fredag 26. desember 2008

Nå er'e jul igjen...

Endelig julefred, trodde jeg...nå oppdaga vi nettopp at brannmuren i stua var fryktelig varm, det lukta brent og store sprekker viser seg. Hm. Sitter nissen fast i pipa?

Vel, jula begynte egentlig lille julaften for Nalle og oss. Jeg satte risgrøt i ovnen før jeg dro på Kreativ. Koselig dag i butikken, men rett før stengetid kom en far med sine håpefulle to, de skulle kjøpe julegave til ei storesøster. Pappa'n var ikke edru, og de stakkars ungene... De fant ei gave hver seg, mens faren bare vasa rundt og røreprata. Da gavene var pakka inn, hadde jeg ikke tid til mere røreprat, ungene var flaue over pappa'n sin, det var langt over stengetid og jeg måtte be dem gå til slutt. Ekkelt. Fikk selvfølgelig litt trøbbel med kassaoppgjøret, og heime venta de på meg...

For en velkomst! Nalle og Milli sto ved grinda og hoppa og skreik! Jeg fikk noen nusser før de leika videre, tjømlingene var nettopp kommi :o) Vi gikk inn i varmen, fikk i oss grauten, skravla litt, Nalle og Milli utveksla pakker, og så måtte de dra videre til fjells.

Milli elsker å kjøre trillebår! Nalle åpner døra (det bærer den nå tydelig preg av), de holder seg for det meste ute, de to (og gudene vet hva de gjør der...?)

Avskjedskosen...

Juletreet ble pynta utpå kveld, ribba blei stekt og de siste gavene pakka inn. Det ble seint som vanlig på en lille julaften. Det SKAL liksom være slik.

Julaften. På vei nedover mot Tranby var vi innom her og der, leverte gaver og fikk med oss gaver. Julekvelden ble feira hos mor til Bjørn, ho var for syk til å reise noen sted i år. Ho bor i blokk, og Nalle logra forventningsfullt hver gang han hørte noen utafor døra..men det kom jo ingen?! Han roa seg fort likevel, han er en fryd å ha med seg. Og han fikk åpne gava fra Milli, sin elskede -sto det på kortet ;o), det var ei luxus julestrømpe med MASSE godt og ei pipeleike!!! Vi satte kursen hjemover utpå kveld, 2 timers kjøring, og det blei mange julegjester på veiene etterhvert. Det var deilig å komme heim, fyre opp i ovnen, slenge beina på bordet, og kose seg med resten av gavene. Og smake på akevitten ;o)

Dette er min gjeveste julepynt... "engelen Lucifer" muligens? men fint laga av sønn min da han var liten. Den og noe anna heimelaga pynt er så koselig å henge fram år etter år...

Nalle fikk nok flest gaver i år, snille gutten min :o) Han tar dem med seg ut i snøen og åpner dem sjøl, jeg vet jo hva de fleste inneholder... Jeg fikk skikkelige isbrodder av Nalle, reine traktorkjettingene! De sitter godt på skoa, og det kjennes trygt. Vi har gått lange turer hver dag, spist, sett på tv og kosa oss. Deilig å ta det helt med ro. Det blir nok ett familieselskap en dag uti jula, syns bare det er så himmelsk godt å ta det med ro noen dager først...

Ei fortsatt god jul til alle!

18 kommentarer:

  1. Så koselig og rolig dere har hatt det. Ikke så mye folk hos dere heller. Det beste er å komme hjem til seg selv og slenge beina på bordet. Nalle fikk jo ny pipeleke av sin elskede. Så søt. Så gøy at Gry og Milli kom inn om på veien,da. Da var nok Nalle fornøyd tenker jeg. De to der er rare. De har noe helt spesielt.

    SvarSlett
  2. det hørtes ut som dere hadde hatt en koselig jul! :) bortsett fra den bedrukkne mannen da,det må ha vert litt ekkelt. :/
    fortsatt god jul til dere også!! :D

    SvarSlett
  3. Åh nei, så kjedelig med brannmuren! Håper ikke nissen sitter fast der, da er han nok godt innrøyka nå.....

    Vi koste oss som vanlig hos dere. Neste gang vi kommer vil jeg ha akkurat SÅNN grøt:o)

    Milli har sitti ute på tunet foran hytta i 3 dager. Når vi har tvunget henne inn, får hun ikke ro før hun kommer ut i snøen igjen. Hun har storkost seg, men skulle så gjerne hatt Nallen sin der....
    Jeg skal skrive litt om det i bloggen, men når Milli har det gøy hos Nalle, i snøen eller i lek med andre hunder KLARER HUN BARE IKKE Å SLAPPE AV!!! Det virker av og til som om hun er lettet over å komme hjem til kjedelige Tjøme, for DA kan hun endelig slappe skikkelig av og til og med ta seg en lur.....

    Nalle er en smarting, isbrodder er lurt og mor kan gå langt på traktorkjetting;o) Så hvis Nalle vil, kan turen bli laaaaaaang

    Kos deg og slapp av nå Nøve, det har du fortjent etter julerushet på kreativ og alt som er gjort hjemme:o)

    SvarSlett
  4. Det er så morsomt å se og lese om "turtelduene", synd de bor så langt fra hverandre. Brodder høres veldig fornuftig ut:o) da har jo matmor ingen unnskyldning for å snevre inn på turene.

    Hvordan gikk det egentlig med pipa? Måtte dere finne på en annen måte å skaffe varme på? Det er skremmende mange branner i nyhetene.

    Kos deg og nyt fridagene, det er det som er så deilig med jula.

    SvarSlett
  5. Hei bloggevenner!
    Koselig å ha kontakt igjen! Skulle bare ønske gubben i huset fikk seg noen andre interesser enn meg ;o)
    (føles litt feil å sitte her inne på kontoret i timesvis, når han ikke finner på noe sjøl...)
    Vi fikk forresten MASTERMIND til jul, det må vi prøve, lenge siden sist.

    Noe(n)har havna i pipa, det var fullt av glør da vi endelig fikk åpna sotluka. Vi burde nok ha åpna den før, kan man si..litt vel fullt av sot der inne. Bjørn undersøker mer i morgen i dagslys, han er murer og veit hva han gjør. Ble fort kaldt her i huset, bare 8-10kalde ute, men ved hjelp av mange små varmeovner kom det seg igjen. Og ett skikkelig varmt bad og en knert attåt gjorde susen!

    Blir spennende å se hva Gry har å fortelle om jula deres sålangt!

    SvarSlett
  6. Koselig å lese om Nalle og Milli, de er så søte! :) Luna liker også godt å kjøre trillebår som du så fint kaller det, he he. Stort sett altid når Balto kommer på besøk, han er ikke henrykt for å si det sånn, han skulle nok ønske at det ikke var Luna som kjørte trillebåra..;)
    I morra skal vi på lapphundtreff! Vi gleder oss! :D "Lapphundringen Møre og Romsdal" arrangerer treff på Ørskogfjellet, og endelig kan vi være med. Jeg skal ta med det nye speilreflekskamera :)

    SvarSlett
  7. Virker som om dere har hatt en veldig koselig jul... :) Smart av Nalle å gi deg isbrodder! Så får han i hvert fall turer selv om det er glatt ute... :)

    SvarSlett
  8. I dag er det masse sport på Tv'n igjen, så da kan jo du sette deg til med pc'n imens gubben sitter og heier på Runar og LHK ;-)

    Rart det der, før var det jeg som syntes PC bare var tull. Og det å stadig kjøpe ny pc, den er jo utgått på dato i løpet av året, i følge gubben, var helt unødvendig. Nå er det jeg som blir sur viss gubben sitter her sånn at jeg ikke får sjekka hva som skjer ;-) I tillegg så bruker jeg jo den til en del fornuftige ting (regnskap, nettbank, dyrekontroll) og det tar jo også mye tid. Men det ser jo ikke gubben.

    SvarSlett
  9. Heldige Marte og Luna! Vi får sikkert se mange fine bilder derfra. Pussig, på vei mot Tranby så vi tre hunder som lufta seg - to av dem var finske lappiser!! Jeg ville gjerne stoppe, men...

    Isbroddene var kjekke. Og når jeg i tillegg går med staver, skal det noe til å velte meg ;)

    Vi har en gammal pc, må nok slite med denne noen år til :( Prøver å få ham til å legge kabal, eller se på finn.no, men nei da - ikke interessert. Pc'n betalte seg sjøl i løpet av ett år eller to, takket være nettbank, sånn sett en god investering...Nå har jeg sendt ham på butikken. Han er da snill også :)

    SvarSlett
  10. Nøve, da. Du må ikke klage på en så trofast og snill mann. Det er ikke alle som har det sånn. Vet ikke helt hva jeg gjorde før PCen. Brukte telegiro og så alt for mye TV. Og fikk støvsugd en gang om dagen. Ha-ha. Det er glidd ut.

    Hvordan går det med pipa?

    SvarSlett
  11. Nå sover'n på sofaen som vanlig etter middagen, da sitter jeg her med god samvittighet!
    Nina, jeg klager egentlig ikke ;o)

    Vi har muligens hatt en pipebrann. Vi burde fjerna sot i feieluka for lenge sida og pga manglende takstige har ikke feier'n feid de siste 4 år.. Vår skyld,men heldigvis gikk det bra. Sprekken i brannmuren er nedom røykrøret, så egentlig ingen fare. Vi kan fyre med ved igjen :o)

    SvarSlett
  12. Skjønner det. Det blir vel bare sånn.

    Godt det gikk bra med pipa. Nå skal jeg få tømt ut av luka i morgen. Det har ikke jeg gjort på flere år, selv om den er feid.

    SvarSlett
  13. Det er nok smart!
    Fælt med alle brannene som har vært. Vi bruker sjelden stearinlys, jeg er redd Nalle feier borti med halen. Jeg drar ut kontakta på juletrelys og adventstake om natta. Jaco leiker røykvarsler iblant, så vi får oss stadige påminnelser ;o)

    SvarSlett
  14. Navn sa...Ja,jeg har smakt på akevitten. Jeg klarte ordrebekreftelsen!

    SvarSlett
  15. Det gjør jeg også. Når vi bygde på huset en etasje la vi inn seriekoblet røykvarsling. Da hører vi igjennom etasjene. Kjekt vis noen ikke er hjemme.

    SvarSlett
  16. Så godt at dere kan fyre med ved igjen. Det er en egen varme synes jeg.

    Nå er det ut på tur snart tror jeg. Ola sover visst lenge i dag;o)

    SvarSlett
  17. Kos dere som julebukker :-) Kommer det rapport derfra også? Eller blir det for sterk kost??

    SvarSlett
  18. Hvis noen her skal gå julebukk må vi jo få rapport. Det er jo klart. Det har ikke jeg gjort siden jeg var jentunge. Var både skummelt og moro, husker jeg. Det er ikke mange som gjør det nå tror jeg. Vi har ingen på døra. Hadde vært moro.

    SvarSlett