lørdag 20. desember 2008

Det nærmer seg!

Nalle er frisk og rask igjen, men kjeder seg stort om dagen.
Ingen å leike med, og nesten ingen som har tid til å gå tur...

Jeg har fått gjort unna alle bestillingene som hadde hopa seg ørlitegranne opp (som vanlig). Det var faktisk ganske ok å gjøre noe helt anna nå, så husevasken har gått unna i høgt tempo med hetetokter og velfortjente kaffipauser. Og det lukter GODT her!

Onsdag var jeg på Kreativ. Nalle lå stort sett i bilen og venta. Kango fikk ikke tid til å gå tur med oss etterpå, men vi rusla og gikk omkring ett par timer likevel. Vi møtte en schäfer to ganger, og hver gang var den like hissig - mens Nalle oppførte seg (nesten) perfekt! Jeg var så kry! Han dro i båndet selvfølgelig, men han bråka ikke :o) Og da blir jeg stolt av Nallen min!
Lurer på hvordan han hadde reagert om Kango var med??

Fredag måtte jeg oppover igjen, og innom posten med en "haug" julekort. Puh, da var det gjort.
Kjørte videre oppover dalen, tenkte jeg kunne ta en julegavehandel når jeg først var i farten. Men så mye folk! Det bar rett inn på polet, akevitt og en Irish må man ihvertfall ha i jula, så ble det en liten tissetur med Nalle, og deretter inn på Zoo'en. MANGE julegaver å finne der... Og en liten alge-eter til meg sjøl og Glenne-fiskene ;o)

Idag har jeg vaska badet og steikt ribbe! Vi måtte ha en liten smak...
Nalle og jeg gikk en tur oppover skogsvegen, men han ville ikke gå der jeg ville. Han ville inn i skogen, men jeg hadde ikke ski, dermed var det umulig. Han blir litt sur når han ikke får gå der han vil... Vi snudde og gikk en anna runde, men da hadde han nok tenkt seg til Vicky - det hadde ikke jeg tid til for ribba sto i ovnen.. Han stoppa og stoppa og hadde all verdens tid, da det ikke gikk i "riktig" retning.
Han legger seg ned og eter snø, uten å se på meg - Nalle furter...
Heldigvis har vi fortsatt snø! En dag er det 6 varme og regn, neste dag 6 kalde og snø.

Resten av kvelden i kveld skal jeg kose meg med litt håndarbeid, som forhåpentligvis blir julegaver. Bjørn og noen naboer er på førjulsvisitt hos Bergheims spellemann. Tenker de smaker på akevitten, og legger slagplan om hvor julebukk-ferden skal gå i år...

Jeg har forresten rydda i kleskapet mitt... Det er utrolig hvor mange gamle filler jeg har spart på. Det ble en stappfull søplesekk med hullete og nuppete, for store eller små, eldgamle klær!
Nå ligger de i containeren, kommer ikke til å savne ett eneste plagg!

15 kommentarer:

  1. jeg synes du er utrolig flink, jeg. Du har fått unna mye. Og den turen med Nalle minner meg om Charlie.Når jeg skalgå for at han skal få "tømt" seg, finner han på alt mulig annet.

    Flinke Nalle som ikke bøller med andre bøllebikkjer. Det må bety at han er veldig trygg på seg og ikke minst deg. Du er en god leder.

    SvarSlett
  2. Nalle-mann har sine egne tanker om hvor ferden skal gå...., han er jo bare herlig!

    Så flink du har vært Nøve, vaska og handla og laga mat og malt. Kjempeeffektiv jo.

    Nå er det natta her på Glenne. Milli sender 1000 kyss til Nallen sin:o)

    SvarSlett
  3. Disse lappe-guttene er nok noen spesielle stabeiser. Gir iallefall tydelig uttrykk for hva de mener.

    Vanligvis begynner Nalle å bjeffe først når vi møter noen,altså.. Tror det er ganske typisk, at den som ikke rekker å begynne - holder likegodt kjeft... Er det ikke det,da?
    Kango har forresten tendens til å bjeffe etter at'n har passert, mens Nalle bjeffer først.. Kan du se (høre) oss heimføinger for deg når vi er i by'n?

    SvarSlett
  4. Ikke godt å vite hva disse guttene tenker. Begynner jeg så har jeg overtaket, kanskje. Charlie bruker ikke å si noe til hunder som bøller men er det noen rolig noen må han si fra. Helst kl 7 om morgene på søndag når hele nabolaget sover.

    SvarSlett
  5. Jeg prøver å virke avslappa og småprate med'n, iallefall ikke stramme inn båndet FØR vi møter noen. Da går det egentlig ganske ofte bra.

    Vi får trøste oss med at det ikke bare er vi som har bråkete hunder.

    Er du oppe så tidlig en søvdagsmorgen,Nina?!?

    SvarSlett
  6. Nina og Nøve er noen natteravner:o)

    Jeg tror at hundene vel så ofte bjeffer pga. vår reaksjon når vi passerer noen. Også vet vi kanskje ikke at vi har noen reaksjon en gang og synes vi er aldri så avslappet....

    SvarSlett
  7. Jeg måtte legge meg. Skal på jobb igjen nå. Har bare pakkedag. Må pakke ferdig varer folk skal hente i morgen.

    Gry, du har nok rett i det. De reagerer mer hvis de merker noe på oss.

    SvarSlett
  8. Jeg sier som de andre, så flink du har vært.

    Nalle oppfører seg visst litt som Vina på tur ;-)

    Vina venter noen ganger med å bjeffe til vi har gått forbi og hun føler at hun er på trygg avstand.

    SvarSlett
  9. Du hadde jammen fått gjort mye denne helga, vi har fortsatt MYE igjen... :)

    Dixie bjeffer ikke når hun møter hunder ute på tur, men hun legger seg ned og skal absolutt hilse på dem. Det er helt umulig å få henne med forbi før hun har fått snust litt på de andre hundene! :) Og det er jo ikke alle hunder som er like glad i andre hunder...

    SvarSlett
  10. Klart at en må bjeffe på andre hunder når en er på TUR! Har vel ikke opplevd EN stille tur med Snorre ennå - og han er 5 1/2 år. Nå er jeg så godt vant at jeg gidder ikke bry meg om lyden, og håper at Snorre snart blir likedan, men...( Han er jo islender med verdens fineste stemme!) Andre tror selvfølgelig at min snilleste og godeste gutt er super-sinna og hissig - enda jeg prøver å si at han "er ikke farlig, altså! Bare litt ivrig på å hilse!" Skjønner ikke hvorfor dem ikke tror på meg! He-he.
    Men nå har jeg begynt å fore på med gobiter når vi ser/treffer andre hunder, og - det hjelper! JIPPI!
    Snart ferdig til jul, jeg også...

    SvarSlett
  11. Det er nok ikke enkelt å tie stille når de måter andre hunder nei. Hadde vel preika litt vi også visst vi ikke så andre mennesker mer en noen sekunder mens hundene våre hadde gått tur med oss...hehe, men de tenker vel kansskje ikke sånn. Ask og Embla bjeffer ikke på andre hunder vi treffer, men av og til visst Ask blir bjeffet veldig på av andre, så brumler han litt, for han vet det er forbudt å bjeffe, men han bare må ule litt da.

    Høres ut som om du har fått gjort mye til jul da Nøve, deiligt det, og ekstra koseligt å få tid til litt førhjuls kos også..

    SvarSlett
  12. Nalle har også grådig fin stemme, det må jeg jammen huske på :o)))

    Idag gikk vi tur i Nesbyen med Kango igjen, og vi møtte en søt, svart halvstor hund...Berit og jeg dro dem fort med oss i motsatt retning, mest behagelig for oss. Vi har altså så svære tøffe gutter!! De pisser kjempehøyt også, og sparker det skikkelig utover..

    Må si jeg beundrer de som ikke bryr seg om andre i hele tatt(Ask og Embla). Det er vel mulig med mye trening..?

    SvarSlett
  13. Nøve, jeg bruker ikke å stå opp kl.7 på en søndag. Det var når Charlie var liten. Men det hender når jeg skal på jobb på lørdag. Da er vi ute før 7. Ikke pop det heller. Jeg skal også prøve og overse det. Synes bare andre hundeeiere ser litt rart på. Akkurat som "den eieren har ikke kontroll". Har vel ikke det,men det ser bedre ut hvis man prøver å hysje litt på Charlie. Marianne sier de vet det er forbudt å bjeffe i bånd. Hvordan har du fått det til. Det fikk jeg høre av oppdretter også. har ikke fått det til. Tips, Tips!!!!

    SvarSlett
  14. Man må bare lære hunden respekt, da går all ann trening lett. Hunden må vite at han ikke er sjef. Men å få en islender til å ikke bjeffe er ikke lett og man lykkes nok bare helt visst man starter ved uke 8.

    Jeg har trent med hundene i bånd, og plassert de i en situasjon der de helt sikkert komer til å bjeffe. Så holder jeg full kontakt med de, med en gang de snur hode mot "kilden" så sier jeg HYSJ og tvinger kontakten på plass igjen, er de lydhøre propper jeg de med god biter. Dette må øves på gang på gang, og selv om mine kan dette nå, så tar jeg ofte en trenings runde likevel for å holde det ved like. Er ikke vanskelig men det krever at man gidder, gjerne over en lang periode. For visst man går 10 turer der man øver og ikke lar de bjeffe, så kan man lett ødelegge det med en tur der du aksepterer bjeffing, da må man starte helt om på nytt igjen.

    Det viktigste øvelsen man kan gjøre med hunden er kontakt, at hunden skal se deg i øynene når du sier det. Uten den kommer man ikke langt.

    SvarSlett
  15. heisann!
    håper at dere hadde en fantastisk flott julefeiring i går!
    også vil vi få ønske dere en fortsatt GOD JUL! :)
    masse juleklemmer fra gry og olivia :)

    SvarSlett