onsdag 3. juli 2024

Sommervind på Surtind


På feriens siste dag møttes vi omtrent på midten igjen,
 og denne gangen begynte turen ved Søbekkseter.


Toivo og småtassene delte lukt og oppførte seg som gutter flest 😅

Busufjell i bakgrunnen
 
Det er utrolig fint med all myrulla som blomstrer nå. Men slikt brydde ikke de seg om. 
Det hadde tydeligvis gått hunder, tisper tenker jeg, i stien før oss.


Det var ingen å se innover mot Surtind eller noe sted…?


Det er en utrolig fotogen lapphund Elin har fått seg, og han pryder mange av hennes flotte naturbilder.


Findus liker å gjøre seg til på sitt vis 


Men bading? Nei takk. Det var ingen som lot seg friste nå heller.



Sola var litt av og på, og vinden blåste insektene bort. 
Perfekt turvær.


Surtind kom sakte men sikkert nærmere og nærmere


Etter omtrent 4 km var vi veldig nære!


Fra toppen av Surtind 1094 moh, -


- hadde vi god utsikt til de fleste stedene vi hadde vært i løpet av uka... 


Vi hadde akkurat satt oss ned, da vi oppdaga fotturister med to hunder gående nede på stien.
 Jeg er ikke sikker på om gutta inviterte dem opp, eller hva de egentlig ropte til -eller etter dem. 
Men de fortsatte ihvertfall forbi. 


"er det flere på mils avstand, mon tro?"


Elin og jeg benytta anledningen til å ta bilde av den samstemte trioen 

foto; Elin Jerdal

Elin fikk utvilsomt tatt det beste bildet  🤩


Ho knipsa ivei, sjøl om Tølle og Findus ikke ville være med mer. 😂


Det ble noen morsomme gruppebilder likevel 


Vi satte oss ned på en forholdsvis lun plass, for ei matpause høres jo også med når man er på tur


Vi tok en liten omvei på tilbaketuren.


Gutta syns det var ekstra spennende, for turfølget hadde jo gått akkurat her en snau time tidligere


Fint og lettgått terreng


Stien fortsatte utover ryggen, tørt og fint.


- selv om det er mange småvatn strødd utover hele fjellet. 


Vi hadde ikke lyst til at ferien skulle ta slutt…
Jeg «insisterte» på at vi måtte ta ei pause til, før vi gikk ned i bjørkeskogen 


Jeg fikk det som jeg ville
Elin ser forresten ganske morsom ut bak den steinen! Ho kledde den virkelig 😅
 


Vi kunne jo ikke bli der oppe i all evighet, men vi tok oss veldig god tid nedover.


En kan ikke bare haste heimover, når det er så mye fint å se på


Når sant skal sies, så var Elin minst like treg som meg


Det er sånn vi liker å ha det på tur!
Vi liker å ta inn alt det vi er en del av der og da,
og vi elsker å se hvordan hundene koser seg ute og i hverandres selskap.
 Turen trenger ikke å være lang, sjøl om den tar hele dagen. 


«… je har sett noe som er kvitere enn vingene dine, Gabriel!
Je har sett myrulla blømme på Lomtjennmyrene 
heime nede på jorda.»


Elin og Toivo dro tilbake til Begnadalen, og vi dro tilbake til Orrebu.
 Jeg koste meg litt i sola … før knotten oppdaga meg,
da vart det til at jeg bare rydda og vaska jeg meg ut. 
Ei uke sommerferie var over, og den hadde vært over all forventning.

Uten hatt - men med æren i behold 😃


Takket være disse sørlendingenes gode selskap, 
ble turene ekstra koselige å ha i minneboken.
💚
Vi ses igjen!

4 kommentarer:

  1. Masse fine bilder. Det ble jammen meg en fin ferie på deg :) Tror skjermbildet mitt er fra Surtind

    SvarSlett
    Svar
    1. Ferien var bare så altfor kort 😅
      Yr tuller fælt om dagen, men jeg lever i håpet om at vi ses til uka!

      Slett
  2. Takk for atter en trivelig tur , riktig fin tur dette ! Ja, jeg kledde den steinen men lot være å ta " den med hjem " 😄

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja du er meg en fin en 😅

      Slett