fredag 5. april 2024

Vår i anmarsj

Påskeværet kom seint men godt i år.
De siste dagene skinte sola - og vi var glad vi hadde kasta stillongsen da vi gikk oppover bakkan  søndag 1.dag.


Tølle har begynt å røyte så smått. Trekkfuglene har kommet, og hakkespetten har endevendt maurtuene. Vårtegn i fleng.
Det er vanskelig å kle seg riktig på denne tid av året. 


Snøen var råtten, men det gikk sånn noenlunde greit oppover, så lenge vi tråkka i gamle spor.
 Vi hadde satt oss kortsiktige mål - først en sving - så en sving til 
- og tilslutt kom vi opp til utsikten!


Findus var førstemann på stubben 😎


Jeg slo meg ned på benken. Det skulle smake med en kaffekopp!


Bjørn skrelte en appelsin som vi tok på deling.
Findus tok seg av appelsin-skallet..


De fikk springe lause da vi gikk nedover igjen, De sprang att og fram i sporet, og koste seg verre
Årets påsketur ble en sann fornøyelse, sjøl om det viste seg å være temmelig folksomt oppi bakkan. Sola har vel sjelden vært så etterlengta og vi var ikke aleine om å nyte påskeværet i Bergheim-kroken.


Dagen blir liksom så lys og lang og trivelig, etter at klokka er innstilt på sommertid.


Emma, Lizzie, Sarah og Småen, som hadde sitti og kost seg oppi lia da vi gikk forbi, kom innom på heimvegen. Så blei vi sittende i stabbursveggen og nyte dagens siste solstråler.


Snøen hadde smelta mye i løpet av dagen, og hundene fikk ikke bestemt seg for om de ville base i snøen eller rulle på grassbakken.


Findus syns det er så innmari stas med disse Golden-damene!


Da sola gikk ned, fulgte vi dem heimover. De bor på den andre siden av rv 7, så vi var spente på påsketrafikken - og om det i hele tatt var mulig å krysse riksvegen så tidlig på kvelden. 
De smatt rett over vegen, gitt - og Findus ble stående å se lengselsfullt etter dem...


Mandag 2.dag, jobba jeg - og det var nok påskas aller fineste dag.
Men på tirsdag hadde vi avtalt å treffes igjen, og begge Småtassene stilte for anledningen med kløv 😆


Golden-gjengen kom med sola!
Småen begynner å bli en eldre herremann, han fyller faktisk 12 år idag, den 5.4 - så vi hadde lagt opp til en rolig tur med mange innlagte pauser


Det ble ei god og lang kvil på Herbrands Plass.


Det var så vårlig og fint denne dagen, og jeg hadde ett lite håp om å finne årets første hestehov i grøftekanten, men dengang ei.


Snøen hadde ikke sluppet taket før akkurat i det siste, og vi var egentlig gledelig overraska over at det i hele tatt gikk an å gå over skaret så tidlig.


Det ble en veldig fin rundtur i koselig selskap denne dagen.

Da kvelden kom, fikk jeg skikkelige vårfornemmelser. Småfuglene kvitra, hønene kakla og koste seg ute, isen buldra i Ryfjell når den løsna og gikk kast i kast nedover fjellsida. Det lukta jord...

Og varm saueull…

 Den grå trønder-ulla koste seg i solvarmen og var ekstra mjuk og medgjørlig.

Gamlerokken gikk så det suste, mens småtassene lå inne og drømte om Golden-gjengen


 Onsdagen var atter grå og småkjølig, men vi tok oss en rundtur i de samme traktene og gutta snuste i gamle spor. Det var en annen stemning uten Golden-gjengen, men føret var bedre og vi tok noen avstikkere her og der

Det er mange som liker å gå tur i Bergheim, og det hadde gjort seg med en ny benk på Herbrands Plass!

  

Seinere på dagen tok vi oss en tur til mamma.
Ho syns Tølle er så mjuk og god, og han står rolig mens ho stryker den fine hundepelsen. Findus er mer overalt, og prøver å innynde seg når han ser noe som kan være spiselig.


Jeg har alltid med noe ho kan gi dem, men de fikk litt potetgull til dessert…
Ho er litt bekymra for hundeholdet mitt, for de er jo sultne støtt.

Etter besøket gikk vi enda en tur i Flå, så dagen ble begivenhetsrik. 


Tølle har hatt en eldre utgave av RuffWear-kløven. Det skal være en bra kløv, men jeg har ikke vært helt fornøyd med den. Jeg syns ikke den satt så godt på Tølle som den burde, så den har blitt veldig lite brukt. Findus fikk kjøpt seg en ubrukt, men ny kløv fra Seleverkstedet, og den var midt i blinken. Den sitter stødig og godt, og er passe stor. Findus bar kløven sin med stolthet fra første stund - og jeg skjønte fort at jeg måtte få tak i en slik en til Tølle også.

Til alt hell fant jeg rett størrelse på tilbud hos Dyrekassen.no, så kløven ble bestilt før påske. Men så var det dette med helligdager, da. Det var kjedelig å vente på noe godt!

I går fikk vi to overraskelser.

Snø i massevis - og den nye kløven!
😃
Vi måtte selvfølgelig ut å gå en tur før jeg dro på jobb 


Kløvene sitter veldig godt, er passe store og veier lite. 
Findus har Mini, og Tølle har Mini+


Nå gleder jeg meg om mulig enda mer til vi kan legge ut på fjellturer til sommeren 😀


Vinteren som brått kom tilbake, blir nok kortvarig.


Kløvene kom til nytte allerede idag. 
Emma trengte egg for å lage vafler til Småens bursdagselskap, og kløvene ble fylt opp med six-pakker.
Akkurat passe ballast! 


Turen bort dit er omkring 1 km. De tok oppdraget seriøst, og trippa stolt avgårde.

GOD HELG!

4 kommentarer:

  1. God helg til store og små i Bergheimkroken! Blir ratt overnattingstur i det fri med slik god bærehjelp til sommeren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, kanskje det du! De begynner jo nesten å ligne på villmarkens sønner :)

      Slett
  2. Ikke bare har du trekkhunder, nå har du jammen meg bærehjelp også :) Tenker det er to stolte gutter du har med på tur :) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er heldig som har to, det hjelper for både det ene og det andre det da :)
      Det er meldt mye vind imorgen, så de kan sikkert trenge litt ballast om vi skulle våge oss til fjells

      Slett