ut.
 Kanskje fordi de har sett mer enn de har godt av - siden de har funnet sin plass i rotekroken min 😅
(Jeg fant slektningene deres på Instagram )


I dag vart det en tur til Bjørneparken. 
Ironisk nok hadde ikke Bjørn hadde vært der på årevis 😅


...og det første vi gjorde, var å forte oss innover parken for å rekke å være med på fôring av revene.


Det var jo ekstra artig at det var Trygve som var dyrepasser denne dagen, det er en fryd å høre ham fortelle om dyra. Anbefaler alle å ta en titt på instagram-kontoen hans,  der han legger ut fantastiske dyrebilder og filmsnutter. Jeg har fulgt ham i vinter, og gleda meg derfor ekstra mye til å se dyra i vinterdrakt.


Så satt vi der, lydig og forventningsfullt, på rekke og rad, og åpna hendene når revene nærma seg...


Jeg kjente på den barnslige gleden over å få lov til å gi dem ei kule med tørrfôr

Vi så selvfølgelig ikke noe til verken ulv eller gaupe, siden de hadde fått mat tidligere på dagen. De har såpass store områder å bevege seg på, at de sikkert lå på ett lurt ett sted og betrakta alle turistene. 
Vi fikk ett glimt av Amurleopardene, men de var usynlig på bildene, gitt!


Alpakkaene var de eneste dyra på setra


De var ikke så veldig interesserte i å vise seg fra sin beste side 😊


Vi gikk hele runden, og kom tilbake til bjørnene tilslutt. 
Det er ikke lenge siden de kom ut av hiet, og det tar sin tid å våkne skikkelig etter fire måneder søvn.


Trym, eller var det Anton - hadde lagt seg rett ned i snøen for å ta seg en liten blund💓


Halvbrødrene Trym og Anton på 14 og 12 år, er fremdeles ungkarer og vel forlikte. 


En skulle tro de var skrubbsultne etter vinterdvalen, men slik er det ikke. De eter ikke stort mer enn en voksen mann nå så tidlig på våren.


Middagen besto av ei halv bøtte med frukt og grønnsaker, og bamsene lot seg friste.
Dyrepasseren hadde både publikum og bjørner i sin hule hånd. 


Imponerende dyr, rett og slett.


Det var stille og rolig hos Rugg og Nora. Veldig bedagelig. De holdt seg i nærheten av hiet.


Vi tok en liten runde for å se på krokodillene også, før vi forlot parken. 
Neste gang får vi komme tidligere på dagen, slik at vi får med oss foring av gaupe og ulv også. Det hadde vært moro å se dem, mens de fremdeles har vinterdrakta på.
Parken er åpen fra 10-16 i helgene i april 😉


Vi var skrubbsultne etter noen timer i parken, og fant ut at vi skulle prøve en pizza hos Kraft.
Vi tok en Parma på deling. Den var helt ok og vi ble passelig mette - vi skulle jo spise middag seinere, det var tross alt påskeaften.


Hm. En av de nebbete kyllingene har vært bortpå vindunken igjen, 
- og klokka har da gått fryktelig fort i natt!?!

Javisst, ja. Nå er sommertida her 😅

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar