torsdag 26. august 2021

Høstlige sysler

 🐰🐰🐰

Tre nyklipte angorakaniner 


Tulla, Tuppen og Lillemor,
men hvem som er hvem - er jeg neimen ikke helt sikker på!


Men sveisen blei ganske lik på dem alle tre, og jeg bruker en drøy time på hver.


Han flira godt, han Tølle - da den første kaninen var ferdig.


Jeg syns nå de er utrolig søte uansett 💖


-og jeg tror de trives bedre som nyklipte når de kan hoppe og sprette omkring, 
og stelle seg akkurat som de vil.


Og om tre måneder er ulla utvokst og det er på'n igjen.


Vi har gått omkring i Bergheimskogen og leita etter sopp, og lykken var stor da jeg fant noen kantareller!
Men de var de eneste spiselige jeg fant...

Rødskrubben kan vel spises, men jeg lot dem stå.


Fluesoppen finns i utallige varianter og er flott å se på.
Men den kan være så fin den vil, den er ikke brukandes til noen ting.
🍄🍄🍄BARNELÆRDOM🍄🍄🍄

Det var først da vi fikk være med Silje til Kløftefoss, at vi fant Sopp!


STEINSOPP!


Først så jeg ingen, men etterhvert dukka de opp, 
den ene steinsoppen etter den andre.


De kan jo ligne på noen særegne personligheter hver og en av disse her,
 og de trivdes visst godt på de åpne furumoene i år.


Vi fyllte kurvene og gikk runde på runde, det var virkelig moro!


Tølle jakta på mus, og jammen tok han ei også. Akkurat som en rev.
Da fikk han masse skryt og beundrende blikk.

Jeg var ganske stolt av fangsten min også!
Silje fant riktignok minst dobbelt så masse. Ho hadde utvilsomt bedre øyne for slikt og laaangt mere trening enn meg. Men vi hadde ihvertfall hatt en skikkelig koselig dag i sopp-skogen alle sammen


Omtrent halvparten viste seg å være temmelig markspist, 
men det var også endel prakteksemplarer slik som denne 💓

Det har vært for lite nedbør her i sommer. Jeg håper på litt regn - de to neste ukene FØR jeg skal ha ferie, slik at soppen popper opp. Det hadde vært noe...


Det vokser derimot hasselnøtter på Bergheim!
Er de brukandes, mon tro?
Det må jeg prøve å finne ut av....


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar