søndag 9. august 2020

En liten fjert





Jeg syns jeg hørte pipelyder på mandag, men var ikke sikker.
Derfor måtte jeg ta en liten sjekk på tirsdag, da jeg fant ett tomt eggeskall.


Det har ikke vært helt uten forviklinger i hønsehuset, serru.

Jeg har jobba mye, og har derfor hatt mer enn nok med kaniner og bikkjer - hønsene har stort sett måtte greie seg sjøl. De har fått mat og vann og mais daglig, såklart - men takket være den automatiske hønseluka - går de ut og inn som det passer dem best.
Dattera begynte å ruge allerede i april. Fjerten var stadig etter henne, og passa på at ho gjorde jobben sin. Da jeg flytta henne og egga inn i eget rom - for at ho skulle få ruge i fred for far sin - gikk ho helt i spinn - og forlot egga dagen etter.
"Nestemann" ut, var ei av de gamle hønene.
Etter ei stund flytta jeg henne inn på "barnerommet", men det likte ikke denne damen heller. Det endte med ett jammer og skrik, og tolv kalde egg.

Jeg blir ikke klok på disse hønene!
Det har jo gått bra når jeg har gjort det på denne måten før om åra - hele tre år på rappen.

Fjerten passer på...

Jeg var ikke helt sikker på når den grå, gamle høna la seg til i å ruge - men nå tenkte jeg at det fikk gå som det ville. Og en dag var ho ute i hønsegården sammen med de andre hønene, og klukka og bar seg som om ho hadde med seg kyllinger på vift. Men egga lå inni verpekassa, og de var kalde da jeg oppfatta hva som foregikk.
Det rare som da hendte, var at Fjerten jagde henne inn att, og etter det så jeg ikke mere til noen av dem.
Først da jeg begynte å savne hanegal, fikk jeg se at han satt utafor verpekassa og passa på hønemor!


Hva skulle jeg nå gjøre?
Egga var utvilsomt befrukta, og klekking nærma seg - kanskje. Ihvertfall hvis ikke kyllingene var døde inni egget på tross av avkjølingen de hadde fått...
Jeg så også på Fjerten som ett problem - men det hadde jeg ikke trengt.
En morgen lå han dau under verpekassa - og jeg aner ikke hvorfor. Jeg må muligens begynne å se litt mer på hva disse gutta spiser?  Alle får mais så og si daglig, og litt matrester innimellom - men hovednæringen er pellets fra Felleskjøpet; Fryd Vekst. Hønene får skjellsand ved siden av. Denne sommeren har de stort sett bare vært i hønsegården, så det har blitt begrensa mengder med insekter og den type snadder. De ser friske og fine ut, ingen utøy eller anna dritt.
 Hønene har gitt meg tre-fire egg daglig.
Jeg solgte tolv ruge-egg tidligere i sommer - det ble ti kyllinger.
Hønemor lå på tretten egg, mens tre var ubefrukta - eller nylagte 😅
(de andre hønene insisterte på å verpe i den kassa - inntil jeg satte opp ett "gjerde".
Jeg fjerna de tre, og merka de andre. Så var det bare å vente.
Spennende. Jeg fikk omtrent ikke sove!



På tirsdag hadde jeg fri, og det var da jeg fikk se Vesle Fjerten 💖
Åhhh, det var så  moro!
Jeg måtte utnytte fridagen, og lage i stand bedre plass for mor og barn. Jeg kunne ikke ta sjansen på at kyllingene ramla ut av kassa og ned i hønsehuset, så jeg trodde jeg var kjempesmart da jeg lagde istand rommet på motsatt side, og fylte opp med flis og høy, mat og vann.
Room-service
Da jeg kom ned med ekstra næringsrik frokost neste morgen, hadde mor og barn flytta ut-inn.



Hønemor viste stolt fram kyllingen sin.
Men alle de andre egga var selvfølgelig kalde og forlatte 😔



Jeg skal glede meg over denne ene kyllingen sammen med henne!
Tvi tvi - hell og lykke.
🙏


Det kan virkelig virke som om sommeren er her igjen.
Idag var det 28 varmegrader
- og altfor varmt til å gå tur sjøl om jeg hadde fri lørdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar