lørdag 29. september 2018

Trøllset

Det er noen steder jeg gjerne vil besøke her i verden, og ett mål har vært Trøllset!
 Nå følte jeg det begynte å haste litt. Den aller siste arbeidsdagen i Gol nærmer seg, og det gjør sannelig vinter og snø også...

Jeg måtte skrape is da jeg skulle på jobb idagtidlig, og nysnøen lå på Ryfjell.


Vi var på Veikulnatten  i fjor sommer. Vi har igrunn vært på alle toppene omkring Gol, trur jeg;  Lisbetnuten, Dugurdsnatten, på Eiklesberget, Nystølfjellet, Skaraåsen, Rauddalsfjellet og Storefjell. 

Da har vel ikke Gol så mye mer å by på???
Vennligst korriger meg om jeg tar feil 😉


Og her ved Bergo parkerte vi tidligere i sommer, da vi gikk tur sammen med Fryd og Kristin til Uthallin.

Nå skulle vi ta stien oppover mot Trøllset.

Jeg slutta på jobb 15.30 - og endomondoen ble slått på da vi begynte å gå noen minutter over 16.

 Oppover og oppover - men ikke så bratt som en skulle tru. 
Stien slynga seg skrått oppover langs den stupbratte lia - det var jo helt utrolig at noen kunne finne på å lage en "vei" her!



Så kom vi til den første steinura.
Jeg hadde hørt om disse urene - det sies at det er mye hoggorm her.


 Nå har ormen lagt seg i dvale, 
men vi gikk over med hjerte i halsen likevel

 Det var skikkelig bratt, og om å gjøre å holde tunga rett i munnen!
 Den første steinura var den enkleste...
 Det var merka "sti", men det kunne ikke Nalle se

Han fikk ett  snev av panikk, da han gled mellom noen store steiner,
men vi greide å beholde roa.

 Jeg var likevel usigelig letta da vi kunne snu oss og se tilbake på den siste Trøllseture.


 Noen hundre meter etterpå, kunne vi se dagens mål.



Svære steinmurer var det eneste som var igjen av bygningene.


Langt borte så vi snødekte Hemsedals-fjell. Det var åpent og fint her, så vi slo oss ned og tok fram nista.
Så begynte jeg å lure på neste trekk...


Sant å si så frista det ikke å krysse steinurene en gang til...

 Mere oppoverbakke hadde vi ingenting imot, spesielt ikke siden det lå litt snø i skogen!

 Nok en gang kom Topo GPS-appen til nytte. 

Jeg bestemte meg for å rekke å gå opp til "skogsvegen" og følge den ned igjen, innen mørkets frembrudd. Veikulnatten hadde vi jo vært på før, så den var ikke så viktig nå.


 Vi fant skogsvegen, og da var resten av turen "piece of cake"


Det vart en liten avstikker uttom Nøbben...









For en fantastisk utsikt vi fikk oppleve!


Deretter fulgte vi vegen nedover.
Tassen tok seg ett skikkelig snøbad.


 Nalle koste seg med å jafse i seg snø og nyte utsikten samtidig.


Lengre nedi lia, kom vi på spor etter mann og hund, og da fikk de andre ting å tenke på.

 
 Jeg oppdaga til min store ergrelse at endomondoen hadde slått seg av ved Trøllset, men det fikk så være.
Det blei en fin rundtur, og vi var nedatt da klokka var 19.
Sauene kom stormende mot oss, og gutta hoppa velvillig inn i bilen.


God timing 👍

Takk for turen, gutter 😘😘
Forresten - det er ett sted til jeg gjerne skulle sett...!

2 kommentarer:

  1. Det beste med oppoverbakker er en nydelig utsikt på toppen. Virket som en flott tur det der. Jeg håper vinden løyer i morgen så vi får en flott tur begge to. Ikke lenge før det er mye snø i fjellet nå virker det som.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så kjedelig med denna vinden! Snøen ligger fra 700-800 m nå, men det går greit å ta seg fram. Myrer er frosne, og det er jo en fordel!
      Tvi tvi for morgendagen.

      Slett