fredag 14. april 2023

Påskepynta Hedalsfjell

Det er fredag - og frihelg!
Jeg hadde håp om å rekke noen skiturer til i løpet av vinteren, men håpet forsvant i løpet av denne uka. Tove og jeg hadde tilogmed tenkt oss til Langedrag i helga, men hundekjøringa blei utsatt til neste vinter. Det er meldt bare regn, regn og atter regn.
💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧💧

Påska var jo ett kapittel for seg, og kan beskrives som Tidenes Påske for mange. 
Ikke for meg, for jeg jobba altfor mye
MEN jeg fikk tre flotte skiturer, og den siste turen var kanskje den aller fineste.

Den begynte på Søbekkseter tirsdag den 4.april


Jeg hadde ikke sett for meg at det skulle være så tjukt med folk der klokka tolv på formiddagen før påska begynte på ordentlig. men de første 1,5 km ble Tølle, Findus og jeg nødt til å gå i kø innover mot fjellet! Jaja, det var liksom for dumt å snu også, sjøl om skia var bakglatte og ingenting var helt som det skulle...
 Jeg tok ingen bilder før jeg hadde kommet meg unna folk, enda alle var blide og hyggelige, og syns jeg hadde to fine hunder 😊


Jeg svingte til venstre og kom meg ut av køen i det første løypekryss.
Resten av turen var bare en sann nytelse og fryd for øyet.


Det er ikke så lett å se på bildet ☝, men på andre sida av Småvatna, ligger Tipp. 
(det har altså vist seg å være navnet på ei hytte, vi lurte fælt på hva Tipp kunne være, da vi gikk til Sæterknatten i sommer) 
  Hytta ligger laglig plassert nær Småvasskrysset hvor løypa fra Fledda og Søbekkseter møtes.
I påska var den åpen for besøk og ildsjeler solgte kioskvarer.  Det hadde visst krydd av folk som koste seg i hytteveggen med varm kakao og toddy. Fint tiltak!


Litt seinere kunne jeg skimte båthuset ved Storaustetjern i den andre retningen.


Men jeg sikta meg inn mot Sæterknatten...


Det var en slak og fin stigning, hundene dro meg nesten oppover! Jeg hadde ihvertfall veldig god hjelp, og det trengte jeg sannelig - på mine bakglatte ski 😅


Det var folksomt på Sæterknatten! Etter at jeg hadde tatt bilder av noen, og noen hadde tatt bilde av oss - fant jeg en fin kvileplass litt bortafor folkemengden.


Derfra kunne vi sitte og beundre utsikten ned på Aurlandsfjorden og nyte hele himmelriket.


Utsikt mot bla. Pukla og Veslefjell, og Gråfjell og Haglebu bakom der igjen!


Folk og bikkjer satt og koste seg i sola, det var ikke lett å rive seg løs...


Men vi tok tilslutt samma løypa nedover igjen, sjøl om det gikk skispor i alle himmelretninger. 
Snøen bar, så en kunne gått overalt om en ville!


Det er nå litt greit å gå imot det samma målet som trekkhundene, ihvertfall 😆


Veldig greit at det ikke er så mange trær 😉


Vi nærma oss Storaustetjern igjen


Gutta sprang med liv og lyst. 
Neste vinter skal Tølle få en skikkelig trekksele.


Båthuset 💓
Der har vi sitti med matpakke mange ganger både sommer og høst.


Det kan virke som om det er endeløse fjell her, men det er egentlig ikke så stort område. 
Nå fulgte vi løypa som svingte seg mot Surtind.


Vi møtte folk og hunder underveis, men alle var hyggelige - og gutta fikk god trening i å oppføre seg. Det vanskeligste var å ha hunder bak 😅


Dagen var fortsatt ung, så vi tok oss noen små avstikkere når vi følte for det.
 Og det gjorde vi ganske ofte 😊


💓💓💓SNØ💓💓💓


Etter omtrent 13 km, nærma vi oss Surtind.


Det var ikke vanskelig å bestemme seg for enda en liten avstikker 😎


Surtind - uten sur vind!


Nista var oppspist og magen mett, men øynene fikk liksom aldri nok!


Retning Søbekkseter...


Vi hadde det absolutt ikke travelt med å fullføre runden. Vi kunne blitt en dag til om så var!
- men det var den siste fridagen før påske


Jeg måtte snu og se meg tilbake gang på gang...


Det dukka opp flere trær - og mer å pisse på - etterhvert som vi nærma oss skogen


Det er jo greit å fortelle alle at vi var her, på hver vår måte, liksom 😅


Så var vi tilbake i krysset...skulle gjerne gått en runde til!


Det tok bare 15 min ekstra å kjøre til Søbekkseter, i stedet for å parkere ved Reset, slik vi ellers gjør. Neste gang kunne jeg tenke meg å gå på ski fra Fledda, selv om det er enda lengre å kjøre 
- men bare for å ha gjort det en gang, kanskje.
Det får vel bli ett mål for neste vinter, det da!


GOD HELG!

2 kommentarer:

  1. Litt av en tur dere har gjort !
    Fremmede fjell og områder for meg..😎

    SvarSlett
  2. Så ut som en herlig avslutning på påsken (for din del) :) Snø, skispor, fjell, blå himmel og sol = vakkert

    SvarSlett