søndag 7. januar 2024

Det var den jula

Nyttårsfeiringa gikk rolig for seg.
Jeg hadde fri hele nyttårsaften, men jeg var ganske sliten etter travle dager på Kiwi, og savnet etter Tassen føltes ekstra sterkt. Som jeg savner den rareste og særeste hunden jeg noen gang har hatt!
 Sorgen går liksom i bølgedaler og jeg var sippete og lei hele dagen. 
På slike dager er jeg egentlig ikke til å være i hus med, og jeg trodde ikke gubben savna meg da jeg fylte sekken med ved og pølser og gikk til skogs...


 Det var kaldere enn jeg hadde forventa, men jeg slo meg ned ved HerbrandsPlass og fikk fort fyr på bålet. Det hele var egentlig litt dårlig planlagt, og jeg angra på at jeg ikke hadde tatt med teppe å sitte på til hundene og meg sjøl..


Jammen kom ikke Bjørn ruslende - og da ble det ganske koselig i skogen likevel.
 Snøen dalte, og skydekket var lavt. Vi hørte fyrverkeri i det fjerne, enda det var lenge til midnatt. 
Findus og Tølle reagerte heldigvis ikke.


De satt høflig og veloppdragent og venta på en pølsebit...

Vi var hjemme igjen i god tid før klokka slo 24. Da smalt det fordundre meg i Bergheimkroken igjen!!! Det hadde jeg virkelig ikke forventa, og jeg ble skikkelig skuffa. Fyrverkeri er en stor uting, ikke bare med tanke på hunder, men det er fullstendig forkastelig av hensyn til alle skogens fugler og dyr. De sliter allerede pga snømengde og kulde. 
Det var en irriterende start på 2024

 

Men endelig kunne vi glede oss over og henge opp den nye kalenderen!

 Kristins vakre fugle-foto skal pryde hver måned det neste året. Roger Rødstrupe er førstemann ut i januar 2024, og han skulle dere sett 😍

Det har kommet mye snø den første uka i januar, men det værste har vært den strenge kulda.
 -27 er det kaldeste vi har registrert, og ved lave temperaturer over flere dager, da blir det vanskelig å holde varmen i hønsehuset. 

Varm havregrøt til frokost 😋

 Det var ekstra kjedelig at vannet fraus i eninga. 
Men så kom jeg over ett godt råd på FB, og det har hjulpet betraktelig! En dunke med varmt vann plassert under hønenes vanntank, var det som skulle til. Jeg bytter dunken ett par ganger i døgnet, og dermed har de isfritt drikkevann hele døgnet. Så enkelt!

Det blir ikke altfor varmt i det gamle huset vårt heller, men vi kan fyre med ved og kle oss i ull.

Nød lærer naken kvinne å spinne - er det ett ordtak som sier,  men jeg begynte rett og slett å strikke meg leggvarmere av restegarn. "Leggings" er veldig kjekt å ha, i disse dager med Sibir-kulde over hele Sør-Norge 😅 

Jeg syns forresten ideen med å utnytte restegarn var så god, at nå har jeg tenkt (å prøve) å ikke kjøpe ett eneste garnnøste i 2024... Heia meg og nyttårsforsetter😆


Det kom omtrent 40 cm nysnø denne uka, og vi måtte tråkke opp igjen gamle spor


Det er så kjekt å ha muligheten til å gå rundturer, både korte og lange.


En vinter var det så mye snø, at vi måtte bruke spade og måke oss gjennom undergangen. 
Det er god klaring foreløpig!

Når sant skal sies, så har vi ikke gått lange turer på lenge... 
Men jeg kjenner jeg begynner å savne det!

I dag var det 13. dag jul, og det betyr at jula er over og hverdagene er tilbake.
 På sett og vis har hverdagene vart lenge hos oss allerede, men siden jeg nå har helgefri 
- tenkte jeg å nyte disse siste dagene blant nisser og julelys.


De har dukka opp både her og der den siste tida, disse her - men nå tror jeg de er reiseklare...


Lussia begynte høste de røde tomatene idag, og jeg får se om jeg kan finne ei kjerre,
 slik at de får med seg avlingen heim til Suserudlia


Takk for denna slags jula!
Den har vært uforglemmelig på godt og vondt.

GODT NYTT ÅR

5 kommentarer:

  1. Godt nytt år. Her har det vært -33 flere dager, i dag er det bare -29. Eneste aktivitet her er å bære ved og fyre i ovnen. Har ikke du hatt akvarie da? Der hadde du vel varmekolbe? Den kan brukes i vannet til hønene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid fryktelig kaldt på Sokna/Veme, misunner dere ikke den kjøla!
      Jeg har ikke mulighet til å bruke mer strøm i hønsehuset nå som de har både lys og varmerør på. Denne løsningen fungere veldig bra, det gir jo i tillegg litt varme i rommet 👍🏼 -Nøve

      Slett
  2. Godt nytt år! Håper vi kommer til å dele noe av det.
    Her tviholder jeg på jula til 20. dag jul. God tur til nissene dine, de er sikkert storfornøyd med godt stell og kommer til å oppføre seg pent fram til neste besøk.
    Det nyttårsforsettet ditt bør være enkelt å holde for deg, du kan jo bare spinne og farge om du trenger mer ;)
    Mener jeg har måkt litt under den brua?

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper vi får oss en skitur sammen snart, bare det blir en bedre temperatur!
      Du skulle bare visst hvor mye garn jeg har, men så er det gjerne feil farge, feil tjukkelse, eller ett eller anna… Men jeg skal virkelig prøve å styre meg!
      …og nei, jeg har ikke måkt under brua enda. Det var bare gamle spor, men føykefonnene bygger seg litt opp for hver dag 😅 -Nøve

      Slett
    2. Ja, DU har måkt under den brua en gang 😅 Jeg leste visst litt for fort…

      Slett