søndag 7. mai 2017

Skjønne mai-dager

Det har vært noen fantastisk fine dager.
Jeg har jobba litt igjen, men kveldene er lange og lyse nå i mai.
De utnyttes til det fulle.



Sykkeltur i Bergheim på denne tiden av året
og denne tid av døgnet - burde oppleves av alle.



Løvtrærne har en svak gulbrun nyanse rett før løvet blir lysegrønt,

og det ligger fremdeles ei kvit snørand i Ryfjell

 
-  det er ekstra stemningsfullt i vannkanten.



Nyforelska andefugle-par rekker å lette og fly avgårde innen vi når ned til elva.

Når ett par flyr, flyr alle.
 
Men Tassen poserer villig 😍

 Lønnetrea sto plutselig i full blomst på fredag!
 
Og firfirslene var kvikke og raske i solvarmen.
Litt for raske for Stripa, gitt -  bare halen blei liggende igjen og sprelle...
Men ho syns den var skikkelig artig å pirke på.


Jeg henta mamma i Flå i går, på fredag. Denne dagen skulle vi kose oss heime, tenkte jeg.

Det vart litt for spennende her, da jeg skulle henge ut klesvasken
- og holdt på å trå på en hoggorm.
Jeg banna så høgt og gæli, at nabo Inger kom og lurte på hva som foregikk.

 Hoggorm er ett styggvakkert syn.

Det var skrekkelig varmt, og før jeg fikk sukk for meg, pilte kvikkasen under stabburet. Bikkjene kunne jeg holde på trygg avstand, men Stripa oppdaga den og ho blei veldig interessert. Og ho er verre å kontrollere.
Ormen søkte tilflukt under vinterveden bak stabburet, men Stripa pirka og masa, og tilslutt greide ho jaggu å lure den fram i grasset igjen.

OBS OBS - FILMEN ER IKKE FOR SARTE SJELER



 Stripa har drept hoggorm før, og ho kommer garantert til å møte på flere, men etterhvert blei det for skummelt å la henne herje med den foran øynene våre.

KVIL I FRED 
 Bjørn kom heim til kvelds, da idyllen var gjenoppretta.
 
 Etter mange timer i sola, masse skravling og middag på NorKro,
kjørte jeg mamma heim til Flå.

Der blei vi tatt hjertelig imot av Pelle!

 
Søte, fine, vesle Pelle, som er så innmari glad i Tassen!

Tassen prøvde å leike, men Pelle ville helst noe helt anna.

 Tassen liker Pelle, det er ikke det
- men han liker kanskje Timo enda bedre!
Timo er en eldre herremann på 12 år, og han gidder egentlig ikke å bry seg med langbeinte, spretne lundehunder...

 TRIPP  TRAPP...

Så fikk de trimma seg litt til kvelds da, ihvertfall.
Se så små de er, sussebassene. Men Mayas mage er skikkelig stor 😉

 
Idag har det - om mulig - vært enda varmere enn igår!
Jeg blei sittende ute og strikke lommevenner igjen...


En sommerfugl slo seg ned på blomsterskjørtet mitt, den ville ikke fly derfra!

Stripa lå og sola magen...
 
Jeg blir litt apatisk når det er så varmt. Jeg hadde tenkt meg til Vassfaret, men ombestemte meg. Tok heller en telefon til Inger, og spurte om ho ville bli med på en liten tur.
En halvtime seinere var vi på Siggeset, og der var det litt snø 😁

 
Det var over 20 varmegrader der oppe også, men litt bedre luft, tross alt.

 
 Lauvet var ikke grønt her, og ingen pollen.
Vi hadde god tid, og rusla sakte omkring på gamle setervoller.


Nydelig!

 
Og en himmel så blå!!!

Da vi kjørte nedover noen timer seinere, hadde det skya til.
Med ei bitteliten sky.

 
Nalle og Tassen delte en hundeis.

 
Jeg tok meg ei øl og grilla til kvelds.
Jeg har fått svære myggestikk på beina, og er dugelig solbrent på skuldrene.

Oh, what a wonderful day
🌞

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar