onsdag 21. august 2019

Saulifjell

Den 2.juli ble det lagt ut en ny cache bare 7,1 km fra huset vårt. Det skjer ikke så ofte, og denne hadde en helt perfekt plassering - men akk, avstanden var selvfølgelig i luftlinje, og veien til målet var ganske kronglete.
Det skorta på fritid også. Og de dagene jeg hadde fri, måtte jeg gjøre andre ting - eller det var dårlig vær.
Men jeg hadde så lyst til å bli førstemann til å finne den...


Saulifjellet.

Søndag hadde jeg sjansen.
Været var usikkert, og jeg dro ikke før langt utpå dag.
Jeg burde ha reist på morgenen, men typisk meg. Vindusviskerne hadde gått jamnt de siste km., og klokka var nærmere 14.30 da Tassen og jeg la ivei mot målet fra Dagali... 

Takket være TopoGPS, fant vi stien som jeg hadde tenkt å gå.


Men etter en km, måtte vi søke ly under ei lurvegran.

Hm. For ille å snu allerede. Vi venta til det værste ga seg, så
gikk vi opp til Kaggetjern.

Da titta sola fram!
Noen nyvaska sauer sto og betrakta oss, da vi fortsatte oppover stien

Vi har vært på Saulifjell før, det var ifjor, nesten på denne tida! - men jeg var ikke sikker på om det var akkurat den toppen som skjulte en cache...
det hadde nesten vært for enkelt.
Så jeg tok heldigvis en dobbelsjekk på app'en, og da var retningen klar.


Utsikten ned på Dagali hadde vi nesten hele tida likevel.



Og det kom stadig ei regnskur rundt oss, men vi fikk bare noen drypp.
 På Raufjell var det nok adskillig våtere.


Vi hadde hele tiden hatt muligheten til å snu, men da vi så varden -
 da var det for seint å snu...



Vi måtte bare ned i en dal og opp på en topp til...
og fremdeles hadde vi den samme utsikten ned på Dagali!


Etter 4 km, kom vi til Langeleina -



- og der var det bratt!
jeg kunne nesten gå oppreist og eta blåbær!


Tassen fikk også sansen for blåbær igjen - han åt seg framover 😋


Dette er slik natur jeg elsker, rett og slett!


Skikkelig kupert og spennende!
Den høge, spisse toppen - er Jordesmyrnatten "der heime"!


Og der oppe, der var målet vårt.


Og været var upåklagelig da vi nådde toppen!


Og cachen fant vi også!
Jubelen sto nesten i taket 😂

Endelig kunne vi slenge oss ned og kvile på laurbæra...



Og nyte utsikten ned på Dagali - og Bringen, og Strøslifjell og Slakollen mm


Det regna på den andre sida!



Hestejuvnatten og Høgevarde var borte i svarte skyer, og antagelig regna det i Gulsvik også.


Uværet nærma seg,
men vi hadde nådd målet - og kunne ta det med ro på tilbakevegen uansett.
Vi er faktisk vannfaste, både Tassen og jeg.


Vi tok oss god tid, vi.
Det var fint å nyte landskapet på tilbaketuren



- nå så vi ting vi ikke hadde sett da vi gikk utover -


- og jeg satte meg rett ned, og åt med begge hender.


Åhhhh, det var så flott, atte!


Vi bestemte oss for å ta noen avstikkere på tilbaketuren.


- for jeg tror ikke jeg hadde vært på denne toppen heller før...

- sjøl om utsikten er den samme som fra de andre toppene -



Nei, vi hadde nok ikke vært akkurat her.

-  nede i dumpa der, gikk det stier i alle himmelretninger



- vi valgte den rette, og kom enkelt og greit tilbake på "hovedstien".
Tassen fikk leike sporhund

Alarmen gikk da han oppdaga noe rart langt der framme 😅


Men så var det bare en liten varde, da gitt.


Regnværet innhenta oss nesten.
Nå skinte sola bare på Nevlingkollen nede i Vassfaret


Tåka kom sigende etter oss også.


Da vi kom ned til Kaggetjern, var fjella innpakka i bomull.

Jaja, vi var nesten framme.

Som ved ett trylleslag
- kom solstrålene og ga oss dagens siste forestilling.


Sett noe så vakkert!
(glem høyspentmastene og de nye hyttene, se på lyset og fargene!)


Det er hogd og rydda her i den seinere tida.
Sauene beiter her og holder vegetasjonen nede, og gamle stier åpne.


Det er så idyllisk på Dagali
💓


Turen vår vart omtrent 1 mil,
og jeg anbefaler virkelig flere å ta turen hit!


Vi var på fjelltoppen bak fjøset ;-)


Og så er det veldig moro å bli belønna med en geocache. Jeg skjønner ikke at ikke flere slenger seg på denne skattejakten. Man får så mange fine turforslag, og finner perler man ikke visste fantes engang!



Jeg skulle spart denne cachen til Tove.
 Men vi får ha denne turen tilgode.
For i morgen håper jeg at vi finner en annen cache, eller to 😉

2 kommentarer:

  1. Så moro å lese om turen og at du fant cachen som førstemann. Jeg ble tipset om denne bloggen av en bekjent Flåværing. Hyggelig at du fant cachen jeg la ut i vår, kanskje kommer det flere etterhvert :-) Hilsen Kjetil

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å høre fra deg. Takk igjen for sparket bak, og den fine cacheopplevelsen. Hadde vært topp om du la ut flere! Det er liksom prikken over i’en når en tur/fjelltur blir belønna med en cache attpåtil 😅

      Slett