fredag 12. juli 2024

Travle trivelige dager

Det har vært skikkelig travelt de siste ukene etter ferien, det er sikkert.
Jeg har hatt tusen gjøremål, mens gubben har vært bortreist på «laksefiske» 
Det var omtenksomt gjort av ham å klippe plenen før han dro, og det er jeg veldig takknemlig for. 
Da slapp jeg å tenke på huslige sysler av noe slag!
Jeg tok istedet ett skippertak i heimen før han skulle komme heim etter ett par uker. 


Kaninene fikk sommersveisen sin den 25. juni.
 Det var en varm og fin dag, og de fikk hoppe lykkelig omkring i utegården sin.


Men akk, hvor lenge var Adam i paradis? 
Det regna litt nesten hver bidige dag etterpå, og de stakkars kaninene hadde ikke vett til å holde seg under tak. 
Når gradestokken i tillegg krøyp under 10 c, da ble de nødt til å flytte inn i kaninhybelen sin igjen. 


Den dagen de fikk sommersveis, blei det heldigvis tid til en kveldstur med småtassene.
Jeg kjørte opp til Flatvollen, og derfra tok vi stien beint opp til Fjelløkteren. 


En akkurat passe lang tur når en kjenner en bare MÅ ha fjelluft. 


Vi tusla rundt der oppe, mens sola trilla bortetter fjella.

Som vi koste oss 💙💓💙


Skyggene blei lange før vi vendte snutene heimover. 
Da var klokka godt over 21, og vi hadde fått kjenne på den gode følelsen av SOMMERKVELD

Det har blitt en jungel der ute…


Det finns ulemper og fordeler med alt her i verden, og en fordel med ei ulempe 
- er at en har sluppet å vanne stort hittil i sommer. Det har grodd godt!


Jammen dukka den opp igjen i sommer også, den fine valmuen som jeg sådde for mange år siden. 
Det var flere fargevarianter en gang, men nå er det bare denne ene igjen.

Den er utrolig vakker!

Men i skrivende stund har kronbladene falt av 😔
Frøkapslene skal få modnes på stilk, og så skal jeg ta vare på frøene og prøve å så de neste vår. 
Det har jeg tenkt, ja.


Reddikene har vokst meg over hodet. Reddik-grasset, ihvertfall 😅
 Reddikene vokser altfor tett og er bittesmå, men til gjengjeld veldig smaksrike. 
Rabarbaraen ser ut til å trives, både den nye og den gamle, den som fikk ett nytt sted i solen.


Noen har dessverre lagt sin elsk på vaiden min! 
Jeg var så heldig å få tilsendt frø tidlig i vår. De spira fort og jeg hadde håp om å bruke bladene til farging i løpet av høsten. 
Jeg vet ikke hvem som har tatt seg til rette, men det kan jo hende de er forsynte nå?
 ...og da greier de toårige plantene seg forhåpentligvis likevel...


Blåbæra er i ferd med å modnes, og kaninene spiser både riset og bæra med stor appetitt.
 Hønene har fått servert markjordbær.
 Nå er villbringebæra på tur også, til stor fornøyelse for de tobeinte med fjær.
Ingenting høres så koselig ut som fornøyde høner, skal jeg si dere!


Jeg har noen firbeinte som er glad i bær også, og det er nok til alle som vil ha


Det var 80 kr for en kurv med jordbær forrige uke…og det var de egentlig verdt.
Jeg måtte jo ha med noe godt til mamma.
Småtassene fikk en tyggepinne hver seg som "tidsfordriv", men den kortvarige lykken hadde en langt høgere kilopris 😅


Mamma er i farta, ho! 
Men flere fjellturer blir det ikke på henne. Den tid er over.


Vi er heldige vi, som bare kan stikke til fjells når draget blir sterkt.


Denne kvelden kjørte jeg opp til Bruhaugan, og så gikk vi opp til Mellomnattetjern


Utsikt ned i Hallingdal


Mellomnattetjern med Anfinnatten i bakgrunnen. 


Jeg hadde tenkt meg til Ålungruken, men ombestemte meg fordi det blåste så kalt ved tjernet. 
Småtassene ville helst gå lengre, men nei! 


Vi gikk sakte tilbake samme veien som vi kom, men brukte omtrent dobbelt så lang tid nedover.

Det var så mye å se og snuse på...


Det var en fin fjelltur på en mandagskveld.


Tidligere på dagen hadde jeg vært til Gol, og dette er det første bildet tatt med ny mobil...


Bilen var så stappfull som den kunne bli av bjørketæger!
Og ingen kan vel tro at jeg kunne grave fram så mye i løpet av en dag...?
Jeg har fått en utrolig gave, som jeg skal ta godt vare på - jeg tviler på at jeg vil klare å bruke opp alt i min levetid. Her er det mange kilo med ferdig renska, ett fantastisk utvalg av tjukke og tynne tæger. 
Nå er det nesten så jeg ønsker meg regn og innevær i lang tid…

Noen som sa det var kjedelig med regn??

2 kommentarer:

  1. Her var det mange flotte øyeblikk :) Valmuer er fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ser jeg at valmuene jeg fikk av deg i fjor kommer seg også! Spennende. Liker valmuer så godt 💚

      Slett