torsdag 2. april 2020

Litt rare dager.

Jeg er så glad jeg er frisk og har en jobb å gå til!

Arbeidsdagen har endra seg betraktelig pga alle smittevern-tiltaka. Vi møter opp i nyvaska arbeidsklær hver dag og skifter på jobb, vi vasker vogner og handlekurver med sprit eller klorin flere ganger daglig, og vi desinfiserer alle berøringspunkter i butikken og i bakrom. Vi vasker hendene våre til de blir røde og såre, så jeg skulle gjerne gitt alle arbeidskollegaene en trøsteklem -
 men det får vi ikke lov til!


Det er langt færre kunder enn normalt i butikken, siden det knapt kommer en eneste turist. Bygdefolk er flinke til å bruke oss, men de kommer jo ikke innom og handler så ofte som før coronaen.
Derfor er det heller ikke behov for så mange på jobb samtidig, og det merker jeg ved at jeg kun jobber mine noenogfemti %.
Det er litt dumt, men samtidig litt godt også.
Jeg får jo tid til å gjøre andre ting!

Jeg blei endelig ferdig med genseren - trodde jeg...



Den blei altfor lang i skulderpartiet, det var ikke anna å gjøre enn å rekke opp hele mønsterdelen for andre gang. Første gang var den for stor og vid..
Tålmodighet er en dyd, og noen ganger så blir den virkelig satt på harde prøver.
Genseren endte opp i fire deler. Gudene skal vite det tok sin tid...



Jeg har akkurat hatt arbeidshelg, og da fikk genseren ligge i fred og godgjøre seg.
Men så fulgte to fridager, og da blei den ferdig 🙏


Nå er den god å ha på og sitter som den skal 😊
Genseren symboliserer fjell og hav, og kjærlighet til lundehunden.



Jeg tillot meg å strikke inn lundefugler,
 og en liten hyllest til noenlundehunden min, prosjekthunden Tølle 💓

Fillip er på hyttetur!
Tølle, ja.
Tenåringsrampen som skal lære seg å være snill mot kaniner og høner.



Jeg syns det er greit å bruke langline når hønene er på tur i tunet, sånn for sikkerhetsskyld, men det ser lovende ut.


Fjerten passer på.


Nalle og Stripa blir sjelden med på "langtur" nå til dags.



Nalle merker alderen godt nå. Han har blitt veldig støl i det siste, men han vil gjerne bli med med og har fremdeles ungdommelig overmot.




Småtrølla er i fin form. Vi har ikke levert nye avføringsprøver enda, og de er litt ustabile i magen - derfor vil jeg uansett ikke at de skal gjennom en ny panacur-behandling enda. Og siden alle holder seg for seg sjøl i disse tider, kan de ikke smitte andre OM de fremdeles har parasitten. Dessuten stengte rv 7 idag, og vegen forblir stengt i kanskje ei hel uke!!! Det er IKKE aprilspøk, altså!
 Det hadde blitt en ulidelig laaaang omvei om Valdres for å komme til Hønefoss.



Det er nok av turmuligheter på Bergheim nå som snøen er borte!


Bilde-ras følger...

Tølle har ikke helt skjønt det der med lundehund på stein...

...han har ikke helt skjønt det der med snøbading heller.



Det lå så masse snø i vegen fra Dekkan, at vi valgte å ta en avstikker inn i skogen

Og å kose seg i skogen, det er han skikkelig god til.



Her nyter de utsikten over rv 7 😅


Retning Kolsrud...


Her sitter jeg høgt oppe i ett tre på elgpost...



Da vi svinga oss tilbake mot Bergheim igjen, gikk vi i djup, hardtråkka snø


Så kom vi frampå den ytterste Utsikten på Mastestien.


Ganske flott!


Her og der er det veldig oversiktelig og greit å gå 😎


Jeg fant den første enslige blåveisen på denne turen, den 25.mars.


Den gamle grinda gjør fremdeles nytten.

Sånn vart den turen seende ut;


Fillip koser seg virkelig på hyttetur.



Men Bjørn stakkars, han må nå holde seg hjemme pga covid-19.
Orrebu ligger omtrent 1 km over kommunegrensa, og dermed er det kun tillatt med dagsturer.



Men jeg tror faktisk han har det ganske bra, og han blir ofte med oss på fottur.





Jo brattere, jo bedre, var det en som sa.



Og nå som vi var to, vågde vi oss utpå denne delen av Mastestien igjen



Kjekt med en som rydder unna litt "kvist og kvas" 😅


Det var ikke mye vann i bekken, snøen har tydeligvis ikke smelta stort innpå fjellet enda!


Bjørn spratt over, lett som en plett - og småtrølla fulgte etter.


På denna turen, så vi vårens første tysbast.
Tysbast 26.3.20
Det lukter så godt i skogen en vårkveld!



Vi brukte ett par timer på dagens tur.


Gutan mine 😊

Jeg mener å huske det var veldig fint vær i helga. 
Ihvertfall var det det før jeg dro på jobb.


I går, tirsdag - strikka jeg som sagt nesten hele dagen.
Men brått bestemte jeg meg for å gå en liten tur likevel 😝


Det hadde dukka opp mere blåveis,
og rett under høyspentmastene, fant Tølle en død fugl.
Den hadde nok kræsja i ledningene, men vi finner ofte døde småfugler nå om dagen. Salmonella er den vanligste dødsårsaken, så det er best å ikke røre dem.



Jeg hadde ikke tenkt å ta bilder på Nallenatten denne gang, men plutselig sto de der begge to.



Tølle og Bjørn er bestekompiser, men B nekta å posere utpå Nallenatten 😅


Trivelig på tur!


Den vesle Masterunden er ikke lang, men den er god trim!


I dag tok jeg med Tølle og Tassen oppover bakkan, etter at vi hadde gått runden med Nalle. Stripa var ikke å se, og ikke visste vi da, at ho satt innestengt i hønsehuset!



Nydelig turvær og de beste turkameratene...


Jeg hadde ikke tenkt å ta bilde på Utsikten her heller denne gangen,
 men det vart jo ett likevel

Og så måtte det dokumenteres at Tølle ikke er det minste redd for vann lengre.
Skal lure på om han kommer til å svømme til sommeren?

Jeg skulle altså bare gå opp til Utsikten, men siden det er litt kjedelig å bare gå på vei...vart det litt Mastesti også 😁


Vi er utrolig heldige som har så mange turmuligheter rett utafor stuedøra! 
Nå har jeg dokumentert det også, i dette og forrige blogginnlegg.
 😇

OVER TIL EN HELT ANNEN "TING"



Tølle koser seg når vi pusser tenner!
Det var microfiber-kluten, en god hundetannkrem, og rett arbeidstilling som gjorde susen.
Teknikken funker tildels på Tassen også.
Utrolig, men helt sant!


1.april er over, og ett par arbeidsdager følger igjen.
LEV VEL!

2 kommentarer:

  1. Moro å lese! Flotte bilder! Dere er flinke til å komme dere ut på tur! 👍😎

    SvarSlett
  2. Så fin genseren ble :) Men jammen er du tålmodig og flink som rekker opp igjen og igjen.

    Tysbast tror jeg aldri jeg har sett.

    Kjedelig med hytteforbudet, men dagsturer er jo fortsatt lov. KOs dere på tur både her og der. Det blir sikkert deilig med en rolig påske på jobb også.

    SvarSlett