tirsdag 25. september 2018

Mandag :)

Det må være lov å si 
at denne fri-mandagen var svært kjærkommen og etterlengta, 
etter ei uke med jobbing hver bidige dag.
 Jeg har hatt tre dager med opplæring på Kiwi, tre dager i dyrebutikken og søndag hadde jeg mine seks timer hos Notabene.
I dag ble jeg ikke vekket av vekkerklokka, men jeg fikk servert kaffe og en halv peanøttkubbe på senga i 10-11- tida.
Så hadde jeg noen småting å gjøre, før jeg endelig kunne pakke sekken og kjøre opp til Dypilen.
Vi parkerte der, og innen vi kom til Båtstjernlia, var klokka nesten tre.


Vi fulgte stien langs Båtstjerna.
Det var vått og flott!

Det er ei fin lita bru akkurat i oset ved Nedre Båtstjern, og der tok vi en liten kvil.


 Det var ikke akkurat hit jeg hadde tenkt meg i dag, men jeg bestemte meg for å fortsette, så fikk vi se hvor det bar. Nalle hadde ikke fått smertestillende før turen, derfor var jeg litt betenkt med å legge ut på langtur. 


Det var bare 1.5 varmegrader og det blåste en iskald vind.
Det var kaldt når sola var borte!

Men det beste en stiv gammel skrott kan gjøre, er jo å gå i litt ulendt terreng.


Vi kunne selvfølgelig snudd ved Buvatn, men vi hadde lyst til å gå litt til...


Vi gikk akkurat den samme stien i fjor på akkurat samme dag, men den gangen lå tåka tjukk
- og TROLSK!


Blogginnlegget fra den turen ligger her . Jeg syns det var moro å se tilbake på det innlegget, for jeg tenkte på den sleden som hang i ett tre da vi gikk her i dag, men jeg fant den ikke igjen.


Imorgen begynner elgjakta, da blir det antagelig utrygt her.


 Båndtvangen er ikke over, 
men Tassen fikk springe ifra seg, sånn innimellom. 
Vi såg ikke spor etter ett eneste dyr.

Her ligger forresten båndtvangreglene for Nes kommune.
Det finns egentlig ingen unnskyldning, og reglene er enkle å søke opp.

Her snudde vi i fjor.
Gutta kjente seg igjen, tror jeg! 

 Jeg hadde sagt at vi skulle ta nista vår her, men siden været var så fint
...kanskje vi skulle fortsette litt til...?


Vi kom ikke så mye lengre,
men til gjengjeld så ble vi stående lenge!


Det var så vilt og vakkert!


Dette området ligger akkurat på grensa til sjølve Vassfaret, dvs Indre Vassfaret landskapsvernområde som inkluderer Bringen Naturreservat

NÅ var vi dessuten veldig nære Juvvollan...


 Om jeg bare kunne finne ett sted vi kunne komme over elva...!


Da kunne vi fortsette opp på Nyseternatten og gjøre en runde ut av turen..


Jeg merka meg at Nalle begynte å bli litt lei vinglinga mi...

Det var nok flere steder vi kunne komme over på ett vis. 
 men da måtte vi gå langt tilbake.
Og da ville det begynne å skorte på  dagslys...


Og rett som det var, var vi tilbake ved Buvatnet.
Att og fram er like langt
- men noen ganger er det jo fint å se ting fra to kanter 😉


 Her på denne fine plassen har det nok budd litt av hvert.


Vi fortsatte oppover mot Båtstjerna, vi da.


Jeg hadde drassa med meg speilrefleksen på denna turen, 


- så jeg tenkte jeg måtte benytte anledningen til å ta noen portretter av de fine gutta mine...


NALLE 💓 TASSEN


De blir nok bedre enn de jeg tar med mobilen, men den begynner vel å bli litt slitt, den gamle Nixon'en også. Fordelen med mobilkamera, er at det er lett å ta med seg - og man har den jo så og si alltid med seg.


Siden endomondoen står på, går Iphonen uhorvelig fort tom for strøm.  Derfor er ikke mange mobil-bilder i dette innlegget. 
ps. Vi gikk ca 11.5 km og turen varte i noe over fire timer


Om bildekvaliteten ble så mye bedre, vet jeg ikke.
Men turen blei ihvertfall knakande fin!

Stien begynner og ender ved denne hytta i Båtstjernlia. Jeg liker ikke å gå gjennom tunet til folk, men stien har bestandig gått her, tror jeg.


 De siste km traska vi i kald motvind på grusvegen.

Det var godt å komme heimatt i kveld.
Bjørn hadde fyr i ovnen og middagen klar.

Etter at bildene var sortert, begynte jeg med dette blogginnlegget. Slikt tar jo også sin tid, og jeg rekker visst ikke å skrive om alt jeg hadde tenkt.
Imorgen er det atter arbeidsdag.
Så alt det jeg hadde tenkt å fortelle, det får visst vente 😉

2 kommentarer:

  1. Ja nå hadde du fortjent en fridag. Flotte bilder, fine høstfarger og gutta dine er jo alltid vakre. Det så vilt ut der innerst ved fossen. Ha en flott siste uke på Gol :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Buvassjuvet var ett spennende sted, jeg må tilbake dit. Du kan jo bli med 👍🏼

      Slett