torsdag 4. september 2008

Trening på Låplassen

Dette har vært en litt rar dag.
Begynte med regn, Nalle lå ute på trappa mens jeg satt inne og malte (ikke akkurat unormalt). I 4-tida letna været og vi tok en sykkeltur rundt omkring. Nå er det sau overalt her igjen, og Nalle er fryktelig ivrig etter å få dem på sprang. Ikke lett å sykle med springer engang, han drar såpass at bakhjulet letter! Men vi klarer oss, og han bjeffer ikke!!!

Bjeffe har han derimot begynt å gjøre når ukjente folk eller biler kommer forbi...det skjer jo ikke så ofte, men... Han kjeder seg antakelig. Jeg jager ham inn når det skjer, umulig å få tak i ham, jeg står bare og peker på døra og iblant lusker han slukøret inn, men like ofte springer han på andre sida av huset for å se hva som skjer. Jeg har prøvd å belønne STILLE, nå syns han at han fortjener belønningen når han er ferdig med å bjeffe og selvfølgelig er stille....




Da klokka nærma seg 18, fant jeg fram godbiter og da skjønte'n lunta - skoletid. Jeg tok med sprutflaska idag, og ved første bjeff i bilen fikk han en sprut. Det hjalp. Jeg satt med flaska synlig og han klarte å være stille - bare noen gledeshyl slapp fram innimellom :o) Herregud, det er jo bra han gleder seg - men han kan jo ikke bjeffe hele vegen heller!
Vel framme på Låplassen måtte jeg fram med spruten igjen når alle de andre tøffingene kom en etter en. Han ble ganske våt i skallen sin idag, stakkars, men det hjelper der og da.

Han var flink til å passere de andre hundene i løst bånd, men med hjelp av mye småprat og godiser er det meste mulig. Når jeg glemte meg bort, bare skulle bort i bilen i full fart, DA så han skikkelig sinna ut når vi passerte gutta. Åh, blir så irritert på meg sjøl. Det er bare her vi har sjansen til å trene på å møte andre hunder, og så surrer jeg det til...
Kanskje derfor Nalle la seg lengst mulig unna meg i pausene, han skjemtes over sin gamle mor?

Han er en raring, han også. Nå ligger'n og drømmer om alle tøffingene, han bjeffer i søvne og beina "løper". De leiker sikkert sammen i vennskapelighet bak låven på Låplassen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar